Simulering av sluten surroundmupphögtalare!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Simulering av sluten surroundmupphögtalare!

Inläggav ollenorell » 2010-11-13 14:59

Jag har på senaste tiden simulerat hej vilt i Basta på olika element i olika lådor för att lära mig mer.
Både portat och slutet har jag provat.

Senaste simuleringen är med muppselementet Vifa TG9FD-10-04 i sluten låda.
Jag har tänkt att bygga 4st slutna surroundhägtalare med dessa element.
Flera på faktiskt menar att 2L slutet är en bra kompromiss, och jag har därför gjort en simulering innan jag bygger så jag vet lite mer :)

Bild

Elementparametrarna jag matade in är de som Tymphany uppger i databladet.
Naqref visade ju att inte riktigt alla siffror stämde i verkligheten, men det var de parametrar jag hade att tillgå så jag hoppas det funkar någorlunda.

Lådvolm Vb är 2L som framgår.
Lådan är fylld med 80% dämpmaterial (Jag antar att Viso [%] är mängden dämpmaterial)

Qb (Q of box) stod på 20 när jag startade programmet och jag har inte ändrat värdet.
Är det tänkt att jag ska räkna ut Qb och sedan mata in det?

Det påverkar kraftigt kurvan om man ändrar värde...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-18 12:29

Bump.

Hur är det egentligen menat att man ska använda Qb i basta?
Har inte basta alla värden redan för att räkna ut Qb?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-18 13:37

Finns någon tråd där det står att Qb på 20 är för högt och en normal låda har någonstans runt 5 eller ibland lägre.
Mängden dämp (Visio) kan inte ökas hur mycket som helst för då stämmer inte simuleringarna.

Skulle gärna se mer utveckling av Basta och Sirp (jäkla androidbräda döper det hela tiden till Sirap så jag föreslår för det helt enkelt döps om till det) för de är väldigt trevliga och lärorika. Manualerna är ju rätt sparsamma.

De olika strecken för gatening i Sirp förklaras aldrig t.ex :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-18 13:46

tvett skrev:Hur är det egentligen menat att man ska använda Qb i basta?

Meningen är att man ska* fylla i ett värde som motsvarar mängden dämpmaterial i lådan.

tvett skrev:Har inte basta alla värden redan för att räkna ut Qb?

Nej. Mängden dämpmaterial som man stoppar i lådan står inte i elementdatabladet.

*Jag gillar egentligen inte uttrycket "man ska" eftersom det fråntar användaren incitamentet att förstå vad han gör. Man får förstås göra som man vill och Qb-rutan är en möjlighet att få simuleringen att stämma överens med verkligheten, och möjligen att man kan med hjälp av tidigare erfarenheter approximativt predicera hur resultatet blir.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-18 13:49

PappaBas skrev:De olika strecken för gatening i Sirp förklaras aldrig t.ex :wink:

De representerar fönstret som klipps ut av impulssvaret. Kurvan mellan strecken visar fönsterfaktorn, dvs den hur faktor som impulssvaret multipliceras med varierar med tiden. På mitten är den 1 utanför fönstret är den 0. Resultatet blir att en del av impulssvaret klipps ut, med mjuk början och slut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-18 13:49

Då har jag nog missförstått vad Viso-variabeln står för, är det just det att olika isotermiserande material har olika dämpningsegenskaper?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-18 14:09

tvett skrev:Då har jag nog missförstått vad Viso-variabeln står för, är det just det att olika isotermiserande material har olika dämpningsegenskaper?

Viso står för andelen av lådan som är fylld med (idealt) isotermiserande material. Qb avspeglar hur mycket dämpande material man har i lådan.

Dämpning och isotermisering är två olika egenskaper som fyllnadsmaterialet har.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-18 16:27

Svante skrev:
PappaBas skrev:De olika strecken för gatening i Sirp förklaras aldrig t.ex :wink:

De representerar fönstret som klipps ut av impulssvaret. Kurvan mellan strecken visar fönsterfaktorn, dvs den hur faktor som impulssvaret multipliceras med varierar med tiden. På mitten är den 1 utanför fönstret är den 0. Resultatet blir att en del av impulssvaret klipps ut, med mjuk början och slut.

Hmm du menar de gröna strecken? Jag brukar lägga dem runt toppen på impuls svaret?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-18 17:25

PappaBas skrev:
Svante skrev:

Hmm du menar de gröna strecken? Jag brukar lägga dem runt toppen på impuls svaret?

Jag menar alla strecken. De formar fönsterfunktionen, dvs faktorn som impulssvaret multipliceras med. Hur den formas ser du mellan strecken. Längst till vänster finns en onset, i mitten är det 1, till höger en offset och sist lite nollpaddning om man vill att tonkurvan ska interpoleras.

Återgå till Teknikforum