Moderator: Redaktörer

Distorsts at moderate SPL's, because FET without source resistor.
RogerGustavsson skrev:Nej, så tolkar inte jag det men jag är ingen expert...
a)Distorsts at moderate SPL's, because FET without source resistor.
b)eller c) gör man för att råda bot på det! Alltså kapa em förbindning baktill på kapseln och lägga in ett motstånd dör för att ge FET:en bättre arbetsbetingelser.
Att Panasonic-kapseln är kopplad som den är från början beror på att den är tänkt för annan användning, tzp telefoner och liknande. Den kopplingen ger högre utnivå men låg max SPL.
Bilden du visar ovan är för en stereoapplikation, två mikrofoner helt enkelt och den följer a) såvitt jag kan förstå.
celef skrev:det är motståndet på 10k i den här bilden jag menar, behövs den? vad gör den för nytta i batterilådan? kan jag utesluta den?
RogerGustavsson skrev:I princip har väl nästan alla mikrofonsteg AC-koppling på ingången? Det innebär att du inte behöver kondensatorn. Motståndet misstänker jag används för att tillsammans med seriekondensatorn skapa en definierad brytpunkt för lågfrekvensavskärningen, möjligen också för att göra inkoppling "ljudlös".
Har du en mikrofonförstärkare med fantommatning sitter där DC-blockerare innan signalen går till förstärkning, då behövs inte en kondensator till.
Den andra tråden med Rolls MP13, den verkar begränsa omfånget neråt rätt "tidigt". Två back-to-back elektrolyter = 0.5 µF följt av 100k till jord och 10 k i serie, blir väl -3 dB vid ca 32 Hz? Då har antagit att 10k dominerar, det går den väl?
Här finns också lite information, http://sound.westhost.com/project93.htm
Naqref skrev:celef skrev:det är motståndet på 10k i den här bilden jag menar, behövs den? vad gör den för nytta i batterilådan? kan jag utesluta den?
Den ser till att det inte blir ett plopp när du kopplar in batterilådan till mikingången. Om du inte tycker det är ett problem så kan du strunta i det.
celef skrev:jag hade en 9mm kapsel av okänt fabrikat på hyllan, jag var nyfiken på jfeten och monterade isär kapseln, däri satt en liten svart låda med tre ben, två till mikens terminaler och en till membranet, någon kondensator hittade jag dock inte som jag har läst skulle finnas, så lita inte på internet!
rikkitikkitavi skrev:
Flint, where art thou when thou art needed the most!?
celef skrev:jag ska prova att koppla in andra fetar för att se om jag har bättre lycka med dom
hur linjäriserar man tonkurvan på en mikkapsel, är det något man kan bygga in i batteriboxen? earthworks har väl sin linjäriserande kompensation i mikhuset så det borde ju funka, eller?
hur fungerar känsligheten? en omoddad panasonicmik ligger väl runt 6mv/pa, en moddad lite därunder, hur kan då clios mätmik ligga på i snitt 28mv/pa? finns det ingen standard vid någon viss matningsspänning?
These microphones include modified capsule with increased local feedback (addes Rs-6.2k ohms) in the FET buffer circuitry for approximately 12dB higher SPL handling. These mics operate with similarly reduced sensitivity -for this reason
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster