Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:problemet med en pot är att den slits och då kan resistansen ändras. all mekanik, speciell småttig sådan är känslig.
nu använde jag mig av en 2polig 6läges ELMA omkopplare (förgyllda kontakter) så det lär aldrig bli ett problem för min del, snarare mitt tattarebygge av andra graden på veroboard...
(tattarebygge av första graden = återanvändning av komponenter, speciellt dyra, högkvalitativa sådana som man är för snål för att slänga som monteras till ett hyfsat skatbo där man saknar vettig dokumentation och omöjligen kan repetera konstruktionen utan att fullständigt göra en "reverse engineering"
ju färre parameters som uppfylls, desto högre grad)
celef skrev:60db gain på mikstärkaren är nog alldeles nödvändigt för sena mätningar utan att behöva störa övriga familjen för mycket, och vissa mikar är så sanslöst okänsliga
är det vanligt att ljudkorten konstant skickar ut dc på ingången, jag läser värdet till 2,4vdc på min dmm
RogerGustavsson skrev:celef skrev:60db gain på mikstärkaren är nog alldeles nödvändigt för sena mätningar utan att behöva störa övriga familjen för mycket, och vissa mikar är så sanslöst okänsliga
är det vanligt att ljudkorten konstant skickar ut dc på ingången, jag läser värdet till 2,4vdc på min dmm
Om det är en kombinerad linje-/mikrofoningång, brukar det finnas en valmöjlighet i datorns inställningar.
Om du tänker mäta vid extremt låga ljudnivåer spelar mikrofonens egna brusgolv in och döljer allt "småkrams". För att mäta med en Panasonic-kapsel krävs lite högre ljudnivåer och då krävs heller inte 60 dB förstärkning av mikrofonförstärkaren. Det signalbrusförhållande du får även med lite lägre förstärkning blir inte bättre med högre då mikrofonens brusgolv "följer med".
celef skrev:jag har har inte hittat någon möjlighet att stänga av biasen i windows vista, har du något tips på var jag kan leta?
jag har funnit att hög förstärkning ibland är användbart, som vid nattliga mätövningar när övriga i familjen sover
RogerGustavsson skrev:celef skrev:jag har har inte hittat någon möjlighet att stänga av biasen i windows vista, har du något tips på var jag kan leta?
jag har funnit att hög förstärkning ibland är användbart, som vid nattliga mätövningar när övriga i familjen sover
Vista har jag ingen erfarenhet av. Finns det ingen panel för "Egenskaper för Ljud och Ljudenheter" som i XP?
Men grejen är att du förstärker såväl bakgrundsbrus som nyttosignal. Själva förhållandet dem i mellan ändras inte för att du höjer förstärkningen. Brusgolvet för en Panasonic brukar ligga på 30-34 dB. Sedan bör kanske tilläggas att brusgolvet hos mikrofonen ofta stiger mot lägre frekvenser. Jag föreslår mätning vid åtminstone 60 dB för att det ska vara någon vits. Om det är RT60 du ska mäta är det ungefär 100 dB som gäller.
RogerGustavsson skrev:celef skrev:jag har har inte hittat någon möjlighet att stänga av biasen i windows vista, har du något tips på var jag kan leta?
Vista har jag ingen erfarenhet av. Finns det ingen panel för "Egenskaper för Ljud och Ljudenheter" som i XP?
Men grejen är att du förstärker såväl bakgrundsbrus som nyttosignal. Själva förhållandet dem i mellan ändras inte för att du höjer förstärkningen. Brusgolvet för en Panasonic brukar ligga på 30-34 dB. Sedan bör kanske tilläggas att brusgolvet hos mikrofonen ofta stiger mot lägre frekvenser. Jag föreslår mätning vid åtminstone 60 dB för att det ska vara någon vits. Om det är RT60 du ska mäta är det ungefär 100 dB som gäller.
rikkitikkitavi skrev:vet inte...![]()
ibland snöar man in på siffror, ingentingjör som man är.
kort och gott:
1)
med en enkel WM-61 panasonic likvärdig mik kan man inte komma under 0,1% THD+N om den inte modifieras. Och det vid låga SPL.
2)
Det är miken som är begränsningen. Alla vettiga mikstärkare har mindre påverkan än så.
3)
Man kan modifiera miken och/eller använda speciella mättekniker som begränsar både brus och distortion så man börjar närma sig riktiga kvalitetsmikar i mätprestanda. Hur nära vet jag inte. Hur repeterbart vet jag inte heller.
4) för att göra akustiska mätningar typ RT60 måste man ha bra SPL från högtalarn vid mätningen för att få en bra signal att bearbeta i programmen. Inte i stökig miljö mao.
rikkitikkitavi skrev:vet inte...![]()
ibland snöar man in på siffror, ingentingjör som man är.
kort och gott:
1)
med en enkel WM-61 panasonic likvärdig mik kan man inte komma under 0,1% THD+N om den inte modifieras. Och det vid låga SPL.
2)
Det är miken som är begränsningen. Alla vettiga mikstärkare har mindre påverkan än så.
3)
Man kan modifiera miken och/eller använda speciella mättekniker som begränsar både brus och distortion så man börjar närma sig riktiga kvalitetsmikar i mätprestanda. Hur nära vet jag inte. Hur repeterbart vet jag inte heller.
4) för att göra akustiska mätningar typ RT60 måste man ha bra SPL från högtalarn vid mätningen för att få en bra signal att bearbeta i programmen. Inte i stökig miljö mao.
celef skrev:själv använder jag en skitbillig leem pra-12 som jag förmodar är en rolls-kopia, men jag är inte säker på hur den presterar, jag tycker iallafall att den låter rent, så länge jag inte kör på max gain vill säga, men det vore kul att få den kontrollerad, bara för att få lugn i själen
rikkitikkitavi skrev:Roger:
WM-60 menar du väl
rikkitikkitavi skrev:Ja, bruset stiger i alla dessa mätningar med fallande frekvens, under 100 Hz.
Det finns olika typer av brus. När jag menar jag brus tänker jag på det vita bruset, som är beroende av bandbredden på signalen.
Hade varit intressant att veta om det andra bruset som stiger med fallande frekvens är externt, eller om det är sk 1/f brus (som är relevant under en viss gränsfrekvens) alltså intrisikt för mikrofonen.
Jag vet inte.
Tydligt är 50(60) Hz ialla fall ofta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster