Kalejdokom skrev:Men allvarligt talat - hur många skulle höra skillnad på "vanlig" STEREO och "PURE DIRECT" i ett blindtest? Som audiofil är det lätt att bli lite nördig och tro att det faktiskt låter bättre i PURE DIRECT. Är det någon som gjort några mätningar på t.ex. sinustoner för att avslöja störningar av något slag (som försvinner i PURE DIRECT). Eller är det möjligen mindre brus i PURE DIRECT? Jag kan inte höra någon skillnad...
Edit: Detta sagt med tanke på att DSP:n i de flesta fall ju behövs för att använda en AVR till hemmabio - med bass management och ställbar delning till frontar och surrar.
Det är nog mer så att om man vill vara säker på att de digitala kretsarna inte påverkar en ytterligare inkopplad apparat, eller man vill vara extra säker på att det man hör är så exakt insignalen som det går, då är det Pure Direct som gäller,
Direct vs. Pure Direct: Om man vill detektera detta så får man hitta nån signal som faktiskt är känsligt för brus med skarpa (fast svaga) spikar vid vissa frekvenser.
Som såna störningar antagligen ser ut.
Mät! Så kan man gissa bättre vilka signaler som skulle kunna skilja de två lägena.
Troligen har det störst betydelse om man har nån annan utrustning med dålig störtålighet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.