Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Nu när alla sitter med delade system med stora basar delade lågt till små högtalare. Försvinner det inte nåt i midbasen? Den där "attacken" som finns i "riktiga" trevägare.
Är det en fråga om vald tonkurva enbart eller är det en fråga om storlek?
En 5tums bas delad vid 80Hz får ta hand om hela midbasområdet själv. Under 80Hz sitter flertalet 10tum eller större element och pumpar luft. Blir det inte lite "sned balans"?
Så vad krävs för den där "attacken"? Räcker ett femtum? En sex-sjutummare, eller behövs det nåt mer?
Själv har jag en 2,5vägare med två 6,5" och tycker nog det saknas något i midbasen. Men det kanske är högtalaren i sig som felet ligger hos?
Kraniet skrev:Nu när alla sitter med delade system med stora basar delade lågt till små högtalare. Försvinner det inte nåt i midbasen? Den där "attacken" som finns i "riktiga" trevägare?
kodapa skrev:Jag håller med, det är svårt att få det där trycket som man har i sina hörlurar t.ex. Vore jätteintressant att veta vad som behövs för att få till det.
PS: Utan att för den skull prata om tumregler, för det vore ju hemskt...
subjektivisten skrev:Jag tycker inte jag har något problem med attacken eller midbasen.
Det att få samma "attack" som i lurar kan ju beror på flera saker. Men lurar så påverkar inte rummet, har man ett rum med låg efterklang och där man tar han om första reflexen så upplever man ljudet mycket mer dynamiskt, eftersom smådetaljer som tidigare döljts av "gammalt ljud" kommer fram bättre. Sen kan det även beror på att man ha för lite effekt för sina högtalare.
Det är iaf vad jag tror kan vara några av orsakerna.
Wolfie skrev:Jag känner inte att jag har några som helst problem med sådant...
Ragnwald skrev:Tror det många upplever som skillnad, är att de flesta använder för liten konarea ovan delningen.
Som nämnts, kan ju inte en enda 5":are ersätta en 10" eller 12":a och ge samma output upp till 250 - 300Hz, helt omöjligt.
2st 6,5" eller 1st 8" är det minsta vettiga, som jag ser det, när det ska spelas ihop med potent subbasuppsättning.
KarlXII skrev:there is no substitute for [s]cubic[/s] square inches
petersteindl skrev:Det räcker med att ta en trumpinne och med lätt hand smeka trumskinnet på en vanlig trumma. Lite lätt tillslag så där. Den både hörs och känns. Från vanliga så kallade audiofilhögtalare hörs det. Från vissa andra högtalare hörs det och känns det, mer eller mindre. Detta är ett litet mysterium som det vore bra om det utreddes en gång för alla. JBL är mästare att få in det som känns. Vissa hornhögtalare också. Det känns normalt inte i magen utan snarare i bröstkorgen. Det som känns i magen har lägre frekvens enligt min erfarenhet. Tidigare har det pratats om akustisk impedans. Fast jag vet inte hur jag omvandlar det i praktiken. Ger 470 ohm mest bröstljud och i så fall hur omvandlar man 470 ohm i praktiken till det absolut korrekta bröstljudet och innebär det också det mest korrekta magljudet?![]()
![]()
Gemensamma nämnare är att stor kon som vibrerar upp till 700 Hz till 1 kHz har oftare känsloljud d v s ljud som förmedlas via annat sätt än via direktkontakt med trumhinnorna. Det handlar om ett slags fysiskt ljud som är väldigt åtråvärt och också sällsynt hos högtalare som anses vara neutrala i sin återgivning.
MvH
Peter
Kraniet skrev:Men jag tror att den viktigt faktor i det hela är att en femtummare inte är speciellt lik i sitt uppförande som tex en trumma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster