Kan kortis i lurkabel paja en iPhone

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Kan kortis i lurkabel paja en iPhone

Inläggav JTarnstrom » 2010-11-11 22:53

Köpte ett par Etymotic-lurar till min iPhone. Redan från början distade det rätt ordentligt vid hög volym (jag spelar lågt i förhållande till de flesta), speciellt i basen. Provade lurarna i Mac:en, utan problem. Pluggade i dem i iPhonen igen, varvid ljudet plötsligt blev betydlgt sämre. Volymen sänktes rejält och det raspade ordentligt även vid låg volym. Provade ett par andra lurar i iPhonen med samma resultat - 90 procent dist. Nu lät det som om hela hörlursutgången var paj.

Lurarna har mikrofon, alltså ett headset, vilket innebär att de har en TRRS-plugg. Min fråga är om en taskig kabel kan förorsaka en kortslutning som har pajat hörlursutgången på min iPhone? I vanlig stereoutgång för TRS är det inga problem alls. Det är alltså inte lurarna som distar i sig.

Jag spekulerar i att lurarna var halvpaj från början, och sedan efter lite användning pajade mer, om lösa kablar på något sätt kortslöt något i iPhonen.

Senast jag använde hörlursutgången på iPhonen, igår, så funkade det som det ska.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-12 11:33

osannolikt då de flesta små förstärkar-ic för lurar torde vara kortslutningsskyddade. har inte Apple använt sådana utan att tydligt ange i bruksanvisningen att man vid Jobs ande aldrig får kortsluta utgången är det garanti ärende.

det kan oxå vara någon annan komponent som tex konding på utgången ( dc blockering ) som pajat och därmed har utgången gett ac övelagrats på halva batterispänningen. det brukar inte lurarna tycka om o distar gärna. i en vanlig stereo blockeras ju dc på ingångarna normalt och kanske det inte distar så testa det.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-11-12 12:01

Tack för svaret. Efter en del efterforskning tror jag att det handlar om att jacket har pajat. Tydligen ett vanligt problem med iPhonen. Etymotic-lurarna, HF2, låter alldeles utmärkt för övrigt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
asdelk

Inläggav asdelk » 2010-11-24 21:44

Var annan månad får jag rengöra jacket på min då det kommer ner smuts, typ ludd. Får exakt samma sympton som dig.

Kolla längst ner i hålet..

Återgå till Teknikforum