TWT-rör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

TWT-rör

Inläggav dawen » 2004-11-06 12:14

Borde det inte gå att utnyttja vandringsvågrör till att bygga väldigt häftiga förstärkare? 8)
Common sense is not that common.

manw

TWT?

Inläggav manw » 2004-11-06 12:38

Här är det utanför mitt kunskapsområde, men TWT använder man inte det för att generera mikrovågor? I så fall blir det väl mest hett om öronen :?: 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-06 12:42

Nej, inte för att generera mikrovågor, men däremot för att förstärka dessa :)

Det är nog snarare ballarna det blir hett om :oops: :roll:

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-11-06 13:57

Dom vandringsvågrör jag har sett har haft vågledaranslutning vilket borde ge vissa interfaceproblem med den övriga hifianläggningen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-06 15:03

Anledningen till att man har vågledare ut är väl antagligen att en vanlig kabel dämpar katastrofalt mycket när frekvensen är så hög som den brukar i mikrovågor. Det borde väl gå att konstruera VVR med något annat än vågledare ut?

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-11-07 15:24

http://fy.chalmers.se/tp/F1projekt/1999/Radar/grunder.html

Jag misstänker att den förstärkande effekten i vandringsvågröret är starkt beroende på fysiska måtten på all mekaniken och våglängden på signalen i samverkan, finns inga radarkunniga på forumet?

Man kanske skulle kunna använda elektroderna i själva "elektonrörsdelen" på konventionellt sätt, jag har ingen aning om vilken karaktäristik man kan vänta sig. Vet du tex hur mycket glödström dom drar? Om det är mycket kan det ju vara möjligt att emmissionen räcker till för ett slutsteg. Om du lyckas har du garanerat en unik pjäs.... :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-07 15:38

MartinX skrev:http://fy.chalmers.se/tp/F1projekt/1999/Radar/grunder.html

Jag misstänker att den förstärkande effekten i vandringsvågröret är starkt beroende på fysiska måtten på all mekaniken och våglängden på signalen i samverkan, finns inga radarkunniga på forumet?

Jag kan lite radarteori, det gör jag, men inte mer än vad som står i länken ovan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 16:09

Jag vet inte vad en TWT är för något, är det en rörstump bara? Isf förstår jag inte hur den skulle kunna ge förstärkning, däremot impedansanpassning. Det har vi i högtalarvärlden i form av horn och kvartsvågspipor. Eller är "röret" ett elekronrör?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-07 16:24

TWT står för Travelling Wave Tube, d.v.s. vandringsvågrör på svenska. Finns lite bilder på prylarna på länken som MartinX skrev.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 18:28

AH, ja det närmaste jag kan tänka på är en orgelpipa. Där har man ett DC-flöde med luft som riktas mot labiet (kanten på pipöppningen). I ena ögonblicket går luftstrålen in i pipan, en våg breder ut sig och reflekteras i andra änden av pipan och studsar tillbaka till labiet. Nu är det ett övertryck i pipan och luftstrålen pressas ut ur pipan en stund.

DC-flödet som kommer från bälgen styrs alltså av resonansen i pipan. En del av DC-flödets energi omvandlas alltså till AC-energi och strålar bort som ljud. Jag antar att man kunde skaka en kluven luftström och få förstärkning av AC-skaket på det sättet. Fast det pyser nog en del och det blir nog en del dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-07 18:44

Med tanke på att det finns vandringsvågrör med uteffekter på åtminstone 20MW så kan det nog bli rätt ballt ändå 8)

manw

fattar ingenting av den här tråden :-O

Inläggav manw » 2004-11-07 20:27

Fattar ingenting av den här tråden, vet inte vad man skall med mikrovågor till när man vill uppnå mekaniska vågor :roll:

Det närmaste jag kommit en TWT var i ett projekt med en frekvensmodulerad (FMCW) radar på Philips. Jag minns att modulatorn i princip var ett HiFi Mosfet-slutsteg men hissat till 20kV eller vad det var. Mellanfrekvensförstärkaren i mottagaren var i sin tur i princip ett HiFi-försteg.

Varför HiFi frågar sig då vän av ordning. Jo, eftersom avståndet mättes efter vilken frekvens man tog emot (istället för den tid det tog när den specifika pulsen kom tillbaka i en pulsradar) så skulle övertoner bli detsamma som falska ekon :wink:

Men det där med "rörmokeriet" var det andra som höll på med. Kul var det i alla fall på den tiden, det finns färre och färre roliga jobb nuförtiden :cry:

Återgå till Teknikforum