Dra gärna lite teori om detta med nackdelar och eventuella fördelar (förutom WAF:en
Moderator: Redaktörer
Karl_Banan skrev:Funderar på minsta volym man behöver för slutna baslådor utan att tumma för mycket på prestandan då man skall ekvalisera (Kan man säga så?) basen under 80Hz
Dra gärna lite teori om detta med nackdelar och eventuella fördelar (förutom WAF:en). Som exempel kan vi använda oss av NHT 1259 som i mitt tycke behöver för mycket volym.
Karl_Banan skrev:Suttit och surfat på Linkwitz transform som vad jag förstår motsvarar det jag försöker åstadkomma. Jag kan inte se att de nämner några nackdelar förutom effektåtgången och evetuell distorsion när Xmax närmas. Om man har tillräckling effekt och håller sig inom Xmax och elementets märkeffekt får man då fortfarande distorsionsproblem?
Karl_Banan skrev:Inom vilka ramar skall man hålla sig för att tumma lagomt på transientsvaret? q<0.8 kanske?
...och hur kommer man fram till det?
Flint skrev:Disten är hög under resonansfrekvensen (tippar 10,20,30%) och eftersom du flyttar upp den den i frekv. så blir ju distområdet större. Gäller sluten låda. Om det är en basreflexlåda så minskar disten vid just basreflexresonansen. Det handlar alltså inte bara om nivåer utan även dist/renhet och förmodligen därmed också attack.
Svante skrev:Flint skrev:Disten är hög under resonansfrekvensen (tippar 10,20,30%) och eftersom du flyttar upp den den i frekv. så blir ju distområdet större. Gäller sluten låda. Om det är en basreflexlåda så minskar disten vid just basreflexresonansen. Det handlar alltså inte bara om nivåer utan även dist/renhet och förmodligen därmed också attack.
Mja, jag är inte så säker på det. Att disten är hög under resonansfrekvensen beror ju på att upphängningens fjädring är olinjär och under resonans så dominerar fjädringen den totala impedansen. Men lådans fjädring som man tillför är inte alls lika olinjär. Det betyder att disten inte blir värre för att fs åker upp. Det enda är att man måste lassa på mer effekt vid låga frekvenser, och det kan ge kompression och så men det är ju en annan bissniss.
Flint skrev:Men distökning under fo är ändå att räkna med, frågas?
AndersJ skrev:Vet knappt om jag vågar erkänna det. Men jag sitter på 3-vägare som har slutna lådor med ett Qtc = 1,1 och jag gillar faktiskt den basen. I alla fall låter de bättre än de bandpass och basreflexlådor jag har byggt, fast det kanske säger mer om mina andra misslyckanden
kom ihåg också att när du spelat ett tag så har q stigit.. så en 0,7 låda ligger närmare 0,8-0,9.. en 1,1 låda hmnar således uppåt 1,3 kanske..
(oexakta siffror men det är iaf dit det lutar)
Bill50x skrev:Jag sitter här och funderar....
Frekvensgång och ljudtryck hänger väl ihop? Jag menar, en liten 1" högtalare i en hörlur kan ju gå spikrakt ner till 20 Hz. Och det klarar väl elementet därför att det inte behöver lämna ifrån sig ett högt ljudtryck - eller?
I så fall borde det kunna gå att bygga små lådor med avgrundsdjup bas, men att nivån blir lidande. Det är klart, ska revbenen vibrera under basdånet handlar det väl även om ett ordentligt ljudtryck och att mycket luft flyttas.
Kan någon bringa ordning i dessa tankegångar?
/ B
brumel skrev:Disten borde minska i en lite mindre låda eftersom konutslagen blir mindre vilket borde leda till mindre olinjäriteter och dopplerdist. Dist i basen har väl mest med amplitud att göra och amplitud blir det inte mycket av. Fast rummet hjälper till en del.
Det blir som ett inbyggt hp filter där högtalaren skär av sig själv vid 40 hz och under 40 hz finns inte mycket musikaliskt material som man absolut vill ha med på skivan. Kyrkorgel möjligen. Men djupbasen blir ju ganska kass och gropdelayen också.
Inte lika kass som BR dock.
Även om groupdelayen blir brantare så minskar nog thd totalt sett fast vid 60-70 hz kan den bli högre än i den stora slutna lådan pga ett högt q när man spelar starkt.
Jag simulerade en 50 liters låda i går med dubbla CA21 REX och kom fram till att den skulle vara idelalisk att dela vid 40 hz till en riktig sub. Så matar man på med 12 V så får man lägre thd än om man hade en 250 L låda då amplituden blir lägre vid 20-30 hz där konutlagen börjar bli problematiska i en kritiskt dämpad låda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster