Hjälp med inkoppling av 6ohms högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NicholasM

Hjälp med inkoppling av 6ohms högtalare

Inläggav NicholasM » 2011-01-16 14:30

Tjena alla HiFi intresserade!

Ny på forumet och hittade hit genom hifimagasinet och hoppas kunna få lite klarhet i en fråga jag har nu när jag köpt nya högtalare.

Förutsättningar.
Jag har köpt nya högtalare som är på 6ohm och har biwire anslutning.
Mina gamla var på 8ohm och hade även dom biwire anslutning.
Kabel som används är Supra Rondo 4x2,5 för biwire utan bananer.

Jag har en Harman/Kardon 2kanals förstärkare med möjlighet att köra 2 par högtalare alltså speaker 1 och 2 där det på baksidan står:

4ohm Min Speaker 1 or 2
8ohm Min Speaker 1 and 2

Mina gamla 2,5vägs högtalare som var 8ohm kopplade jag enligt nedan:
Mid&diskat + - till speaker 1 + -
Bas till speaker 2 + -
och nyttjade därmed speaker 1 and 2 eftersom de var på 8 ohm ??
Det kändes som det fungerade bra, och jag hoppas det var rätt.

Men nu har jag som sagt bytt till ett par nya med lägre impedans.
Som är under 8ohm alltså 6ohm, då vet jag inte riktigt hur jag ska koppla?

Ska man koppla biwire med rondo kabeln in i högtalare och sedna lägga ihop + kablarna från t.ex vänster högt, och koppla in i speaker 1 left + och sedan lägga ihop - kablarna från densamma och koppla in speaker 1 left - . Då blir det "singel wire" ut som sedan blir biwire in i högtalaren.

Eller ska jag koppla som jag gjorde med mina gamla 8ohmare?

Tack på förhand,
Verkar vara ett trevligt forum detta :)

Mvh

Nicolas

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 15:15

Välkommen!
Det du gör när du kopplar en högtalare avsedd för biwiring, är som att koppla en inte avsedd för biwiring. Det enda som skiljer är att du använder parallella kablar, och matar diskantfiltert för sig och basfiltret för sig.

Ett par högtalare med biwiringsmöjlighet är inte att betrakta som 4 separata högtalare, sett ur ett impedansperspektiv.
Delningsfiltret delar ju ut olika frekvensspektra till bas resp, diskant. Så de jobbar i stort sett inte alls paralellt med varandra, så impedansen på 6 ohm gäller trots att du matar dem med parallella kablar.
Så om din HK dessutom är en ren 2-kanalare så är det bara att koppla som innan! :)

Är dina nya högtalare hemmabyggda, eller är det en färdig kommersiell?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NicholasM

Inläggav NicholasM » 2011-01-16 22:43

Tack för en bra och förståelig förklaring högtalarna är Monitor Audio RX6 och förstärkaren en ren integrerad förstärkare HK680.

Ok, så då kan jag alltså använda både speaker 1 och speaker 2 tillsammans och köra kablarna separerade hela vägen från terminal på högtalaren till terminal på förstärkaren och då nyttja speaker 1 för diskant+mid och 2 för bas utan att oroa mig ? Tänker ju bara eftersom det står

"Caution"
"Impedance, Min 4ohm speaker 1 or 2"
"Impedance, Min 8ohm speaker 1 and 2"

Då tänkte jag först att mina är ju 6ohm vilket tolkas som "Impedance Min 4ohm" och då får jag bara använda 1 eller 2 enligt förstärkaren?

Haha känns som jag krånglar till det hela, vill bara va säker på att förstärkaren inte ballar ur av att jag kopplat det galet.
Helt klart intressant i alla fall.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-17 18:46

NicholasM skrev:Tack för en bra och förståelig förklaring högtalarna är Monitor Audio RX6 och förstärkaren en ren integrerad förstärkare HK680.

Ok, så då kan jag alltså använda både speaker 1 och speaker 2 tillsammans och köra kablarna separerade hela vägen från terminal på högtalaren till terminal på förstärkaren och då nyttja speaker 1 för diskant+mid och 2 för bas utan att oroa mig ? Tänker ju bara eftersom det står

"Caution"
"Impedance, Min 4ohm speaker 1 or 2"
"Impedance, Min 8ohm speaker 1 and 2"

Då tänkte jag först att mina är ju 6ohm vilket tolkas som "Impedance Min 4ohm" och då får jag bara använda 1 eller 2 enligt förstärkaren?

Haha känns som jag krånglar till det hela, vill bara va säker på att förstärkaren inte ballar ur av att jag kopplat det galet.
Helt klart intressant i alla fall.

Friskt koppat hälften brunnet :D . Du kan koppla som du själv sa, ja.
Lycka till!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NicholasM

Inläggav NicholasM » 2011-01-17 21:32

Tack för hjälpen :)

Återgå till Teknikforum