Plot från Gedlee:
Vad krävs det för mätutrustning och programvara att få till något liknande?
Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Och vilken viktig information kan man få ut ur dessa plottar?
paa skrev:steveo1234 skrev:Och vilken viktig information kan man få ut ur dessa plottar?
Man kan se högtalarens spridningsegenskaper på ett ganska åskådligt sätt.
Dom två exemplen jag hade i förstainlägget är nog bland det bästa man kan se, och sämre exempel kanske hade varit åskådligare för metoden.
Allram skrev:ARTA innehåller en mängd visualiseringar av spridningen hos ett mätobjekt. Mitt senaste byggprojekt ser med ARTA:s spridningsdiagram ut så här:
paa skrev:Snyggt!
Mäter man i en massa olika vinklar, och så lägger programmet ihop allt, eller hur går mätningarna egentligen till?
KarlXII skrev:Allram!
Hur tolkar du den där informationen?
paa skrev:Jag tolkar det som att polärkartan är blå längst till vänster p.g.a att högtalaren är lite klen i basen.![]()
KarlXII skrev:Allram!
Vad jag förstår var ditt mål att få till en smal-loobig högtalare.
För ett otränat öga såsom mitt ser "eldtungorna" ganska breda ut vilket jag antar är en grafisk representation av spridningen.
Blev det som du tänkt eller läser jag fel?
Allram skrev:KarlXII skrev:Allram!
Vad jag förstår var ditt mål att få till en smal-loobig högtalare.
För ett otränat öga såsom mitt ser "eldtungorna" ganska breda ut vilket jag antar är en grafisk representation av spridningen.
Blev det som du tänkt eller läser jag fel?
Det är helt riktigt att det varit målet. Jag tolkar däremot resultatet helt annorlunda. -6 dB @ +/-45 grader och -12 dB @ +/- 60 grader från 1 kHz och uppåt anser jag vara VÄLDIGT smal-loobigt
kung skrev:Lspcad 6 fixar såna grafer.
skrutten skrev:Vad är det för högtalare?
Allram skrev:kung skrev:Lspcad 6 fixar såna grafer.
Men där baseras väl graferna bara på verkliga mätningar on-axis medan off-axis baseras på simulerade piston sources?
ARTA använder bara verkliga mätningar. Både en fördel och begränsning som jag ser det.
KarlXII skrev:paa skrev:"Stativare" med 15" basar är rejält och bra. Sånt gillar vi!
Plus ett. Ser ut som normala små högtalare i ett alldeles för litet rum.
Allram skrev:kung skrev:Lspcad 6 fixar såna grafer.
Men där baseras väl graferna bara på verkliga mätningar on-axis medan off-axis baseras på simulerade piston sources?
ARTA använder bara verkliga mätningar. Både en fördel och begränsning som jag ser det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster