Något för Svante? (Fasvridningsprogram)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudist

Något för Svante? (Fasvridningsprogram)

Inläggav Ljudist » 2010-10-18 19:43

Vi satt några idag och diskuterade den gamla frågan huruvida fasvridning och därtill hörande grupplöptider är hörbart eller ej. Frågan är inte ny och jag tänker inte tjata ytterligare om det i denna tråd. MEN:

Vi kom på att det vore kul att ha ett program som tar och allpassfiltrerar en godtycklig ljudfil enligt valda parametrar och spelar upp. På så sätt kan man få en direkt upplevelse av hur det låter med t.ex 10 ordningens allpassfilter.

Detta går förstås att göra i Matlab, men det slog mig att det kanske vore ett kul projekt för Svante en regnig dag. Så Svante, antar du utmaningen?! ;)
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-18 20:44

Alltså, det har jag ju redan gjort. Flera gånger faktiskt. Men inget är släppt. Eller, en finns i ett köpeprogram som man nog inte vill köpa bara för det och sen har jag en variant som kan processa mer generellt. Båda får man lura lite, man kan läga in pol- nollställepar och man får lov att ge en negativ frekvens på nollstället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 20:59

Ota(¨n)ktiskt! Du borde frågat "vad får det kosta?". :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2010-10-18 21:22

Svante skrev:Alltså, det har jag ju redan gjort. Flera gånger faktiskt. Men inget är släppt. Eller, en finns i ett köpeprogram som man nog inte vill köpa bara för det och sen har jag en variant som kan processa mer generellt. Båda får man lura lite, man kan läga in pol- nollställepar och man får lov att ge en negativ frekvens på nollstället.

Och därmed Basta!? :)
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Återgå till Teknikforum