Volymkontroll

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Volymkontroll

Inläggav Gastone » 2010-11-06 15:39

Jag har sett lite olika schema där poten sitter antingen på ingången, på utgången och nånstans mellan ingångssteget och resten av kretsen.

Vill man då också, som jag, ha en "TAPE-out", så ska den väl sitta i det sistnämda tillsammans med ev. tonkontroller ?

Spelar det nån roll om volymen sitter efter tonkontrollerna ?

Och hur räknar man ut värdet på volympoten ? Trial by error !? :?

Nån som kan slänga in sina 2-cent..

Anledningen till frågan är att jag håller på att designa ett försteg med E88CC och/eller ECC83. :)
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-06 17:09

Så sent som möjligt, för att dämpa bruset som ev finns i tidigare kretsar. Direkt på utgången är dock inte alltid lämpligt, om man inte har mycket god kontroll på vad som ansluts efter. Ett buffertsteg är lämpligt att ha "sist".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-07 09:55

Hmm, valet stål mellan dessa två:
Bild
Den övre är snarlik Jadisen...
Bild
Jag har iofs två Jadis JP200 kort liggandes också, men denna ska vara till arbetsrummet, så därför vill jag har tonkontroller på den...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-08 11:54

Ingen annan... ? Av 125 visningar...
/Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-08 12:43

I den övre sitter volymkontrollen rätt tidigt (före ECC83 och ECC82) och i den undre ser jag ingen volymkontroll alls.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-08 16:01

perstromgren skrev:I den övre sitter volymkontrollen rätt tidigt (före ECC83 och ECC82) och i den undre ser jag ingen volymkontroll alls.

Hehe, i det övre sitter den faktiskt.se efter ingångsteget med ECC82, och i det undre finns ingen, det är riktigt! :wink:

Men de två scheman är de jag tänker utgåifrån och modifiera med en volympot & tonkontroller och givetvis en ingångsväljare.
Frågorna gäller vilket schema som:

1. är troligtvis den bästa kretsen, ljudmässigt ?

2. var jag stoppar in respektive funktion ?

Glömm inte att jag är N00b på det här med rör... :oops:
/Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-08 16:31

Gastone skrev:
perstromgren skrev:I den övre sitter volymkontrollen rätt tidigt (före ECC83 och ECC82) och i den undre ser jag ingen volymkontroll alls.

Hehe, i det övre sitter den faktiskt.se efter ingångsteget med ECC82, och i det undre finns ingen, det är riktigt! :wink:

Jo, rörbeteckningarna var en dum referens, ECC82 förekommer ju på två ställen.

Gastone skrev:Men de två scheman är de jag tänker utgåifrån och modifiera med en volympot & tonkontroller och givetvis en ingångsväljare.
Frågorna gäller vilket schema som:

1. är troligtvis den bästa kretsen, ljudmässigt ?

2. var jag stoppar in respektive funktion ?

Glömm inte att jag är N00b på det här med rör... :oops:

Noob? Själv är jag knappt det!

Nåväl. Tonkontroller har jag ingen åsikt om, men en volymkontroll kan väl passa fint mellan för- och slutsteg om det är du som bestämmer slutsteget och kabellängder. Räkna ordentligt på de RC-filter som uppkommer bara, så att du inte får inverkan i systemets passband.
... tycker jag!

Per

mike34

Inläggav mike34 » 2010-11-08 17:18

På den undre ritningen kan du nog pilla dit en 10KOhms pot med släden mot utgång i stället för det fast motståndet på 10Kohm.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-09 12:16

perstromgren skrev:Nåväl. Tonkontroller har jag ingen åsikt om, men en volymkontroll kan väl passa fint mellan för- och slutsteg om det är du som bestämmer slutsteget och kabellängder. Räkna ordentligt på de RC-filter som uppkommer bara, så att du inte får inverkan i systemets passband.

Nja, försteget ska arbeta i arbetsrummet, d.v.s. den ska användas för drivning av div slutsteg som ser dagens ljus på arbetsbordet.
Får jag igång min NAD 302 (när nu de nya trissorna väl kommer) så ska den användas för "musik under arbetet", men det är inte fel att ha ett grus- och ett rörförsteg.

Jag har också hittat en aktiv, rördriven Baxandall tonkontroll
Bild
Om det är möjligt att bara byta rören mot E88CC så kör jag på denna istället, då det är en Anode Follower, bara ändra glödspänningen.

Jag har tidigare swappat rör i min DAC mellan 6N2P, ECC88, E88CC och 6922 och det var inga problem, så det ska väl kunna gå med ett ECC83(12AX7) också...
Men som sagt är jag amatör, en lyckligt ovetande sådan, men de som är mer pålästa får gärna kommentera. :)
/Anders

Användarvisningsbild
lennartj

Alldeles för stor skillnad!

Inläggav lennartj » 2010-11-09 18:38

Gastone skrev:Jag har tidigare swappat rör i min DAC mellan 6N2P, ECC88, E88CC och 6922 och det var inga problem, så det ska väl kunna gå med ett ECC83(12AX7) också...
Men som sagt är jag amatör, en lyckligt ovetande sådan, men de som är mer pålästa får gärna kommentera. :)

Nix,
det är väldigt stor skillnad mellan "familjen" ECC83 / 12AX7 och "familjen" ECC88 / 6DJ8. Vissa parametrar skiljer med mer än en tiopotens. 8O
Jag är inte heller någon rör-konstruktör, men föredrar att söka lite information innan experimentlustan skenar iväg för långt. :roll:
Någon mer kunnig är välkommen att korrigera mina förenklingar och eventuella missuppfattningar. :oops:

ECC83 är en dubbeltriod med mycket hög förstärkningsfaktor, men kan bara leverera lite ström och används företrädesvis i förförstärkare.

ECC88 är en till det yttre snarlik dubbeltriod med betydligt större avstånd mellan elektroderna så den kan både arbeta med högre spänning och leverera mycket mer ström, men förstärkningsfaktorn är lägre. Förekommer som impedansomvandlare, i buffertsteg och i drivsteg till slutrören exempelvis.

Se lite om den fysiska uppbyggnaden här
http://www.machmat.com/info/index.htm
och jämför databladen
http://www.drtube.com/datasheets/ecc83s-jj2003.pdf
och
http://www.drtube.com/datasheets/e88cc-jj2003.pdf
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-09 20:53

Gastone skrev:Om det är möjligt att bara byta rören mot E88CC så kör jag på denna istället, då det är en Anode Follower, bara ändra glödspänningen.

Jag har tidigare swappat rör i min DAC mellan 6N2P, ECC88, E88CC och 6922 och det var inga problem, så det ska väl kunna gå med ett ECC83(12AX7) också...

Nej absolut inte. Lika lite som man byter trissor i en trissförstärkare, utan att räkna om hela kretsen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-09 23:00

+1 Ragge o lennartj, "familjen" ECC88 drar tex. dubbla
glödströmmen mot ECC83 "familjen, har jag för mig etc. etc. . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

6N1P är strömslukare, inte E88CC

Inläggav lennartj » 2010-11-10 00:06

Njaee,
nu tror jag du blandar ihop ECC88 och 6DJ8 som drar ca 20% mer glödström än ECC83 med ryska "nästan-ekvivalenter" som 6N1P och liknande som slukar 600 mA i stället för 365.
E88CC och 6922 drar faktiskt bara 300 mA enligt en bra sammanställning hos http://www.jacmusic.com/ som jag tyvärr går bet på att direktlänka.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-10 01:01

Måste erkänna att på den punkten så har du alldeles rätt . .
fel av mig . . . :oops: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 13:49

Nu är det ju arbetspunkten som är viktigast, den ska ligga rätt och kunna svinga i det linjära området för klassA.
Vidhåller att det är dumheter att byta till annat rör, än det konstruktören räknat på. Resultatet kan bli hur vansinnigt som helst.
Har man ett oscilloskop till hands, så underlättar det ombyggnationen naturligtvis.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-30 13:01

Jag läser vad ni skriver grabbar. Jag har även sökt hjälp på andra forum och där har jag fått till det med tonkontrollerna.

Det blev en liten paus i postandet i den här tråden, då jag fick åka in akut på medicinen för för högt blodtryck. Trycket var 220/139, eller nåt sånt, så jag har varit inlagd där några dagar men nu är jag hemma igen...

Nu står renovering av nya adressen på tapeten(!) och flytt till densamma, så det kommer att bli lite uppehåll här.
Vet- i- tusan när bredbandet kommer igång därborta... :?
/Anders

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-30 13:17

Om du har problem med högt blodtryck, prova medicin MOT för högt blodtryck nästa gång. ;-)

I övrigt: Kul att höra att du är på benen igen!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-11-30 15:33

Medicin MOT högt blodtryck är FÖR folk med högt blodtryck :D
Påminner om en gammal hassan busringning där han vill ha schampo mot fett hår, mem på alla flaskor står det "för fett hår" ^^

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-30 23:39

Termonologipolisen slår till! :wink:

Det lustiga är att jag mår bra och har fö gjort det hela tiden, det var värdet i blodtrycksmaskinen som flög i taket...med en viss rätt uppenbarligen.
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-01 10:01

Jag kunde skickat lite pisspiller och ACE-hämmare om du sagt till i god tid.

Tonkontroller ska ju inte sitta vid utgången direkt, tycker jag. Gärna en buffeert efter. Vi vill ju ha lågohmiga utgångar, JUH!

Likaså med tonkontroller. Jag har ett Dynaco PAS-3 liggande på posten (jag ligger med ... jag har infekterats av årets influensavirus och ligger hemma) där sitter väl allt elände på utgången, men så får det vara.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-01 10:13

adzer skrev:Påminner om en gammal hassan busringning där han vill ha schampo mot fett hår, mem på alla flaskor står det "för fett hår" ^^

http://open.spotify.com/track/4Y2A58Xnd1GZN3ZodN93oP

:D

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-12-01 13:14

soundbrigade skrev:Jag kunde skickat lite pisspiller och ACE-hämmare om du sagt till i god tid.

Den ena har jag redan, den andra fick jag nu.

soundbrigade skrev:Tonkontroller ska ju inte sitta vid utgången direkt, tycker jag. Gärna en buffeert efter. Vi vill ju ha lågohmiga utgångar, JUH!

Jupp, det är väl det Lars visar på sin ritning!?

soundbrigade skrev:Likaså med tonkontroller. Jag har ett Dynaco PAS-3 liggande på posten (jag ligger med ... jag har infekterats av årets influensavirus och ligger hemma) där sitter väl allt elände på utgången, men så får det vara.

Oops! Inte heller att leka med vad jag förstått, ta´t lugnt nu. :wink:
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-01 14:17

Gastone skrev:Oops! Inte heller att leka med vad jag förstått, ta´t lugnt nu. :wink:

Nä vi sitter och spelar kinaschack, influensaviruset och jag.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum