2½ väg eller 3 väg, vilka fördelar finns?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

2½ väg eller 3 väg, vilka fördelar finns?

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 12:27

Hade tänkt mig bygga ett par golvare och tänkte lite snabbt fråga vad har att säga om saken, Elementen jag ska bygga med är samma som Kalejdokom använt sig av här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Anledning till att jag valt dessa element är att jag i dagsläget har ett par stativare med den mellanregistret och den diskanten.

Jag kan inte riktigt bestämma mig ifall jag ska bygga en 3 vägs konstruktion eller en 2½ vägare.. Magkänslan säger 3 väg, Så varje element får sitt specifika arbetsområde, Men med det kommer ju en del bekymmer såsom samspelet mellan de olika elementen försvåras ytterligare.

Bas elementet jag behöver kostar 1600kr, Tankarna snurrar ju kring ifall man skulle ha 2 st i varje högtalare.. Dock kanske prislappen blir lite väl saftig om detta ska vara något jag kan påbörja ganska snart.. Vad tycker ni? vad vinner jag på 2 baselement istället för 1?

Delar av inlägget lite då jag nu tänkt nämna en annan fundering jag har, Jag har fastnat för en lutad baffel, men vad är det egentligen som säger att det skulle vara bättre? Gjorde en bild på högtalaren från sidan.. 3,3m till lyssningsposition 90cm över golvet.. Linjerna från varje element till lyssningsposition är lika långa, och som ni ser är det inte mycket som skiljer om jag skulle ha baffeln vinklad 3 grader bakåt.

Bild
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: 2½ väg eller 3 väg, vilka fördelar finns?

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-11 12:40

Jonka_ skrev:Delar av inlägget lite då jag nu tänkt nämna en annan fundering jag har, Jag har fastnat för en lutad baffel, men vad är det egentligen som säger att det skulle vara bättre? Gjorde en bild på högtalaren från sidan.. 3,3m till lyssningsposition 90cm över golvet.. Linjerna från varje element till lyssningsposition är lika långa, och som ni ser är det inte mycket som skiljer om jag skulle ha baffeln vinklad 3 grader bakåt.

De olika elementens focalpunkter bestäms inte direkt av membranens fysiska läge. Finns väl några trådar om det? Tror det måste mätas upp akustiskt. Dessutom ska väl elementen förses med filter som förmodligen ruckar lite på "tidsplanet"?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 13:04

lite info jag hittade

Eftersom en konhögtalare är djupare än t.ex. en domdiskant kommer mera högfrekventa ljud från konen att nå lyssnaren något senare. Fördröjningen är mycket liten, i storleksordningen ett par hundra mikrosekunder. Likväl orsakar fördröjningen två problem. Detta leder till att de ljudalstrande ytorna inte ligger i samma plan om de monteras på samma baffel. Vid frekvenser runt filtrets delningsfrekvens kommer de båda elementen att avge samma ton ungefär lika starkt. Når inte dessa ljudvågor lyssnaren exakt samtidigt uppstår interferens, vilket leder till ojämnheter i frekvensgången. Problemet blir mest utpräglat vid höga delningsfrekvenser, där våglängden bara är någon decimeter.
Det finns flera sätt att lösa detta på. Ett kan vara att placera elementen på distansringar, så att elementens talspolar hamnar ungefär ovanför varandra. Ett annat kan vara att rikta baffeln något uppåt. Om diskanten t.ex. placeras ovanpå högtalaren är det lätt att kompensera för skillnaden i djup genom att dra tillbaka diskantens placering några centimeter. Basens och diskantens talspole ska befinna sig på samma djup för att ge bäst resultat. Det är även viktigt att elementen kommer upp i samma höjd som lyssnarens öron.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 13:14

Då jag helt saknar mätutrustning så blir mitt fall en vild chansning antar jag, Men det kanske finns några riktlinjer man bör hålla sig till?

Sen är ju frågan hur pass tränat öra jag har egentligen, Om det är mödan värt att fördjupa sig något i det..
Skulle ju visserligen vara roligt att göra en så pass optimal konstruktion som möjligt..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-11 13:21

Om man har två lika bas-midelement så brukar det vara en bra lösning med 2.5-vägssystem. Men om man har ett baselement som är större så brukar det vara bättre att låta det jobba själv i basen, och det litemindre själv i mellanregistret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-11 13:26

Om du inte har någon aning om var de akustiska centrumen är så känns det lite onödigt att göra besväret att vinkla baffeln, bygg vanlig låda och prova olika vinklar om inget annat och hittar du något som passar - bygg ny låda sen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 13:28

paa skrev:Om man har två lika bas-midelement så brukar det vara en bra lösning med 2.5-vägssystem. Men om man har ett baselement som är större så brukar det vara bättre att låta det jobba själv i basen, och det litemindre själv i mellanregistret.

Tack för ett bra svar!
Mitt mellanregister är på 5½" enligt hifikit och 6" enligt europe-audio.. Det tänkta baselementet är på 6,5".. Kanske är det mer fördelaktigt att välja ett ännu större element till basen istället, alternativt 2 st 6,5" basar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 13:31

Nattlorden skrev:Om du inte har någon aning om var de akustiska centrumen är så känns det lite onödigt att göra besväret att vinkla baffeln, bygg vanlig låda och prova olika vinklar om inget annat och hittar du något som passar - bygg ny låda sen?

Hmm, där sa du något.. Man skulle ju kunna ha en fot med dom 2 främre fossingarna justerbara i höjdled..

En annan anledning till den vinklade baffeln var ju designen, Tycker det ser riktigt bra ut när dom lutar lite bakåt.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 14:01

Tanken är att konstruktionen kommer se ut som följande

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-11 15:29

Jonka_ skrev:Kanske är det mer fördelaktigt att välja ett ännu större element till basen istället, alternativt 2 st 6,5" basar.

Ja, så är det säkert.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-11 15:33

De där elementen har inte mycket till slaglängd, har jag för mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 17:19

Ragnwald skrev:De där elementen har inte mycket till slaglängd, har jag för mig.

Excursion, lin./max. : ±6.5 / ±11 mm

Skulle det innebära problem att använda det som baselement ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-11 17:51

Då torde det vara ok.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-11 18:29

Ragnwald skrev:Då torde det vara ok.

va bra :D

Sitter precis med ett glas rötjut och njuter till skön musik, just nu spelas tina turner för fullt :)

Visst finns det flera fördelar med att ha 2st element som tar hand om basen? alltså, en disk en mellan och 2 baselement.

Har för mig att jag läst på flera sidor om dessa fördelar men kommer inte ihåg.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-11 19:58

2 1/2 väg = Motortrafikled med tillhörande cykelbana.
3-väg = Motortrafikled med växlande omkörningsfält och så kallat vajerräcke.

Freeedag ! 8)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-12 02:05

Baselementet i en trevägare borde ju vara mer än dubbelt så kapabelt som de två baselementen i en 2,5:a om det ska vara nån mening. Dessutom måste man dela baselementet förhållandevis lågt i en trevägare, och det är svårt/dyrt :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-12 02:11

Tar tillbaka "svårt". Det SKA vara svårt, det är bara bra :)
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-12 02:13

Jonka_: Hur tänker du när du säger: "så varje element får sitt specifika område"?
Alltså inte illa menat, utan jag undrar verkligen hur du resonerar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-12 12:32

DanNorman skrev:Jonka_: Hur tänker du när du säger: "så varje element får sitt specifika område"?
Alltså inte illa menat, utan jag undrar verkligen hur du resonerar.

Jag menade att i 2½ vägs lösningen där man oftast har 2 likadana element så hjälper ju det ena till både i basområdet och i mellanregistret.

Kanske bara jag som fått allt kring bakfoten.
Så du skulle alltså rekomendera att man bygger en 2½ vägare?
Det jag är ute efter är detaljrikedom och klarhet i ljudet, Typ cremona M som jag lyssnat på hos en kompis, något i samma stil som den ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-12 12:33

Jonka_ skrev:[Kanske är det mer fördelaktigt att välja ... 2 st 6,5" basar.

Visst - 2 st 18W Revelator blir riktigt mumsigt! Betänk dock att det tarvar rätt rejäl volym för att dom ska trivas optimalt. I rätt låda kan dom återge både riktigt djup och kraftfull bas. Jag byggde om ett par OA50 till drygt 30 liter med 18S Revelator och det blev fantastiskt bra:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Kolla in Vertigo Plus på denna sida; där finns dessutom färdiga ritningar:

http://audiocomponents.nl/scan-speak-referenceline.html

Edit: uppdaterat länken
Senast redigerad av Kalejdokom 2011-02-17 12:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-02-12 12:34

Ett lösning med 2.5-vägs är klar enklare att få till och ger mindre fasvridningar.

Nu minns jag inte hur långt du tycker dina småpluttar klarar sig på egen hand men varför inte testa att addera en till likadan 5" till dina byggen?

Tänker mig ett slutet 2.5-vägs system som delas vid 70-150Hz till sub.

Blir relativt enkelt samt billigt att få till och en 80-100cm hög golvare med bredd och djup på 15-18cm ser ju rätt trevligt ut.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-12 12:39

Jonka_ skrev:Jag menade att i 2½ vägs lösningen där man oftast har 2 likadana element så hjälper ju det ena till både i basområdet och i mellanregistret.

Njae, tvärtom; det ena hjälper till i basområdet medan det bara är ett element som spelar mellanregistret :).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-02-12 12:49

Fast på sätt och vis är det ju sant att det ena elementet "hjälper till i bas och mellan".. det andra hjälper då till enbart i basen. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-12 18:49

Piotr skrev:Ett lösning med 2.5-vägs är klar enklare att få till och ger mindre fasvridningar.

Nu minns jag inte hur långt du tycker dina småpluttar klarar sig på egen hand men varför inte testa att addera en till likadan 5" till dina byggen?

Tänker mig ett slutet 2.5-vägs system som delas vid 70-150Hz till sub.

Blir relativt enkelt samt billigt att få till och en 80-100cm hög golvare med bredd och djup på 15-18cm ser ju rätt trevligt ut.

/Peter

Småpluttarna klarar sig väldigt fint, Tanken med att bygga golvarna var nog att köra dom utan sub, och ha den endast till film och där räcker mina 5½" inte riktigt till, Men jag vet inte riktigt. En 6½ " bas är 148mm bred, så baffeln skulle hållas relativt smal med 1 eller 2 sånna också :)

Du skriver enklare, men vilken skillnad får man egentligen med en 3 vägare? blir ljudet på något sätt mer detaljerat om man får till ett bra 3-vägs system jämfört med ett 2½?

Kan man som amatör läsa / räkna sig fram till en bra 3-vägs lösning, eller måste man ha mätinstrument och åratal med erfarenhet för att lyckas?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-12 18:50

Kalejdokom skrev:
Jonka_ skrev:[Kanske är det mer fördelaktigt att välja ... 2 st 6,5" basar.

Visst - 2 st 18W Revelator blir riktigt mumsigt! Betänk dock att det tarvar rätt rejäl volym för att dom ska trivas optimalt. I rätt låda kan dom återge både riktigt djup och kraftfull bas. Jag byggde om ett par OA50 till drygt 30 liter med 18S Revelator och det blev fantastiskt bra:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Kolla in Vertigo Plus på denna sida; där finns dessutom färdiga ritningar:

http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... ce_eng.htm

Har märkt det med mina 5½ " också, man får ösa på ganska saftigt för att dom ska spela ut ordentligt.

Svårt de där, så mycket funderingar som flyger fram och tillbaka i skallen hela tiden.. men du verkar ju nöjd med dina 2½ vägare

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-12 21:39

Man behöver inte hitta en mid med hög känslighet till en 2,5:a :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-12 21:41

Den där Scan-speakmidden kostar ju som 18W. Lägre dist och högre effektålighet med två 18W :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-13 00:40

Jonka_ skrev:Har märkt det med mina 5½ " också, man får ösa på ganska saftigt för att dom ska spela ut ordentligt.

Ja, nu menade jag volym i bemärkelsen lådstorlek (inte ljudvolym) - jag har provat 18W i 24 och 33 liter och noterat en ganska avsevärd skillnad i djupbas. Två element skulle alltså kräva 60-70 liter för bästa prestanda. Det blir ganska stora högtalare om man väljer en smal baffel.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-13 16:31

Kalejdokom skrev:
Jonka_ skrev:Har märkt det med mina 5½ " också, man får ösa på ganska saftigt för att dom ska spela ut ordentligt.

Ja, nu menade jag volym i bemärkelsen lådstorlek (inte ljudvolym) - jag har provat 18W i 24 och 33 liter och noterat en ganska avsevärd skillnad i djupbas. Två element skulle alltså kräva 60-70 liter för bästa prestanda. Det blir ganska stora högtalare om man väljer en smal baffel.

Okej, ja det stod att troels hade rekomenderat 33L till den. Hur hade du gjort med dina, har du en egen kammare för miden? kanske diskanten också?

vad hade du stämt av din högtalare till?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-13 18:06

Ritning på mina högtalare finns på första sidan i tråden.

Avstämning:
26 liter till 18W, avstämd till 29Hz (uppmätt)
12 liter till 15W, avstämd till 43 Hz (uppmätt)

Nästa

Återgå till Teknikforum