batterilåda till panasonic wm61a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

batterilåda till panasonic wm61a

Inläggav celef » 2011-01-22 16:46

det finns en uppsjö av olika kretsar på batterilåda till wm61a, men vilken får wm61a att prestera bäst med ett 9 volts batteri?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-22 18:15

+1

så man kan kopiera :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-22 20:01

Så många sätt att strömförsörja finns det väl inte?

Bild

I figur a visas den vanligaste kopplingen, 1.5 V via ett motstånd på 2.2 kOhm. Den har sina begränsningar då distorsion ökar rätt tidigt. Lite bättre blir det med 9 V och 10 kOhm.

Ännu bättre blir det enligt b och c. Det är rätt pilligt att göra operationen och kapseln kan sryka med på kuppen. Bra att någon extra tillhands...

Mera komplicerade varianter finns. http://www.johncon.com/john/wm61a/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-22 20:32

vad gör den parallellkopplade 10k resistorn för någon nytta i figur a? de flest förekommande kopplingarna för omoddade kapslar så finns inte den med, utan då är det varianter på den som panasonic föreskriver, som exempel verkar både sonic studios och core sound använda varianter på den
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-23 11:50

den ger bias till opförstärkarens ingång så den inte flyter (kondensatorn isolerar) vilket skulle få op förstärkaren att antingen gå i taket eller i botten på utgången beroende på bruset...

man måste fixera opförstärkarens ingång med en biasspänning. se mitt schema i andra tråden. där använder jag två motstånd för att fixera på exakt halva matningen.

det är slarvigt ritat av siegfried som inte visar opn helt ut med sina ingångar bara.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-23 16:25

förlåt jag hänger inte med, så den parallellkopplade 10k resistorn är en del av linkwitz mikstärkare och ska uteslutas vid annan användning? oftast ser ju spänningsmatningen ut som detta schema, dock kan komponentvärdena variera

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-23 17:33

Nej, så tolkar inte jag det men jag är ingen expert...

a)
Distorsts at moderate SPL's, because FET without source resistor.

b)eller c) gör man för att råda bot på det! Alltså kapa em förbindning baktill på kapseln och lägga in ett motstånd dör för att ge FET:en bättre arbetsbetingelser.

Att Panasonic-kapseln är kopplad som den är från början beror på att den är tänkt för annan användning, tzp telefoner och liknande. Den kopplingen ger högre utnivå men låg max SPL.

Bilden du visar ovan är för en stereoapplikation, två mikrofoner helt enkelt och den följer a) såvitt jag kan förstå.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-23 18:38

RogerGustavsson skrev:Nej, så tolkar inte jag det men jag är ingen expert...

a)
Distorsts at moderate SPL's, because FET without source resistor.

b)eller c) gör man för att råda bot på det! Alltså kapa em förbindning baktill på kapseln och lägga in ett motstånd dör för att ge FET:en bättre arbetsbetingelser.

Att Panasonic-kapseln är kopplad som den är från början beror på att den är tänkt för annan användning, tzp telefoner och liknande. Den kopplingen ger högre utnivå men låg max SPL.

Bilden du visar ovan är för en stereoapplikation, två mikrofoner helt enkelt och den följer a) såvitt jag kan förstå.

jo modden är nog vettig, jag har lyckats modda tre kapslar i mitt liv, nu senast igårkväll, tyvärr måste batterilådan moddas oxå, ska bygga en ny till dom moddade kapslarna

stereoschemat jag visade skiljer sig förutom komponentvärdena även på en adderad parallellresistor i linkwitz scheman, jämför

Bild

med

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Ga4HkS&t=1
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-23 19:47

Vet inte riktigt vad du menar med parallellresistor. I Linkwitz bild är seriekondensatorn och motståndet på 10k ner till jord en del av mikrofonförstärkaren (ger en AC-koppling och fastställer inimpdansen). I de scheman du länkar till är det samma sak, de behövs för att nästa steg ska fungera. Biasmatning vid 9 V bör nog göras via 10k. Med en Rolls-liknande förstärkare kanske man mata kapseln därifrån och kanske förenkla kopplingen vid mikrofonkapseln? Fast den hade en balanserad ingång....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-23 20:22

det är motståndet på 10k i den här bilden jag menar, behövs den? vad gör den för nytta i batterilådan? kan jag utesluta den?

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Ga4HkS&t=1

normalt ser ju batterilådor ut så här

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 220-11.jpg

vad är bäst?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 12:33

I princip har väl nästan alla mikrofonsteg AC-koppling på ingången? Det innebär att du inte behöver kondensatorn. Motståndet misstänker jag används för att tillsammans med seriekondensatorn skapa en definierad brytpunkt för lågfrekvensavskärningen, möjligen också för att göra inkoppling "ljudlös".

Har du en mikrofonförstärkare med fantommatning sitter där DC-blockerare innan signalen går till förstärkning, då behövs inte en kondensator till.

Den andra tråden med Rolls MP13, den verkar begränsa omfånget neråt rätt "tidigt". Två back-to-back elektrolyter = 0.5 µF följt av 100k till jord och 10 k i serie, blir väl -3 dB vid ca 32 Hz? Då har antagit att 10k dominerar, det går den väl?

Här finns också lite information, http://sound.westhost.com/project93.htm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 13:06

celef skrev:det är motståndet på 10k i den här bilden jag menar, behövs den? vad gör den för nytta i batterilådan? kan jag utesluta den?

Den ser till att det inte blir ett plopp när du kopplar in batterilådan till mikingången. Om du inte tycker det är ett problem så kan du strunta i det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-24 13:27

RogerGustavsson skrev:I princip har väl nästan alla mikrofonsteg AC-koppling på ingången? Det innebär att du inte behöver kondensatorn. Motståndet misstänker jag används för att tillsammans med seriekondensatorn skapa en definierad brytpunkt för lågfrekvensavskärningen, möjligen också för att göra inkoppling "ljudlös".

Har du en mikrofonförstärkare med fantommatning sitter där DC-blockerare innan signalen går till förstärkning, då behövs inte en kondensator till.

Den andra tråden med Rolls MP13, den verkar begränsa omfånget neråt rätt "tidigt". Två back-to-back elektrolyter = 0.5 µF följt av 100k till jord och 10 k i serie, blir väl -3 dB vid ca 32 Hz? Då har antagit att 10k dominerar, det går den väl?

Här finns också lite information, http://sound.westhost.com/project93.htm

min mikstärkare rullar av lite lägre, men den är inte helt linjär, kanske låg -3db vid 20hz, jag har ingen sparad mätning och ingen notering, men jag kan kontrollera detta senare

jag är dock grymt missnöjd med gainets utväxling, 80% av gainrattens omfång påverkar gainet väldigt lite, men nära max gain händer allt på samma gång, gainet tilltar med raketfart och likaså bruset, det hade varit bättre med en "linjär" utväxling tycker jag, jag ska nog köpa en annan mikstärkare, kan du rekommendera någon?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-24 13:28

Naqref skrev:
celef skrev:det är motståndet på 10k i den här bilden jag menar, behövs den? vad gör den för nytta i batterilådan? kan jag utesluta den?

Den ser till att det inte blir ett plopp när du kopplar in batterilådan till mikingången. Om du inte tycker det är ett problem så kan du strunta i det.

jaha, är det det den gör, då tackar för informationen :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-24 20:43

nä fan det här börjar likna apskit, jag har nu moddat ett gäng kapslar men bara provkört två, jag har även monterat in en xtra 9v batterihållare i befinntlig batteribox men denna med reverserad polaritet, så för höga spl används den ena batterihållaren, för låga används den andra, batteriet flyttar jag beroende på vilken mik jag använder, problemet är nu att disten har skjunkit enormt på testhögtalaren när jag använder dom moddade mikarna, jag mäter visserligen i närfältet och ganska högt men inte i närheten av 115db (tror jag!) som dom omoddade mikarna ska klara, nu vet jag inte vad jag ska lita på

jag har testat att mäta en bit ifrån högtalaren och föra miken närmare för att se hur övertonerna beter sig, med de omoddade mikarna växer hela skogar av övertoner upp ju närmare man kommer högtalaren, med de moddade mikarna kan jag komma mycket närmare och skogarna håller sig lågväxta, men jag vet inte testmetoden är riktig, hur kan man kolla detta med mikdist på ett mer semiproffsigt sätt? för efter att jag har testat detta har jag fått känslan att panasonicmiken i omoddat skick är i princip rena rama skräpet för högtalarmätningar, men jag vet ju oxå att flera tillverkare specar sina omoddade panasonicmikar betydligt bättre än de resultat jag får, så vad kan ha gått snett i min setup?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-25 20:24

jag hade en 9mm kapsel av okänt fabrikat på hyllan, jag var nyfiken på jfeten och monterade isär kapseln, däri satt en liten svart låda med tre ben, två till mikens terminaler och en till membranet, någon kondensator hittade jag dock inte som jag har läst skulle finnas, så lita inte på internet!

så jag tänkte nu slakta en wm61a för att komma åt rätt jfet och sedan bygga en batteribox a'la http://home.comcast.net/~rc1618/WM61A%2 ... 0Model.htm

detta för lite jämföra original m standardbatteribox vs. original m moddad batteribox vs. linkwitzmodd, spännande värre, dock fattar jag inte hur jag ska vända jfeten, tipz någon?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-26 10:47

celef skrev:jag hade en 9mm kapsel av okänt fabrikat på hyllan, jag var nyfiken på jfeten och monterade isär kapseln, däri satt en liten svart låda med tre ben, två till mikens terminaler och en till membranet, någon kondensator hittade jag dock inte som jag har läst skulle finnas, så lita inte på internet!

Nej, någon kondensator ska där nog inte finnas. Däremot brukar det finnas en diod som får agera högresistivt motstånd. Den lilla FET:en sägs vara en 2SK3372, se även http://www.johncon.com/john/wm61a/ Den tycks ha den egenskapen att den kan köras med source och drain omkastade, något som Miller/Linkwitz utnyttjar, http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-26 12:00

så här framställs ibland mikens innanmäte

Bild

jag såg oxå schema i nån av panasonics datablad som visade en intern kondensator, men den gällde en annan kapsel, wm-54 tror jag det var, kanske har man blandat ihop mikarna?

har du provat att koppla enligt http://home.comcast.net/~rc1618/WM61A%2 ... 0Model.htm

den borde vara enkel att koppla ihop om man slaktar en mik, tar bort kapselns hölje + membranet, då kommer man lätt åt fetens tre anslutningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-26 12:51

Men det behövs ingen kondensator mellan kapseln och FET:en på en elektret som ju är permanentladdad. Däremot behövs när den finns en yttre polarisation.

Intressanta länkar! Nej, har inte gjort några sådana experiment. Men varför ska man plocka isär hela kapseln? Det går väl att komma åt anslutningarna à la Miller/Linkwitz? Allt pill med kaspseln kan vara förödande. Har ju själv dödat kapslar redan vid inlödning...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-26 13:23

så här kan kondensatorn sitta inuti vissa kapslar

http://www.panasonic.com/industrial/com ... ic_dne.pdf

jag tror det blir lättare att löda fästa anslutningarna på jfeten om du tar bort höljet + membranet, då kommer du lätt åt gate-benet, och kanske påverkar membranet signalen om den får sitta kvar, dom tre delarna till höger i bild får sitta kvar ihop

http://img2.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/78/ ... 1260015986
Bikinitider

Användarvisningsbild
benghan

Inläggav benghan » 2011-01-26 13:29

Även jag har ett gäng kapslar av denna sort liggandes som väntar på batterilåda och eventuell modd. Jag har lite svårt att hänga med i diskussionen men följer den med stort intresse.

Fundrar även på vilket externt ljudkort jag ska köpa till detta. Några tipps?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-26 17:13

kul att fler hakar på tråden, jag vet knappt själv vad jag håller på med men jag hoppas roger hjälper mig på vägen :)

jag har nu varit på elfa och köpt lite motstånd, jag hoppas kunna få ihop en jfet-battbox innan jag somnar inatt

angående ljudkort så skulle jag lätt välja emu tracker pre usb, kan just nu köpas för 999:- på 4sound.se, ordinarie pris 1700:-
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-26 18:07

vilket junk, det gick ju inte alls att löda på hålplattan, den som sitter inunder membranet, som jag hade tänkt, plattan lossnade från jfeten :roll:

men det gick att löda fast en liten kabel på det lilla benet, om feten har överlevt värmen vet jag inte, jag har lust att skrika, fortsättning följer...
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-26 22:52

Jag hade kunnat döda för en Ltspice model av 2sK3372 så man kunde simulera lite. Det blir inte riktigt bra med standardmodellerna...
Får inte samma resultat som i bilderna.

Flint, where art thou when thou art needed the most!?

Celef, det finns inte ngn kondensator i en elektret. det är bara en modell av membranet som när det rör sig generera en EMK (alltså spänning ) och besitter en kapacitans samt givetvis en impedans och dessa två tillsammans (med en massa andra faktorer )begränsar bandbredden uppåt.

Jag hade inte gett mig på att modifiera på inbyggda fetar.
Du kan störa frekvensgång och känslighet om du öppnar kapseln, elektreten är känslig för värme osv.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 00:20

rikki, jag slaktade en kapsel bara för att komma åt rätt jfet, elfa hade inga 2sk3372, och att ta en fet direkt från en mik trodde jag skulle vara den enklaste men oxå bästa lösningen, men metoden funkade inte alls för jag får ingen signal, vet inte om feten pajjade eller om jag har lyckats koppla fel

den stora anledningen till att jag ville köra med den externa feten är att jag tycker det är så pilligt att få till ny kontakt till aluminiumhöljet enligt linkwitz modell, att kapa den lilla ledningen är inga problem, ej heller att löda fast kablar, men att skapa ny förbindelse till chassiet är ett helvete, varje gång känns det som jag bränner sönder kapseln :x

men jag har faktiskt inte än lyckats pajja en enda kapsel, så dom är nog mer tåliga än vad jag tror, ett tag var jag inne på att köpa en svindyr ledande penna, allt för att göra det enkelt för mig, men jag tror jag kom på den enklaste av alla lösningar, eftersom jag använder 7mm (ytterdiameter) mässingsrör som mikrör och föser in kapseln i änden på röret så blir det kontakt mellan höljet och röret, i andra änden på mikröret stoppar jag in en sådan här

Bild

så jag behöver ju egentligen inte alls hålla på å jönsa med kontakt till mikhöljet med lödpennan eller ledande färg

med detta sagt, linkwitz mod är nu plötsligt så löjligt enkel att utföra och prestandahöjningen är ju avsevärd att jag undrar om jag verkligen behöver göra en batteribox med jfet, men det vore såklart kul att testa, och framför allt få alla mina omoddade mikar användbara igen :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-27 08:07

rikkitikkitavi skrev:
Flint, where art thou when thou art needed the most!?

Bytte väl namn till 6550 innan han tog paus... Har haft mejlkontakt med honom vid flera tillfällen. Ska jag uppmärksamma honom om att hjälp behövs? Om han nu inte läser är...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-27 08:27

celef, desperation is the incentive of creativity...

smart lösning!

Roger, ja om han känner för det ? why not?

Datablad på Fet 2SK3372 finns.
Hur fasen bygger man en LTSpice modell från en sådant?

Jag hittar nämligen inte ngn mailadress till ägaren av hemsidan, men hans kompis som gjort den andra sidan kanske vet?

Jag tror jag har ställt frågan på DIYMicers yahoo gruppen utan att få svar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 18:06

jag ska prova att koppla in andra fetar för att se om jag har bättre lycka med dom

hur linjäriserar man tonkurvan på en mikkapsel, är det något man kan bygga in i batteriboxen? earthworks har väl sin linjäriserande kompensation i mikhuset så det borde ju funka, eller?

hur fungerar känsligheten? en omoddad panasonicmik ligger väl runt 6mv/pa, en moddad lite därunder, hur kan då clios mätmik ligga på i snitt 28mv/pa? finns det ingen standard vid någon viss matningsspänning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-27 19:26

celef skrev:jag ska prova att koppla in andra fetar för att se om jag har bättre lycka med dom

hur linjäriserar man tonkurvan på en mikkapsel, är det något man kan bygga in i batteriboxen? earthworks har väl sin linjäriserande kompensation i mikhuset så det borde ju funka, eller?

hur fungerar känsligheten? en omoddad panasonicmik ligger väl runt 6mv/pa, en moddad lite därunder, hur kan då clios mätmik ligga på i snitt 28mv/pa? finns det ingen standard vid någon viss matningsspänning?

Det där med FET-byte sysslade Mark Fouxman med. Har för mig att han skippade det sedan och nöjde sig med ett annat buffertsteg (det som saknas i WM61). http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ouxman.jpg

Vilken linjäritet är det du åsyftar? Frekvensgången eller distorsionen? Mitey Mike 3B förstärkaren fixar i varje fall frekvensgången men kräver nog Miller/Linkwitz-ingrepp. Det ingreppet flyttar upp distorsionen till högre ljudnivåer. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM-61.pdf

Känsligheten sjunker i de flesta fall när man kör med en spänningsföljare. Hur de gör för att få upp utnivån till 28 mV/Pa har jag ingen aning. Höjd matningsspänning kanske ger något för Linkwity nämner 8 mV efter modifiering och 9 V?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 20:32

alltså jag fattar väldigt lite om vad jag nu pysslar med, jag jagar mest information men märker att jag inte kan ta till mig den, libinst.com säljer två versioner av girardins mikar, den ena kan hantera höga spl, 128-140dbspl beroende på matningsspänningen, den andra miken klarar 116-128dbspl beroende på matningsspänningen. jag är nu inte säker vilka mikkapslar som används men jag anar ju wm61 med och utan linkwitz mod, men samtidigt skriver dom

These microphones include modified capsule with increased local feedback (addes Rs-6.2k ohms) in the FET buffer circuitry for approximately 12dB higher SPL handling. These mics operate with similarly reduced sensitivity -for this reason

vad betyder det?
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum