Ljudtrycksmätning med B&K mätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Ljudtrycksmätning med B&K mätare

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-25 22:45

Två frågor:

Lånar hem en spårbart kalibrerad B&K ljudtrycksmätare(minns inte modellen) och tänkte testa känsligheten på mina högtalare.

Eftersom jag egentligen bara kört med impulsmätning innan blev jag lite osäker:

Om jag testar med sinus av olika frekvenser och mäter signalen till högtalaren , kan jag då bara ta värdet från mätaren (i dB , ovägt) och använda detta? I vanligt vardagsrum alltså.

Andra frågan: jag lånar hem en kalibrator också som arbetar med 94 resp 110 dB, tror det är 1 kHz. Den har ett "munstycke " som passar 12 mm mikrofoner, men den jag har är 6 mm.

Hur anpassar man detta och påverkar detta kalibreringen?

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Ljudtrycksmätning med B&K mätare

Inläggav Piotr » 2010-11-26 14:18

rikkitikkitavi skrev:Om jag testar med sinus av olika frekvenser och mäter signalen till högtalaren , kan jag då bara ta värdet från mätaren (i dB , ovägt) och använda detta? I vanligt vardagsrum alltså.

Det borde rimligtvis vara så. Tänk dock på känsligheten för nivåförändringar vid höga frekvenser med endast små förflyttningar.

Andra frågan: jag lånar hem en kalibrator också som arbetar med 94 resp 110 dB, tror det är 1 kHz. Den har ett "munstycke " som passar 12 mm mikrofoner, men den jag har är 6 mm.

Hur anpassar man detta och påverkar detta kalibreringen?

Den inneslutna volymen är väl rätt liten så det bör vara ganska känsligt för passform. Dvs. en mick som äter mer eller mindre av volymen ger fel resultat.

Är det en högtalare eller roterande motor som pumpar luft i mackapären?

/Peter

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-11-26 14:35

Du har fel kalibrator/mikkombination, det ger inte rätt resultat om du använder dem tillsammans om det läcker en massa.
Du har inte fått med någon packning eller adapter, kalibratorn är nog till en ½" mik.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-26 19:09

tittade på kalibratorn, det hela bygger på att mikrofonen kan stoppas in hela vägen i den lilla mynningen på kalibratorn, ända ner i stoppet. så volymen blir rätt, och tät mot utsidan. går inte mao.

jag får nöja mig med att kalibrera ljudtrycksmätaren med kalibratorn och mäta mina lautsprechers mit absoluten mezzung.

lite dumma frågor med tanke på att jag har mätt tidigare med diverse impuls+ gatade signaler. men det är inte lätt med absolutnivå mätare märkte jag.

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-28 14:54

En B&K SPL meter är ju kalibrerad i sig..... om nån inte har satt på en adapter och en 1/4 tums mick.

Till alla B&K mick:ar finns ett kalibreringskort som borde ligga i plastlådan (om det inte är en äldre mick, då ligger den i en vacker mahognyask!)

Även om du inte har kalibreringskortet kan du få en noggrannhet på +/- 1dB om du vet mikrofontypen och vilken mick som satt på från början. Du hittar data på B&K hemsida, se nedan.

Är kalibratorn som en fyrkantig ask? (Med nummer 4231)? Den tar 1/2 och en tums mick:ar. Det finns en adapter till den för 1/4 och 1/8 tums mick:ar. Den har en "högtalare" i sig dom andra med kolv brukar kallas för pistonphon:er

Gå in på http://www.bkhome.com och "anmäl" dej så du får en inloggning.
Sedan kan du surfa runt och läsa massa roliga saker . Mick:ar ligger under den eleganta rubriken "Acoustic Transducers"......

Återgå till Teknikforum