Efter en fjärde justering av delningsfiltret mäter högtalarna så här vid lyssningsposition. Hur ser det ut?

Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag brukar föredra en lite sluttande kurva från bas till diskant. Det ser ut att vara lite för mycket energi från 200-300 Hz och uppåt. Hur tycker du själv det låter?
Fackamato skrev:Vad är det för dipp vid ~125 Hz?
platon1980 skrev:Fackamato skrev:Vad är det för dipp vid ~125 Hz?
Det undrar jag också, den är ganska efterhängsen. Genom alla filterrevisioner och olika placeringar av mic.
skrutten skrev:platon1980 skrev:Fackamato skrev:Vad är det för dipp vid ~125 Hz?
Det undrar jag också, den är ganska efterhängsen. Genom alla filterrevisioner och olika placeringar av mic.
ca 0,68 m till väggen bakom högtalaren?
Edit:
För att kunna gissa vad kurvan betyder måste man ha mer info om:
Rummets mått b,h,d
Högtalarens/talarnas placering i rummet x,y,z-led
Dämpning i väggar, tak och golv.
Mätmikens position.
Högtalarens egenskaper.
platon1980 skrev:RogerGustavsson skrev:Jag brukar föredra en lite sluttande kurva från bas till diskant. Det ser ut att vara lite för mycket energi från 200-300 Hz och uppåt. Hur tycker du själv det låter?
Det var det jag hade innan, därav ombyggnad av delningsfiltret. Jag tyckte det var alldeles för mycket bas och saknade tydlighet i övre mellan och diskant. Dock tycker jag nu det är lite mycket mellan runt 500Hz. Men justerar jag filtret så det passar mina öron mäter högtalaren sämre (inte lika rakt), så jag låter filtret vara och drar av lite med PEQ.
rotel2 skrev:Skruttis, tänkte du en 1/4våglängd ?
skrutten skrev:platon1980 skrev:Fackamato skrev:Vad är det för dipp vid ~125 Hz?
ca 0,68 m till väggen bakom högtalaren?
Edit:
För att kunna gissa vad kurvan betyder måste man ha mer info om:
Rummets mått b,h,d
Högtalarens/talarnas placering i rummet x,y,z-led
Dämpning i väggar, tak och golv.
Mätmikens position.
Högtalarens egenskaper.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster