Delat system vad behövs för att få "attacken"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Delat system vad behövs för att få "attacken"?

Inläggav Kraniet » 2010-10-14 10:54

Nu när alla sitter med delade system med stora basar delade lågt till små högtalare. Försvinner det inte nåt i midbasen? Den där "attacken" som finns i "riktiga" trevägare.

Är det en fråga om vald tonkurva enbart eller är det en fråga om storlek?
En 5tums bas delad vid 80Hz får ta hand om hela midbasområdet själv. Under 80Hz sitter flertalet 10tum eller större element och pumpar luft. Blir det inte lite "sned balans"?

Så vad krävs för den där "attacken"? Räcker ett femtum? En sex-sjutummare, eller behövs det nåt mer?

Själv har jag en 2,5vägare med två 6,5" och tycker nog det saknas något i midbasen. Men det kanske är högtalaren i sig som felet ligger hos?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-14 11:04

Det finns några trådar som diskuterat ungefär samma sak ganska nyligen:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1003872

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1010142

Användarvisningsbild
kodapa

Re: Delat system vad behövs för att få "attacken"?

Inläggav kodapa » 2010-10-14 11:05

Kraniet skrev:Nu när alla sitter med delade system med stora basar delade lågt till små högtalare. Försvinner det inte nåt i midbasen? Den där "attacken" som finns i "riktiga" trevägare.

Är det en fråga om vald tonkurva enbart eller är det en fråga om storlek?
En 5tums bas delad vid 80Hz får ta hand om hela midbasområdet själv. Under 80Hz sitter flertalet 10tum eller större element och pumpar luft. Blir det inte lite "sned balans"?

Så vad krävs för den där "attacken"? Räcker ett femtum? En sex-sjutummare, eller behövs det nåt mer?

Själv har jag en 2,5vägare med två 6,5" och tycker nog det saknas något i midbasen. Men det kanske är högtalaren i sig som felet ligger hos?

Jag håller med, det är svårt att få det där trycket som man har i sina hörlurar t.ex. Vore jätteintressant att veta vad som behövs för att få till det.
PS: Utan att för den skull prata om tumregler, för det vore ju hemskt...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-14 11:22

Kraniet skrev:Nu när alla sitter med delade system med stora basar delade lågt till små högtalare. Försvinner det inte nåt i midbasen? Den där "attacken" som finns i "riktiga" trevägare?

Helt klart. Två 6,5 som du använder är det ju ändå rätt bra flås i. :)
Här är ytterligare en tråd i ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34769
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-10-14 11:26

Jag känner inte att jag har några som helst problem med sådant...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 11:55

kodapa skrev:Jag håller med, det är svårt att få det där trycket som man har i sina hörlurar t.ex. Vore jätteintressant att veta vad som behövs för att få till det.
PS: Utan att för den skull prata om tumregler, för det vore ju hemskt...

Lustigt att du nämner lurar som referens för jag hade exakt den tanken häromdagen då jag tänkte jag skulle försöka mig på att kalibrera mitt högtalarsystem medels PEQ med mina hörlurar som referens (då jag tycker de låter sagolikt både till musik och allra helst film)!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 11:58

Det som händer om man delar vi 80 Hz är väll att man behåller storadelar av utsläckningen från golvreflexen. Det man vinner är väll att man får en ostörd stereobild ner till 100 Hz. Då hamner en majoritet av rösterna och instrumenten i topparna istället för utspridda på allsjönsställen i rummet. Jag valde 80 Hz till förmån för ett exaktare ljud. Men rent tonalt tror jag att 250 Hz delningen är mer korekt.

Nu sitter jag igen och pillar på ett par fullrage högtalare och det är minst sagt svårt att vänja sig av med den där korrekta basen ner till 30 Hz. Känns lite som om man tittar på en scen istället för att man är i konsertlokalen. Typ. Är dock inte helt säker på att det går att få till det lika bra genom att få frontarna att spela djupare då det liksom är självaste hörnplaceringen som är nyckeln i mitt rum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-14 13:16

Jag tycker inte jag har något problem med attacken eller midbasen.

Det att få samma "attack" som i lurar kan ju beror på flera saker. Med lurar så påverkar inte rummet, har man ett rum med låg efterklang och där man tar hand om första reflexen så upplever man ljudet mycket mer dynamiskt, eftersom smådetaljer som tidigare döljts av "gammalt ljud" kommer fram bättre. Sen kan det även beror på att man ha för lite effekt för sina högtalare.
Det är iaf vad jag tror kan vara några av orsakerna.
Senast redigerad av subjektivisten 2010-10-14 16:32, redigerad totalt 2 gånger.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-14 13:37

Tror det många upplever som skillnad, är att de flesta använder för liten konarea ovan delningen.
Som nämnts, kan ju inte en enda 5":are ersätta en 10" eller 12":a och ge samma output upp till 250 - 300Hz, helt omöjligt.

2st 6,5" eller 1st 8" är det minsta vettiga, som jag ser det, när det ska spelas ihop med potent subbasuppsättning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 14:08

Ragnwald skrev:2st 6,5" eller 1st 8" är det minsta vettiga, som jag ser det, när det ska spelas ihop med potent subbasuppsättning.

Då finns det kanske hopp för min lösning med L6or (som har ett 177mm baselement)... :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 14:16

subjektivisten skrev:Jag tycker inte jag har något problem med attacken eller midbasen.

Det att få samma "attack" som i lurar kan ju beror på flera saker. Men lurar så påverkar inte rummet, har man ett rum med låg efterklang och där man tar han om första reflexen så upplever man ljudet mycket mer dynamiskt, eftersom smådetaljer som tidigare döljts av "gammalt ljud" kommer fram bättre. Sen kan det även beror på att man ha för lite effekt för sina högtalare.
Det är iaf vad jag tror kan vara några av orsakerna.

Låter högst rimligt att oönskade reflxer är en bidragande orsak till problemet men jag tror att moder och utsläckningar är ett större problem i sammanhanget. Kör man ett svep först i lurarna sen i stereon är det i alla fall stor skillnad i mitt fall när svepet åker berg o dalbana i stereon. Därav mitt stora intresse för att köpa en PEQ (om man som jag inte har möjlighet eller lust att bygga om sitt vardagsrum för att få till det). Hade jag haft ett dedikerat rum hade jag sannolikt bara försökt använda PEQ för "det sista finliret".

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-14 15:29

Själv använder jag många små basar, för att bibehålla attacken. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-14 15:59

jag kör små pyttelement till mellanbas och betydligt mer membranarea till
basen under 80 hz. Och jo, jag kan sakna lite mellanbas. Det är ju bland
annat därför det ska komma större toppar. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-14 16:01

Wolfie skrev:Jag känner inte att jag har några som helst problem med sådant...

Har för mig du skrivit om att du tyckte det kändes mycket snedbelastat just i
mellanbasen när du en gång testade att köra piP med Prof.X-4. Det är ju
ungefär ett 5"-element.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-10-14 19:57

Jepp det stämmer bra det Shifts.

Med i28 har jag inga sådana problem :)

En bra låt att testa schysst midbas med är Planet Dada flamboyant.
Speciellt den där schyssta effekten som kommer när man tror låten slutar
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 20:06

Wolfie skrev:En bra låt att testa schysst midbas med är Planet Dada flamboyant.
Speciellt den där schyssta effekten som kommer när man tror låten slutar

Bra tips, tack!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-14 20:27

Wolfie: Ah, det betvivlar jag inte det minsta. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 20:46

Ragnwald skrev:Tror det många upplever som skillnad, är att de flesta använder för liten konarea ovan delningen.
Som nämnts, kan ju inte en enda 5":are ersätta en 10" eller 12":a och ge samma output upp till 250 - 300Hz, helt omöjligt.

2st 6,5" eller 1st 8" är det minsta vettiga, som jag ser det, när det ska spelas ihop med potent subbasuppsättning.

2 st 8.8" tycker jag känns lagom för att kunna ta hand om det området. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-14 21:24

skrutten delar ju vid 300Hz. När jag var där hade han fyra 8tummare och vi spelade på hans nya alster med 6,5tums bas som topp.
Och visst var det lite mer "fysisk" upplevelse med fyra åttor delade så högt.

Men frågan då är hur mycket som är "tillräckligt" vilken konarea är det man bör ha? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:27

Målsättningen är väl 18" diskanter som tål att köras fullrange? :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-14 21:28

Bild there is no substitute for [s]cubic[/s] square inches Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:29

KarlXII skrev:Bild there is no substitute for [s]cubic[/s] square inches Bild

There's no replacement for displacement.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-14 21:40

men det kanske går att se det utifrån ett fysikaliskt perspektiv. Om man tänker sig en viss ljudvolym, säg 95dB/1m

Hur mycket luftvolym behöver då flyttas vid 80, 150, 300, 600, 1200Hz för att ta några frekvenser (relevanta eller ej?). Vet man luftvolymen som behöver flyttas kanske det är lättare att se vilken membranstorlek/slaglängd som behövs vid respektive frekvens och därmed se den relativa storlek som element behöver för att spela bas/midbas/mellanreg.

Jag kan dock inte räkna ut sånt.. :oops:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-14 21:46

Inte jag heller efter
BildBildBild
(tre "blå fisk" som antagit lätt grönaktig nyans)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-16 10:03

avtar det med hälften per oktav, hur mycket area som behövs vid given slaglängd för att skapa ett visst ljudtryck på ett särskillt avstånd så behöver man alltså en fjärdedels konarea mindre vid 320 Hz än vid 80Hz

Men vad det säger om den relativa storlek man behöver på olika register vet jag inte.

Men jag tror att den viktigt faktor i det hela är att en femtummare inte är speciellt lik i sitt uppförande som tex en trumma.

Tar man tex den stora pukan i en orkester så är den kanske 40cm i diameter och man drämmer till den med en pinne så den kanske böjer sig en cm. Nu böjer den sig ju mer i centrum än i kanterna så jämförelsen är svår. Men i vilket fall så är det ju en hel del mer "konarea" som producerar ljudet i pukan än i en femtummare. Vet inte var en sån puka har sin centerfrekvens men den lär ju återge rätt så starka ljud långt upp i midbasen. Men säg att det är frekvenser mellan 30-600 Hz (?) som produceras av uppemot 1256cm2. Det är en väldig skillnad i storlek motför de flesta högtalare man har hemma.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-16 10:21

Förutom fasningen mellan elementen så tror jag att det i första hand beror på rummet och ljudtrycket - att den taktila känslan finns (ljudtryck) och att ljudet klingar ut resonansfrittt (rummet). Antar att det uppstår ett samspel mellan det vi känner och hör.

Vart minimum gränsen för ljudtrycket ligger vet jag inte men det är närmare 100dB än 80dB. När det gäller rummet har jag själv fuskat med parametrisk eq.

Jag gissar att frekvensområdet av intresse ligger inom 40-250Hz.

Mycket spekulation där :)

Edit: jag vill nog ha >86dBC i lyssniningspos för att det skall börja kännas/låta bra mätt med min sunkiga "sonometer" och "The happiest days of our lives"

Edit2: Och >86dBC i lyssnings pos borde mina 9LEAH med 5 tummare klara - men i realiteten (det valda musikmaterialet) flyger konerna ur korgarna. Eftersom jag mätt dBC så kommer jag inte åt de riktiga nivåerna som peakar runt 45Hz.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-16 13:04

det petersteindl skrev är väl intressant, någon som fnulat mer på detta?

petersteindl skrev:Det räcker med att ta en trumpinne och med lätt hand smeka trumskinnet på en vanlig trumma. Lite lätt tillslag så där. Den både hörs och känns. Från vanliga så kallade audiofilhögtalare hörs det. Från vissa andra högtalare hörs det och känns det, mer eller mindre. Detta är ett litet mysterium som det vore bra om det utreddes en gång för alla. JBL är mästare att få in det som känns. Vissa hornhögtalare också. Det känns normalt inte i magen utan snarare i bröstkorgen. Det som känns i magen har lägre frekvens enligt min erfarenhet. Tidigare har det pratats om akustisk impedans. Fast jag vet inte hur jag omvandlar det i praktiken. Ger 470 ohm mest bröstljud och i så fall hur omvandlar man 470 ohm i praktiken till det absolut korrekta bröstljudet och innebär det också det mest korrekta magljudet? :? :lol: :) Gemensamma nämnare är att stor kon som vibrerar upp till 700 Hz till 1 kHz har oftare känsloljud d v s ljud som förmedlas via annat sätt än via direktkontakt med trumhinnorna. Det handlar om ett slags fysiskt ljud som är väldigt åtråvärt och också sällsynt hos högtalare som anses vara neutrala i sin återgivning.

MvH
Peter
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-16 13:52

Kraniet skrev:Men jag tror att den viktigt faktor i det hela är att en femtummare inte är speciellt lik i sitt uppförande som tex en trumma.

Tror inte det spelar någon roll, faktiskt. En femtummare (eller vilken storleke som helst) är ännu mindre lik en fiol, en gurka, en triangel, etc etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-16 14:04

Ljud måste ju upplevas olika beroende på hur stor yta av luften som exiteras åtmistone på grund av spridnings egenskaper men sannolikt även beroende på vågfrontens form.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-16 14:06

Men denna diskussionen har väl redan tagits upp tidigare här? Paa borde veta vart :P

Nästa

Återgå till Teknikforum