Bafflar med filt(?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

matson

Bafflar med filt(?)

Inläggav matson » 2004-11-18 00:27

Vad vill man egentligen uppnå med att sätta filt på baffeln(typ LTS-högtalarna och diverse andra modeller)?

Bild

Vh/Mats

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Bafflar med filt(?)

Inläggav Haakan_W » 2004-11-18 01:54

matson skrev:Vad vill man egentligen uppnå med att sätta filt på baffeln(typ LTS-högtalarna och diverse andra modeller)?

Bild

Vh/Mats

nu e detta ett väldigt okvalificerat svar men minskar inte det diffraktioner?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-18 02:55

Tar man bort filten får en diskontinuitet runt diskanten, som kommer att rendera reflektioner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-11-18 08:47

Hmm, men varför då inte ha filt över hela baffeln?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-11-18 10:12

Mer korrekt svar: för att göra konstruktionen okänslig för mindre lyckade nedfräsningar. Genom att designa in en filt runt diskanten blir resultatet lite mer förutsägbart än om man gör en halvtafflig nedfräsning som istället skapar mer problem än den skulle lösa.

Notera att konstruktörens egna högtalare saknar filt.

/J.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-19 01:56

Har en vän som bygger EPS-1 med kork (2mm) kring hela lådan.. ska bli mäktigt att se dom! Undrar vad detta tillför/borttar i uppspelning förutom diffraktion.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-19 08:14

Är det någon som har mätt effekter av det här? Jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad alls, utom det där med taffliga nedfräsningar... LTS borde väl ha mätt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-19 11:52

Svante skrev:Är det någon som har mätt effekter av det här? Jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad alls, utom det där med taffliga nedfräsningar... LTS borde väl ha mätt?

Öhman har berört detta i flera artiklar i MoLt. Problemet är främst att en högtalare kan uppvisa kraftiga men smalbandiga störningar i frekvensgången om man har skarpa kanter i närheten av diskantelementet såsom de som man får vid icke perfekta nedfräsningar. Eftersom diskantelementet är försänkt i förhållande till baselementet på den senare generationens LTS-högtalare, torde de vara svårt att med träbearbetning lösa det så att diskantelementet inte ser några skarpa kanter i sin omedelbara närhet. Filten ökar också sprindningen något men detta är inte, om jag förstått saken rätt, den primära orsaken till filten. Summasummarum så är det filtens utjämnande egenskaper man främst vill åt i detta fall, inte de dämpande. Även till LTS-F1 gavs förslag på hur en tunn filtbit skulle kunna skäras till för att täcka skarven mellan baffel och diskantelement och därigenom minska kraven på precisionsfräsning av diskanten.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-19 11:59

Slartibartfast skrev:Har en vän som bygger EPS-1 med kork (2mm) kring hela lådan.. ska bli mäktigt att se dom! Undrar vad detta tillför/borttar i uppspelning förutom diffraktion.. ;)

Mvh Jocke

Hela poängen med EPS är, om jag tolkat konstruktören rätt, att genom rätt val av element undanröja behovet av försänkning av elementen (jfr med Ino piP) och på så sätt underlätta håltagningen för amatörer. Att limma 2 mm kork på lådan torde alltså göra varken från eller till på någon punkt utom det estetiska.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 12:10

Varför inte ännu tjockare kork, så kan de dubblera som anslagstavla? *skämtar bara*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-19 12:25

Ska man ha en högtalare som även kan fungera som anslagstavla är det Magneplanar man ska köpa!
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-19 12:27

rqu skrev:Ska man ha en högtalare som kan fungera som anslagstavla är det Magneplanar man ska köpa!

Perfekt för det har ju Nattlorden redan! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 12:31

tror den vita precis vänster om krukan kan vara min modell.

Fast jag skulle vara klar försiktig med att stoppa anslagstavlenålar i dem... tror inte elementet bakom uppskattar det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-19 12:32

Har för mig att det stod i en gammal HighFidelity att den den testade Magneplanar-högtalaren liknade anslagstavlan i Hudiksvall...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-19 13:44

rqu skrev:Har för mig att det stod i en gammal HighFidelity att den den testade Magneplanar-högtalaren liknade anslagstavlan i Hudiksvall...

Var det inte gymnasiet i Bollnäs och H&M?

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

matson

Inläggav matson » 2004-11-20 18:40

Dunlavy har kört med filt på bafflar och även AR. Känns som det finns någon annan anledning än oförmåga att fräsa.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-20 18:46

Har en misstanke om att en filt minskar akustisk avstrålning från baffeln.
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-11-20 21:30

Filtens tjocklek har med saken att göra om den ska ha ngn akustisk betydelse, jag antar att filten som t.ex. Dunlavy använder är betydligt tjockare än filten på LTS-högtalarna ovan.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-24 23:31

Dahlqvist skrev:
Slartibartfast skrev:Har en vän som bygger EPS-1 med kork (2mm) kring hela lådan.. ska bli mäktigt att se dom! Undrar vad detta tillför/borttar i uppspelning förutom diffraktion.. ;)

Mvh Jocke

Hela poängen med EPS är, om jag tolkat konstruktören rätt, att genom rätt val av element undanröja behovet av försänkning av elementen (jfr med Ino piP) och på så sätt underlätta håltagningen för amatörer. Att limma 2 mm kork på lådan torde alltså göra varken från eller till på någon punkt utom det estetiska.

/D

Jag kan hålla med om att det borde vara rimligt liten påverkan, men att göra gropar i hela lådan (framförallt baffeln) borde verkligen sätta sina spår... tycker du inte det?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-25 10:02

Slartibartfast skrev:[Jag kan hålla med om att det borde vara rimligt liten påverkan, men att göra gropar i hela lådan (framförallt baffeln) borde verkligen sätta sina spår... tycker du inte det?

Mvh Jocke

I det här fallet: nej.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

matson

Inläggav matson » 2004-11-29 10:16

Man kan alltså anta att baffelfilten har olika uppgifter för LTS-högtalarna kontra Dunlavy?

Vad vill Dunlavy uppnå med sin filt? Varför inte göra någon slags inverterad försänkning(ie upphöjning) så man kan ha riktigt dämpmaterial över hela baffeln(typ skumplast a la äggkartong).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-11-29 11:49

Att Dunlavy kör med filt beror på att elementen är försänkta i flera steg, baffeln är "trappformad" in mot diskanten kan man säga. Fast han använde betydligt mer än bara filt...

Man ska ha klart för sig att man kan göra lite annorlunda med en högtalare som ska produceras enbart in-house (Dunlavy) än en renodlad DIY-konstruktion. Att i det sistnämnda fallet inte göra konstruktionen lättbyggd vore ju enbart dumt. Repeterbarhet blir ett svårare problem med DIY-konstruktioner än när man har kontroll över alla parametrar.

/J.

Återgå till Teknikforum