peetwa skrev:Jonka_ skrev:peetwa skrev:Hur låter Troels tweak?
Menar du hur jag upplever att den färdiga konstruktionen låter ?
I sånt fall så önskar jag att mellanregistret och diskant lyftes ytterligare någon nivå och blev lite tydligare och mer öppet i diskanten.
När vi kollade igår med Ipaden mot en kompis stativare så låg dom 6dB över nästan konstant från 1000Hz och uppåt.. Detta gick ju att kompensera då mina är lite mer trögdrivna och kräver mer volym ur förstärkaren.. Men inte alltid man vill lyssna högt för att dom ska spela ut ordentligt
Nej. Med Tweak syftar jag på den förändringen av delningsfiltret som Troel föreslog. Det är otroligt vänligt av honom att ta fram detta förslag. Jag skulle tycka att skam gick på torra land om du inte bygger och utvärderar denna. Det kommer nog bli svårt att få andra att engagera sig i dina projekt annars tror jag, men jag kan ha fel.
Sorry om jag låter uppfostrande men jag kan inte säga det vänligare.

Jag tolkar det absolut inte så, Jag ska givetvis prova med Troels rekomendationer.. Den enda anledningen till att jag inte gjort det än, Är att jag försöker undersöka ifall man skulle kunna göra ett simplare filter, Det är 16 komponenter i Troels filter, Vilket gör filtret ganska stort och svårt att få plats med i lådan. Men byter man ut den största spolen på 1.5mH till en 1.2 så blir den betydligt mindre, Det kan räcka, tillsammans med dom andra justeringarna..
Jag funderar på hur jag ska montera filtret denna gång, då jag vill att den ska komma så långt bort från elementen som möjligt utan att ha det externt, Tror ni man kan ha det på detta vis? Med bakstycket fast i gångjärn och sen massa skruv så man kan vinkla ut det för justeringar.
Basreflexen monterad ovanpå lådan istället med samma dimensioner som troels angivit.

* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.