eriken skrev:Anledningen att jag undrar är att mitt HA pre25 verkar ha lite av ett exponentiellt pådrag där det börjar hända något först vid ca 40% pådrag och för att det ska låta "normalhögt" gissningsvis 80-90 db och där alla register får komma fram fullt i ljudbilden så hamnar jag på 50-60% av fullt utslag vilket jag tycker känns väldigt högt motför tidigare förstärkare jag haft. Orsak?
Det du skriver tycker jag är intressant ur ett helt annat perspektiv än jag tror du avser.
Varför är det ett problem att man måste vrida ratten upp ratten högt för att få lagom volym?
Jag tror att det finns något som liknar loudness race som är kopplat till vridningsvinkeln på volympoten - också. Vi har pratat om att loudness race drivs av att folk jämför skivor med varandra utan att nivåkalibrera, och att en "svagt inspelad" skiva då upplevs som sämre eftersom "starkt är bra". Jag tror att det finns en psykologisk effekt i att om det låter starkt "tidigt" på volymkontrollen, så upplevs skivan, eller i det här fallet förstärkaren som "kraftfull". Alltså en ren koppling mellan mekanisk vridning och kraftfullhet. Om ljudstyrkan "kommer tidigt" upplevs det som att man har mycket kvar till det "tar slut".
Det är förstås inte bra om man verkligen vill vrida upp högre än fullt utslag på volymratten, men att behöva vrida till 60% när man lyssnar riktigt starkt ser jag inte som ett problem. Tvärtom betyder ju det att det blir lätt att ställa in volymen även vid låga nivåer och det betyder också att de mekaniska ofullkomligheter som finns i alla mekaniska volympotar får mindre verkan. Alltså, att kanalbalansen bibehålls även vid låga nivåer.
HA pre25 med och utan fjärr betedde sig ganska olika med avseende på detta, i varje fall de exemplar som jag mätte på för LTS. Modellen utan fjärr låg c:a 15 dB lägre än prototypen med fjärr för en given volymrattsvridning. Jag föredrog den utan fjärr av just den anledningen. Jag vet inte om HA tänker ändra på fjärrmodellen (är den släppt?) eller inte. Den som vill se kurvorna kan titta i MoLt 1 - 2009.
Jag tycker mig också ha märkt att i apparater där volymen "kommer tidigt" så är övre halvan av volymrattsvridning ruskigt "långsam", dvs det händer väldigt lite när man vrider på mer. Det gör att illusionen att "det finns mer kraft" i en volymkontroll där volymen kommer tidigt är just en illusion. Fullt utslag ger samma utsignal på de båda typerna av volymkontroll.
Så - det som känns alltför högt är nog egentligen bara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.