Mäta mina högtalare för förbättring av delningsfilter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Mäta mina högtalare för förbättring av delningsfilter?

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 03:08

Har en del funderingar då jag e sugen att skaffa någon mätutrustning till att kolla vilka justeringar som behöver göras på mina delningsfilter.

Jag har kollat runt lite på olika program, och tycker Sirp från tolvan verkar som en vettig lösning.

Har ni några åsikter än så länge?

Jag funderar på vilken mic och micförstärkare som behövs?

Går det alltså inte att bara köpa en mic och koppla på ljudkortet jag har i datorn?

Ni får jättegärna tala om vad det är jag måste köpa/ladda ner för att kunna mäta.

Budget för detta är under 2000kr

Tack på förhand
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 03:44

Efter väldigt mycket bläddrande på olika forum hittade jag en tråd där en kille köpt detta.. Han skulle ha det för bilen dock, men det spelar ingen roll.

Han använde programmet TRUE RTA basic 1, kostar 39$

länk: http://www.trueaudio.com/

Till det använda han Behringer ECM-8000 och M-Audio MobilePre USB

länk:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128
länk:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46687

Skulle det kunna vara ett alternativ för mig?

Jag vill ha mätutrustningen för att kunna mäta upp varje enskillt element utan filter i baffel och mäta på den färdiga konstruktionen i mitt vardagsrum för att upptäcka eventuella problem som behövs justeras.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-19 06:38

Jag tror nog du ska lugna dig med mätandet tills du lärt dig mer om den fysik - elektronik och akustik som behövs. Jag tror att du skulle tjäna mycket på att få hjälp i detta projektet. Det är inte så lätt detta - och du får inte hjälp hos t.ex. dr krupp i dessa frågor.
Du behöver förståelse för vad som skall mätas upp - true rta fixar inte dessa mätningar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-19 12:26

det är nog bäst att skynda långsamt så jag håller nog med skrutten, dom flesta på faktiskt tycks gilla tolvans program bäst, jag är av annan åsikt och tycker att arta är så oerhört mycket bättre, så spana in arta oxå
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 13:25

skrutten skrev:Jag tror nog du ska lugna dig med mätandet tills du lärt dig mer om den fysik - elektronik och akustik som behövs. Jag tror att du skulle tjäna mycket på att få hjälp i detta projektet. Det är inte så lätt detta - och du får inte hjälp hos t.ex. dr krupp i dessa frågor.
Du behöver förståelse för vad som skall mätas upp - true rta fixar inte dessa mätningar.

Jag skulle verkligen tjäna på att få hjälp, Det ultimata här skulle vara att kunna göra ett helt nytt filter, Med färre komponenter. Problemet med detta är ju att det tycks vara väldigt svårt om man inte kan mäta upp elementen. Därav mitt intresse för att skaffa mig en mic.

I den andra tråden jag startade skrev Celef direkt i början av tråden: om du kan ge oss relevanta mätdata så kan vi simulera ihop ett filter som låter mycket bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-19 14:23

Det är en sak att mäta, en annan att tolka mätresulatet och veta vad det är man strävar efter.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-19 14:30

skrutten skrev:Jag tror nog du ska lugna dig med mätandet tills du lärt dig mer om den fysik - elektronik och akustik som behövs. Jag tror att du skulle tjäna mycket på att få hjälp i detta projektet. Det är inte så lätt detta - och du får inte hjälp hos t.ex. dr krupp i dessa frågor.

Håller helt med, Skrutten! Vi som har hängt här ett tag har ibland mött nya människor vars ambition det varit ett stort nöje att följa till riktigt kompetenta konstruktioner! :)

Visst bör man förstå helheten och för Jonka i alla fall hur de olika komponenterna i filtret verkar men det finns ochså ett pedagogiskt moment i att ändra en komponent och kunna se vad som händer! :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 15:11

Jag lär mig tyvär inte så mycket av att sitta och läsa och läsa och läsa.. Jag måste testa för att lära mig något :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-19 15:16

Hur låter Troels tweak?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 15:26

peetwa skrev:Hur låter Troels tweak?

Menar du hur jag upplever att den färdiga konstruktionen låter ?

I sånt fall så önskar jag att mellanregistret och diskant lyftes ytterligare någon nivå och blev lite tydligare och mer öppet i diskanten.

När vi kollade igår med Ipaden mot en kompis stativare så låg dom 6dB över nästan konstant från 1000Hz och uppåt.. Detta gick ju att kompensera då mina är lite mer trögdrivna och kräver mer volym ur förstärkaren.. Men inte alltid man vill lyssna högt för att dom ska spela ut ordentligt

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-19 15:40

Jonka_ skrev:

I sånt fall så önskar jag att mellanregistret och diskant lyftes ytterligare någon nivå och blev lite tydligare och mer öppet i diskanten.

När vi kollade igår med Ipaden mot en kompis stativare så låg dom 6dB över nästan konstant från 1000Hz och uppåt.. Detta gick ju att kompensera då mina är lite mer trögdrivna och kräver mer volym ur förstärkaren.. Men inte alltid man vill lyssna högt för att dom ska spela ut ordentligt

Nej. Med Tweak syftar jag på den förändringen av delningsfiltret som Troel föreslog. Det är otroligt vänligt av honom att ta fram detta förslag. Jag skulle tycka att skam gick på torra land om du inte bygger och utvärderar denna. Det kommer nog bli svårt att få andra att engagera sig i dina projekt annars tror jag, men jag kan ha fel.

Sorry om jag låter uppfostrande men jag kan inte säga det vänligare. :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 16:11

peetwa skrev:
Jonka_ skrev:

Nej. Med Tweak syftar jag på den förändringen av delningsfiltret som Troel föreslog. Det är otroligt vänligt av honom att ta fram detta förslag. Jag skulle tycka att skam gick på torra land om du inte bygger och utvärderar denna. Det kommer nog bli svårt att få andra att engagera sig i dina projekt annars tror jag, men jag kan ha fel.

Sorry om jag låter uppfostrande men jag kan inte säga det vänligare. :)

Jag tolkar det absolut inte så, Jag ska givetvis prova med Troels rekomendationer.. Den enda anledningen till att jag inte gjort det än, Är att jag försöker undersöka ifall man skulle kunna göra ett simplare filter, Det är 16 komponenter i Troels filter, Vilket gör filtret ganska stort och svårt att få plats med i lådan. Men byter man ut den största spolen på 1.5mH till en 1.2 så blir den betydligt mindre, Det kan räcka, tillsammans med dom andra justeringarna..

Jag funderar på hur jag ska montera filtret denna gång, då jag vill att den ska komma så långt bort från elementen som möjligt utan att ha det externt, Tror ni man kan ha det på detta vis? Med bakstycket fast i gångjärn och sen massa skruv så man kan vinkla ut det för justeringar.

Basreflexen monterad ovanpå lådan istället med samma dimensioner som troels angivit.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-19 18:34

peetwa skrev:Nej. Med Tweak syftar jag på den förändringen av delningsfiltret som Troel föreslog. Det är otroligt vänligt av honom att ta fram detta förslag. Jag skulle tycka att skam gick på torra land om du inte bygger och utvärderar denna. Det kommer nog bli svårt att få andra att engagera sig i dina projekt annars tror jag, men jag kan ha fel.
...

Visst! :)

Om du vill bygga nya högtalare gör det men de här ska så klart gå att få att "lira"! :) Du har fått lite olika tips och jag tror inte att det är EQ-kretsen du ska ändra - definitionen av diskant kan ju skilja lite men jag tror inte att det är en puckel mellan 10-20kHz du saknar... ;-) Klipp motståndet 22R och se vad som händer... Räcker inte det tycker jag att du ska ta ut filtrerna så du kommer åt... Kommenterade lite i din andra tråd...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-19 22:29

Jocke skrev:
peetwa skrev:Nej. Med Tweak syftar jag på den förändringen av delningsfiltret som Troel föreslog. Det är otroligt vänligt av honom att ta fram detta förslag. Jag skulle tycka att skam gick på torra land om du inte bygger och utvärderar denna. Det kommer nog bli svårt att få andra att engagera sig i dina projekt annars tror jag, men jag kan ha fel.
...

Visst! :)

Om du vill bygga nya högtalare gör det men de här ska så klart gå att få att "lira"! :) Du har fått lite olika tips och jag tror inte att det är EQ-kretsen du ska ändra - definitionen av diskant kan ju skilja lite men jag tror inte att det är en puckel mellan 10-20kHz du saknar... ;-) Klipp motståndet 22R och se vad som händer... Räcker inte det tycker jag att du ska ta ut filtrerna så du kommer åt... Kommenterade lite i din andra tråd...

Jag ska slita ur filtrena ur högtalarna och ha dom ovanpå istället, sen ska jag beställa en drös med olika komponenter och värden för att se vad man kan förbättra/förändra efter min smak.

Ska också se om jag inte kan hitta spolar som är lite mindre, så kanske jag kan behålla den befintliga lösningen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-19 22:47

Du behöver ju inte alls köpa något för att koppla bort 22R! Högtalartweaking på småländska! ;-)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-20 08:50

Jocke skrev:Du behöver ju inte alls köpa något för att koppla bort 22R! Högtalartweaking på småländska! ;-)

Nej det är sant :) Men jag tänkte prova ändra dom andra 2 som Troels föreslagit i samma veva, 0,15mH till 0,1 och 15R till 33R.. Sen tänkte jag även plocka bort 22R som du nämt och prova byta ut 1,5mH till 1,2mH.

Hjälper något av dessa till att även lyfta mellanregistret något?

Räcker det att bara lossa ena sidan på 22R för att den ska kopplas förbi?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-01-20 23:55

Jag tycker, rent spontant, att du ska antingen bygga en färdig konstruktion (från Troels t ex) eller konstruera en egen högtalare. Inte bådadera. Om du beslutar dig för det senare så är det klokt att lägga en grundläggande bok om högtalarkonstruktion på nattduksbordet och varva mätningarna med teori. Vidare är det en dum idé att bränna iväg på de dyraste Scan Speak elementen från början. Satsa ist på på några snälla element från t ex Seas.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-21 10:43

Mr_Ekan skrev:Jag tycker, rent spontant, att du ska antingen bygga en färdig konstruktion (från Troels t ex) eller konstruera en egen högtalare. Inte bådadera. Om du beslutar dig för det senare så är det klokt att lägga en grundläggande bok om högtalarkonstruktion på nattduksbordet och varva mätningarna med teori. Vidare är det en dum idé att bränna iväg på de dyraste Scan Speak elementen från början. Satsa ist på på några snälla element från t ex Seas.

//Ekan

Men att t.ex ta en beprövad konstruktion från Troels och optimera den enligt ens eget tycke, tycker jag är ett bra tillvägagångssätt för en sån pass nybörjare som jag själv är inom området.

Har varit sugen på en bok faktiskt, men mycket går ju att hitta på internet, Om inte allt..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-21 13:56

Det är mycket som spelar in i den upplevda klangen! Rummets storlek, proportioner, reflektion, absorbtion osv... Jag säger som Stig - "Det finns en anledning att det finns tonkontroller!"... Att justera ett motstånd i ett filter är ju just inte mycket annat! ;-)

Bok är bra - går att ha med på muggen och i sängen tex... ;-)

Återgå till Teknikforum