Hur fungerar det här med potentiometern?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Hur fungerar det här med potentiometern?

Inläggav eriken » 2010-10-23 19:26

Att en liten förstärkare kan spela betydligt högre vid givet utslag på potentiometern än en större förstärkare har jag förstått. Är det enbart potentiometern i försteget som bestämmer hur högt det ska spela vid givet pådrag eller spelar även andra komponenter i försteget eller slutsteget in?

Anledningen att jag undrar är att mitt HA pre25 verkar ha lite av ett exponentiellt pådrag där det börjar hända något först vid ca 40% pådrag och för att det ska låta "normalhögt" gissningsvis 80-90 db och där alla register får komma fram fullt i ljudbilden så hamnar jag på 50-60% av fullt utslag vilket jag tycker känns väldigt högt motför tidigare förstärkare jag haft. Orsak?

Jag gissar att mina (effektklena) pa9:or inte har med saken att göra, eller har jag fel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-23 19:49

I princip är det ofta en fördel att volymkontrollen hamnar längre upp. Tidigare hade nästan alla förstärkare en logaritmisk potentiometer som volymkontroll. Balansen mellan kanalerna på sådan brukar bli väldigt dålig vid hög dämpning (låg volym). HA har väl någon annan typ? I vilket fall innebär inte volymkontrollens position att något är fel. Det är egentligen ett samspel mellan olika delar i apparatkedjan som bestämmer volymen. Vilken utnivå källan har, vilken förstärkning som finns i försteget, vilken ingångskänslighet slutsteget har och vilken verkningsgrad (känslighet) högtalarna har. Jag föredrar att ha nästan fullt på volymkontrollen, bara en liten marginal kvar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-10-26 13:31

Allt annat än något som liknar en logaritmisk funktion är användbart. HA 25 är konventionell i detta avseende. Genom att använda en linjär pot i en lite speciell koppling, kan man åstakomma något som liknar en logpot.

Alltså, man vill ha en pot där volympådrag i mekaniska grader är en linjär funktion med avseende på förstärkningen uttryckt i dB, Neper eller annan logaritmerad enhet.

Bland inte ihop detta med förstärkningen, som ofta är för hög, vilket leder till att man jobbar längst ned på poten med obalans som följd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-26 14:22

Morello skrev:Allt annat än något som liknar en logaritmisk funktion är användbart. HA 25 är konventionell i detta avseende. Genom att använda en linjär pot i en lite speciell koppling, kan man åstakomma något som liknar en logpot.

Alltså, man vill ha en pot där volympådrag i mekaniska grader är en linjär funktion med avseende på förstärkningen uttryckt i dB, Neper eller annan logaritmerad enhet.

Bland inte ihop detta med förstärkningen, som ofta är för hög, vilket leder till att man jobbar längst ned på poten med obalans som följd.

Skulle det stått "oanvändbart" i st för "användbart"??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-10-26 14:23

8O Svar ja - oanvändbart skall det stå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-26 14:40

Morello skrev:8O Svar ja - oanvändbart skall det stå.

Då håller jag med dig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur fungerar det här med potentiometern?

Inläggav Svante » 2010-10-29 07:57

eriken skrev:Anledningen att jag undrar är att mitt HA pre25 verkar ha lite av ett exponentiellt pådrag där det börjar hända något först vid ca 40% pådrag och för att det ska låta "normalhögt" gissningsvis 80-90 db och där alla register får komma fram fullt i ljudbilden så hamnar jag på 50-60% av fullt utslag vilket jag tycker känns väldigt högt motför tidigare förstärkare jag haft. Orsak?

Det du skriver tycker jag är intressant ur ett helt annat perspektiv än jag tror du avser.

Varför är det ett problem att man måste vrida ratten upp ratten högt för att få lagom volym?

Jag tror att det finns något som liknar loudness race som är kopplat till vridningsvinkeln på volympoten - också. Vi har pratat om att loudness race drivs av att folk jämför skivor med varandra utan att nivåkalibrera, och att en "svagt inspelad" skiva då upplevs som sämre eftersom "starkt är bra". Jag tror att det finns en psykologisk effekt i att om det låter starkt "tidigt" på volymkontrollen, så upplevs skivan, eller i det här fallet förstärkaren som "kraftfull". Alltså en ren koppling mellan mekanisk vridning och kraftfullhet. Om ljudstyrkan "kommer tidigt" upplevs det som att man har mycket kvar till det "tar slut".

Det är förstås inte bra om man verkligen vill vrida upp högre än fullt utslag på volymratten, men att behöva vrida till 60% när man lyssnar riktigt starkt ser jag inte som ett problem. Tvärtom betyder ju det att det blir lätt att ställa in volymen även vid låga nivåer och det betyder också att de mekaniska ofullkomligheter som finns i alla mekaniska volympotar får mindre verkan. Alltså, att kanalbalansen bibehålls även vid låga nivåer.

HA pre25 med och utan fjärr betedde sig ganska olika med avseende på detta, i varje fall de exemplar som jag mätte på för LTS. Modellen utan fjärr låg c:a 15 dB lägre än prototypen med fjärr för en given volymrattsvridning. Jag föredrog den utan fjärr av just den anledningen. Jag vet inte om HA tänker ändra på fjärrmodellen (är den släppt?) eller inte. Den som vill se kurvorna kan titta i MoLt 1 - 2009.

Jag tycker mig också ha märkt att i apparater där volymen "kommer tidigt" så är övre halvan av volymrattsvridning ruskigt "långsam", dvs det händer väldigt lite när man vrider på mer. Det gör att illusionen att "det finns mer kraft" i en volymkontroll där volymen kommer tidigt är just en illusion. Fullt utslag ger samma utsignal på de båda typerna av volymkontroll.

Så - det som känns alltför högt är nog egentligen bara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-29 08:56

Precis min erfarenhet också.

Om man måste vrida upp mycket uppfattas förstärkaren som klen, och det låter inte bra om grejorna. Musiken blir tunn och livlös.

Med en liten justering av förstärkningen så att potten hamnar på kl11 istf kl3 vid max uteffekt så blir det helt annat tryck i ljudet.

Allt blir bättre. Diskanten blir högupplöst, basen fast och ljudbilden sitter som en smäck. 8O

Visserligen låter det exakt likadant, men det tror inte folk på. Jag har provat massor av gånger. Dom tror inte ens det dom hör om dom ser volymratten samtidigt.

Det verka gälla mer än bara volympottar ..... :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-29 13:44

Sketaspråk ! 8O

Hemma kan ja aldri vri på mer än kl.8 o jälar va möcke
bättre dé blev än tidigare då ja va tvungen te o vri te
kl.10-rycke. Ja bytte helt enkelt te en effektstärkare mä
högre känsligheter, . . smart va . . . o mindre energi går
dé åt te o vri på potten. . .energibesparing a´la créme! :roll: :)

Dé ru din gamle Citron . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-29 16:45

8O 8O :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

eriken

Inläggav eriken » 2010-10-30 18:00

Tack för era kommentarer.

Svante: Det är säkert så som du säger att många tror att en förstärkare som ger högre volym tidigt än en annan låter bättre än en som beter sig tvärtom på samma vis som utnivån skiljer sig på olika skivor. Iaf kan jag erkänna att jag tidigare i min "hifikarriär" har blivit lurad av just detta.

Jag skrev heller inte mitt inlägg i en undran om huruvida det var något evetuellt fel på mitt försteg eller ej om någon tolkade det som så.

Jag är mer än nöjd över detta magnifika försteg.

Återgå till Teknikforum