Elements samverkan och begreppet Lobning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Elements samverkan och begreppet Lobning?

Inläggav Goldfinger » 2011-01-26 14:54

jag har stött på ett fenomen som kan liknas lite vid när man var grabb och tillsammans med kompis stod och skrek högfrekventa ljud, då kunde det uppstå någon slags svajande överton som gick upp och ner i frekvens fastän vi som skrek höll tonen stabil. Liknande fenomen har jag vid en viss frekvens i högtalarna fast inte lika påtagligt och övertonen icke varierande i frekvens, detta uppkommer vid somliga fonogram och är märkligt svårt att få bukt med trots justeringar av tonkurvan, jag funderar på om detta är en produkt av en interference mellan mellanregister och diskant ur spridningsmässig aspekt, kanske en annan delningspunkt eller byte av det ena elementet skulle ge önskad verkan.
När fenomenet uppstår försämras också fokus i ljudbilden.

Fler som bygger själv som stött på liknande?

Skulle ju iofs kunna vara en fasvridning kommet ur filtret men jag är tveksam.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-27 13:08

Har inte Svante skrivit en programsnutt som kan simulera precis det där.
JAA, jag hittade det! så här skrev han då.

Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.

Programmet ger alltså möjlighet att lyssna på en distorsionsfri lågfrekvent sinus.

Skillnaden med och utan utsläckning är oftast ganska stor och var åtminstone för mig ganska öronöppnande.

http://user.faktiskt.io/svante/harmosc.exe

...och kalibreringen av utsläckningen av övertonerna görs lämpligen genom att man tittar på signalen från en mikrofon med RTSect:

http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-28 10:09

svävning kallas fenomenet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vning
men i ett högtalarsystem borde det röra sig om nåt annat
Jag gissar på ngn form av distortion, kanske hos ett enskilt element?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-28 11:33

En gång i tiden när jag flög flygplan utnyttjade jag fenomenet till att synka motorerna. När de snurrar exakt lika fort är det en jämn, fin sång. Bra för jämn flykt och skönt för öronen.

Samma sak, faktiskt, vid dubbelmotormontage i en båt. Man börjar synka när man väl startat eller planat och drar tillbaka gasen till lämpligt läge för marschfart, sen lyssnar man. Först låter det kanske wawawawawa, sen lättar man lite på gasen på den som indikerar högst varvtal enligt mätaren, då kanske ljudet blir waawaawaawaa, då vet man att man är på rätt väg och fortsätter lätta försiktigt på gasen samtidigt som man lyssnar:
waawaawaaawaaaaaawaaaaaaaaaawaaaaaaaaa.....vid ett jämnt aaaa är man framme vid perfekt synk.

Eh jaha, är det högtalare vi pratar om? :oops: :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-28 11:43

jag använder metoden när jag stämmer nyckelharpor
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-28 11:50

KarlXII skrev:Eh jaha, är det högtalare vi pratar om? :oops: :)

Ja, så om diskanten spelar för snabbt, så får vi sänka hastigheten på den så att elementen spelar i takt. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-28 12:44

Just det, svävning är det jag tänkte på i första hand, men detta borde ju då i princip kunna uppstå i varje ljudalstrare som har förmågan att spela upp två närliggande toner samtidigt, med samma styrka, såsom högtalare kan.
Men det kanske trots allt är rimligare att tro att det handlar om ett övertonsfenomen kommet från någonstans.
Svantes program verkar vara en bra grej, tack för den inputen 2-ch.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-28 13:33

Goldfinger skrev:Just det, svävning är det jag tänkte på i första hand, men detta borde ju då i princip kunna uppstå i varje ljudalstrare som har förmågan att spela upp två närliggande toner samtidigt, med samma styrka, såsom högtalare kan.
Men det kanske trots allt är rimligare att tro att det handlar om ett övertonsfenomen kommet från någonstans.

Kamfiltereffekten ligger väl i samma härad med liknande symptom?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-28 17:31

KarlXII skrev:
Goldfinger skrev:Just det, svävning är det jag tänkte på i första hand, men detta borde ju då i princip kunna uppstå i varje ljudalstrare som har förmågan att spela upp två närliggande toner samtidigt, med samma styrka, såsom högtalare kan.

Kamfiltereffekten ligger väl i samma härad med liknande symptom?

Ja det gör väl det va, men hur uppstår egentligen övertoner?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-28 19:05

Övertoner (distortion) uppstår då signalen går genom ett olinjärt medium/system, vad det än må vara.
Svävning är modulation inte distortion.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-28 21:02

När man spelar samma låt med hjälp av två källor samtidigt och får dem att starta exakt samtidigt på exakt samma ställe och sen därpå sackar respektive fortar den ena källan, så uppstår ett väsande ljud vid passagen över exakt timing. Vad kallas det fenomenet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-29 21:51

Flanging. Finns inget bra svenskt ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flanging
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Återgå till Teknikforum