HDMI = jitter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

HDMI = jitter?

Inläggav Birger » 2011-01-03 15:00

Hej

Det ryktas på ett forum nära oss (och på delar av nätet) att HDMI anslutningen är lika med mycket jitter. Själv har jag testat en cdspelare (Primare) med balanserade utgångar + en dvd (Pioneer) med vanliga analoga utgångar samt en (LG) BD med HDMI. Detta tidigt i våras.

Det som var knixigt var att få till utgångsnivåerna och jag är inte helt säker på att vi lyckades helt men vi hade mycket svårt att skilja spelarna åt rent ljudmässigt. Vi var fyra som lyssnade blint och 3 av oss föredrog faktiskt BD:n men det var hårfint och kan ha berott på något (ev) högre utsignal.

Vad anser ni som är lite mer insatta i detta. HDMI = Jitter = sant eller?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-01-05 11:29

75 visningar men ingen som har någon typ av förklaring?

Nåja, det kanske inte kan förklaras sådär jätteenkelt :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-05 11:33

Iom att det är en digital överföring det handlar om så borde problemet med jitter vara kopplat till den dacen som ansluts efter spelaren.
Så det är beroende på vilken förstärkare du kopplar den till om du har problem med jitter eller inte.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-01-05 17:51

Ok. Så HDMI överföringen är i sig inget som ökar problem med jitter??

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-05 18:00

Nej jag kan inte se hur hdmi kan dras med mer jitter än andra former a digital överföring.
Så om du kör ljudet via hdmi eller spdif med samma källa och samma dac så borde det inte bli någon skillnad.

Kan inte lova detta till 100%, men jag kan inte komma på varför det skulle vara någon skillnad.

Kör du analogt slipper du ju dock jitter. Så hdmi kan ju dras med mer jitter än de analoga utgångarna, och därför vara ett sämre val.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-01-06 16:27

adzer skrev:Nej jag kan inte se hur hdmi kan dras med mer jitter än andra former a digital överföring.
Så om du kör ljudet via hdmi eller spdif med samma källa och samma dac så borde det inte bli någon skillnad.

Men det blir det faktiskt i de flesta fall. Stora mätbara skillnader iaf, men det kan ju bero på att klocksignalen för ljud måste rekonstrueras från klocksignalen för video vid HDMI-överföring.

HDMI 1.3 och senare stödjer dock ARC (Audio Rate Control), vilket ger receivern mer kontroll över transporten/klockningen och därmed möjlighet (om det är implementerat) att sänka jitternivån betydligt.

Jag vet att Sony och Pioneer använder det (eller liknande protokoll) på sina nyare receivers.
Receivers som använder standardprotokoll har oftast betydligt högre jitternivå vid HDMI-överföring än vid S/PDIF-överföring.

Några exempel:

Onkyo TX-NR5007 - HDMI
Bild

Denon AVR-3808A - HDMI
Bild

Yamaha RX-V3900 HD - HDMI
Bild

Jämför:

Yamaha RX-V3900 HD - S/PDIF
Bild

Och avslutningsvis:

Pioneer SC-LX83 - HMDI med PQLS (Precision Quartz Locking System)
Bild
Senast redigerad av FalloutBoy 2011-01-06 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-06 18:54

Åhh fan. Då har man lärt sig något nytt.
Jag trodde att ljud överföringen i hdmi sköttes på samma sätt som i spdif, men man lär sig något nytt varje dag.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-01-08 02:57

Den uppenbara frågan då är om detta är ett problem som påverkar hörbart eller inte. Dvs ska man dra slutsatsen att hdmi = ljudförsämring jämfört med spdif?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-01-08 10:48

Jag har då aldrig hört någon skillnad i blindtest när vi testat olika BD/DVDspelare mot CDspelare. Det har vi gjort några gånger. Nu har vi en ny sak att testa nämligen olika ingångar :)

Tack för input :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-01-08 11:40

Intressanta mätningar. Även om dessa nivåer sannolikt är ohörbara så behövs inte speciellt mycket högre för att de ska blir på gränsen. Hörbarhetsgränsen ligger mellan ca 30- 500 ns beroende på förhållanden, metod och lyssnarskara. Nu är dessa HDMI-mätningar lägre, 3-7 ns, men jag tycker ändå de är tillräckligt höga för att man inte kan avfärda det som "oviktigt".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-08 12:18

Vet att Denon i sina största modeller som hade HDMI1.3a också hade en separat kabel för klockningen mellan Blurayspelaren och förstärkaren. Tror inte att dom har kvar det på 1.4 apparaterna.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-01-09 23:58

Thomas_A skrev:Intressanta mätningar. Även om dessa nivåer sannolikt är ohörbara så behövs inte speciellt mycket högre för att de ska blir på gränsen. Hörbarhetsgränsen ligger mellan ca 30- 500 ns beroende på förhållanden, metod och lyssnarskara. Nu är dessa HDMI-mätningar lägre, 3-7 ns, men jag tycker ändå de är tillräckligt höga för att man inte kan avfärda det som "oviktigt".

Jo, det var intressant att se skillnaden mellan olika apparater.
Men går det att höra skillnad?
Jag törs nästan slå vad om att ingen signifikant skillnad kan höras mellan de olika modellerna- med avseende på jittret.

Skulle tro att om det är klara ljudliga skillnader så beror det troligen på andra saker än Jitter.

Men undersöka ska jag nog göra,ändå...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-01-10 00:47

kanske därför man gillar sin nya onkyo via hdmi istället för denon / spdif.
Som kaviar på mackan 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-01-10 22:58

Richard skrev:
Thomas_A skrev:Intressanta mätningar. Även om dessa nivåer sannolikt är ohörbara så behövs inte speciellt mycket högre för att de ska blir på gränsen. Hörbarhetsgränsen ligger mellan ca 30- 500 ns beroende på förhållanden, metod och lyssnarskara. Nu är dessa HDMI-mätningar lägre, 3-7 ns, men jag tycker ändå de är tillräckligt höga för att man inte kan avfärda det som "oviktigt".

Jo, det var intressant att se skillnaden mellan olika apparater.
Men går det att höra skillnad?
Jag törs nästan slå vad om att ingen signifikant skillnad kan höras mellan de olika modellerna- med avseende på jittret.

Skulle tro att om det är klara ljudliga skillnader så beror det troligen på andra saker än Jitter.

Men undersöka ska jag nog göra,ändå...

Som sagt hörbarheten beror mycket på fördelningen av jittret. Studierna som har gjorts har visat mellan 30-500 ns som gräns (på musikmaterial).

Om nu dessa apparater visar 3-7 ns så är de ju under hörbarhetsgränsen enligt tidigare studier men det skulle ju kännas bättre om de låg i mer normala nivåer (under 1 ns) vilket i princip har varit normen för alla CD-spelare under "modern tid".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Återgå till Teknikforum