bakvänt lådberäkningsprogram

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

bakvänt lådberäkningsprogram

Inläggav celef » 2010-10-08 11:13

ere nån som vet om det finns något simuleringsprogram som jobbar bakvänt, alltså där man leker fram en önskvärd tonkurva vad gäller lådvolym och avstämning, programmet räknar då ut vilka elementparametrar som krävs för att få det önskade systemet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Re: bakvänt lådberäkningsprogram

Inläggav kodapa » 2010-10-08 11:26

celef skrev:ere nån som vet om det finns något simuleringsprogram som jobbar bakvänt, alltså där man leker fram en önskvärd tonkurva vad gäller lådvolym och avstämning, programmet räknar då ut vilka elementparametrar som krävs för att få det önskade systemet?

Kan du inte labba med parametrarna tills du ser något som verkar vettigt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 11:36

Lägg in en beställning hos Svante.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 11:45

Nattlorden skrev:Lägg in en beställning hos Svante.

Det var ingen dålig service. Förutsätter det någonting?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 11:48

riktigt bra fråga och skulel i sådan fall vara helt otroligt avnändbart ;)

Att liksom kunna "spåna" på en låda som man vill ha för att den ska kunna upfylla kraven på design/ möblering och sedan se hur man kan få ut mesta möjliga ur den och vad för parametrar som krävs :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 12:29

Ragnwald skrev:
Nattlorden skrev:Lägg in en beställning hos Svante.

Det var ingen dålig service. Förutsätter det någonting?

Att han vill?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-08 13:00

Kan man inte använda kalkylarkens målsökningsfunktion tillsamman med de basala algoritmerna för beräkning av lådor?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-08 13:02

Jag såg nåt simuleringsprog för några år sedan som kunde det. Jag minns inte vad det hette men det var nåt av "de stora".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 13:06

Kör ut kurvor för 10,000 olika parameterinställningar... lär sedan ett neuralt nätverk vad parametrarna är för given kurva... sen borde du kunna ge en kurva och få en bra gissning på parameteruppsättning. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-08 13:24

celef skrev:ere nån som vet om det finns något simuleringsprogram som jobbar bakvänt, alltså där man leker fram en önskvärd tonkurva vad gäller lådvolym och avstämning, programmet räknar då ut vilka elementparametrar som krävs för att få det önskade systemet?

Det är märkligt att inte detta är det normala tillvägaggångssättet! Det är ju systemparamterarna man vill åt; parametrarna för själva elementen är ju rätt ointressant i sig själva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-08 14:11

perstromgren skrev:

Det är märkligt att inte detta är det normala tillvägaggångssättet! Det är ju systemparamterarna man vill åt; parametrarna för själva elementen är ju rätt ointressant i sig själva.

Nja, man kan väl säga så här: Det vore trist om programmet optimerar och lägger en beställning på ett element med BL=1000 N/A. Det vore också rätt trist om man inte kunde bygga högtalare utan att specialbeställa element.

...vilket inte hindrar att det ibland vore praktiskt med finessen som ni efterlyser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-08 16:17

kodapa skrev:

visst det går men det är lite knöligt, inget av mina program är ju tänkta att använda på ett sådant sätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-08 16:29

celef skrev:
kodapa skrev:

visst det går men det är lite knöligt, inget av mina program är ju tänkta att använda på ett sådant sätt

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Du kan använda dig av linearteam. Det är superenkelt. Du knappar bara in dina värden så får du ut en kurva. Sedan kan du ändra ts parametrarna för att se skillnaderna till du får en kurva som ser ut som du vill. Gratis och online.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-08 16:52

jorå, jag har provat den där, jag har även winisd installerat på mätdatorn, den har jättefin funktion för optimering av lådvolym och avstämning, det vore najsare om man oxå kunde välja att optimera någon elementparameter helt eller delvis
Bikinitider

Återgå till Teknikforum