Denons Direct vs Pure Direct

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Denons Direct vs Pure Direct

Inläggav Aerob » 2011-02-12 21:55

Alltså, i min värld så borde pure direct innebära mindre påverkan på ursprungsignalen
än bara direct, men när man läser den ganska dåliga manualen till Denon 2808
så står det som följande:

Pure Direct: This is the mode that recreates the original sound most faithfuly,
providing extremely high quality sound.

Direct: In this mode the signals bypass the tone control circuitry for high
quality sound. The sound is output to the same channels as the input signal.(?)

Jag hänger upp mig på ordet recreates och tolkar det som om någon påverkan sker.
Är det någon som är av annan åsikt? Vilket läge är det "renaste" egentligen?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-12 22:24

Rent logiskt(?) så tycker jag nog att "Direct" verkar
vara det läge som påstås påverka signalen minst.

Men hör du ingen skillnad på "Direct" o "Pure Direkt"
så kan det kanske kvitta vilken inställning som köres.

Men om du däremot hör skillnad så är det välan bara
att välja den som låter "riktigast/trevligast" . . . . . .
. . . . duckar . . . :P :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-13 00:08

Jo, mer direkt än direkt kan det väl egentligen inte bli. Jag har använt mig av
direkt-läget, och gör så än idag. Satt och fipplade lite på kontrollen och hittade
detta "pure direct" läge som fick mig lite nyfiken. Jag tycker det låter bättre på
direkt-läget, men det kan ju vara att jag bara är van vid det. Spelar inte så stor
roll egentligen, blev bara lite nyfiken som sagt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-13 00:12

Aerob skrev:Jo, mer direkt än direkt kan det väl egentligen inte bli. Jag har använt mig av
direkt-läget, och gör så än idag. Satt och fipplade lite på kontrollen och hittade
detta "pure direct" läge som fick mig lite nyfiken. Jag tycker det låter bättre på
direkt-läget, men det kan ju vara att jag bara är van vid det. Spelar inte så stor
roll egentligen, blev bara lite nyfiken som sagt.

Det är väl bara att lyssna!? :D Vilken låter bäst? :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-13 00:45

Är det inte så att Pure Direct även stänger av en del kretsar i burken, t.ex. videoprocessor och släcker displayen - sån't som inte behövs vid ren ljudlyssning. Men jag kan minnas fel...

Edit: Hittade detta på ett forum och det stämmer med hur jag också uppfattat det hela:

Direct Mode: If analog, the signal is split into 2 identical parts. One is sent full range to the mains, the other is digitized, lowpass filtered and sent on to the sub output. (The sub in Direct can be disabled.) If the original 2 channel signal is digital, the full range signal is ran thru the DACs and on to the mains. The sub receives a digital lowpass signal as earlier and can still be defeated as in the analog mode. The tone controls are bypassed in Direct mode. (BTW, the mains will be sent a full range signal, even if set as "Small".)

Pure Direct Mode: The same as Direct mode except the video circuitry and the front panel display are disabled. If the original signal is analog, only the DAC and lowpass filter feeding the sub's circuit are left on. If it is a digital signal, only the necessary digital circuitry is left on.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-13 03:21

Kalejdokom: Intressant! Har du någon källa?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-13 11:01

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-13 17:27

Kalejdokom skrev:Direct Mode: If analog, the signal is split into 2 identical parts. One is sent full range to the mains, the other is digitized, lowpass filtered and sent on to the sub output. (The sub in Direct can be disabled.) If the original 2 channel signal is digital, the full range signal is ran thru the DACs and on to the mains. The sub receives a digital lowpass signal as earlier and can still be defeated as in the analog mode. The tone controls are bypassed in Direct mode. (BTW, the mains will be sent a full range signal, even if set as "Small".)

Den där sista meningen inom parentes undrar jag om den stämmer... Antingen går signalen genom filtret eller också inte, eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-13 18:43

OK, jag har f.n. bara en Denon 1707 som saknar Pure Direct, men min Marantz SR5003 (som väl egentligen är en Denon?) har både Source Direct och Pure Direct. Så här står det i manualen:

SOURCE DIRECT
In the Source Direct mode, the tone control circuit Acoustic EQ and bass management configuration are bypassed for full-range frequency response and the purest audio reproduction.
Notes:
• Speaker size is set to Front L/R = LARGE, Center = LARGE, Surround L/R = LARGE and Subwoofer = YES automatically. Tone controls, equalizer and additional processing are deactivated.
• When you use this mode with certain DVD and CD players, performing operations such as skip or stop may momentarily interrupt the output.
• In SOURCE DIRECT mode, ACOUSTIC EQ and M-DAX are not available.

PURE DIRECT
The Pure Direct mode further reduces sources of noise in addition to effect of the Source Direct mode, by blocking output from the video jacks (VIDEO, S-VIDEO, COMPONENT VIDEO and HDMI) and turning the FL display off.

Note:
• In PURE DIRECT mode, ACOUSTIC EQ and MDAX are not available.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-14 00:02

Ok, Pure Direct-läget hade jag koll på, men att även vanliga Direct-läget går förbi delningsfiltret var nyheter för mig. Ännu en anledning att köra externt filter kanske...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-14 00:38

niklas skrev:
Kalejdokom skrev: (BTW, the mains will be sent a full range signal, even if set as "Small".)

Den där sista meningen inom parentes undrar jag om den stämmer... Antingen går signalen genom filtret eller också inte, eller?

Jo det kan stämma. Jag konstaterade (hörde) det på en HK-receiver, där innehavaren var omedveten om det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-14 11:47

Men allvarligt talat - hur många skulle höra skillnad på "vanlig" STEREO och "PURE DIRECT" i ett blindtest? Som audiofil är det lätt att bli lite nördig och tro att det faktiskt låter bättre i PURE DIRECT. Är det någon som gjort några mätningar på t.ex. sinustoner för att avslöja störningar av något slag (som försvinner i PURE DIRECT). Eller är det möjligen mindre brus i PURE DIRECT? Jag kan inte höra någon skillnad...

Edit: Detta sagt med tanke på att DSP:n i de flesta fall ju behövs för att använda en AVR till hemmabio - med bass management och ställbar delning till frontar och surrar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-02-14 14:01

Kalejdokom skrev:Men allvarligt talat - hur många skulle höra skillnad på "vanlig" STEREO och "PURE DIRECT" i ett blindtest? Som audiofil är det lätt att bli lite nördig och tro att det faktiskt låter bättre i PURE DIRECT. Är det någon som gjort några mätningar på t.ex. sinustoner för att avslöja störningar av något slag (som försvinner i PURE DIRECT). Eller är det möjligen mindre brus i PURE DIRECT? Jag kan inte höra någon skillnad...

Edit: Detta sagt med tanke på att DSP:n i de flesta fall ju behövs för att använda en AVR till hemmabio - med bass management och ställbar delning till frontar och surrar.

Det är nog mer så att om man vill vara säker på att de digitala kretsarna inte påverkar en ytterligare inkopplad apparat, eller man vill vara extra säker på att det man hör är så exakt insignalen som det går, då är det Pure Direct som gäller,

Direct vs. Pure Direct: Om man vill detektera detta så får man hitta nån signal som faktiskt är känsligt för brus med skarpa (fast svaga) spikar vid vissa frekvenser.

Som såna störningar antagligen ser ut.

Mät! Så kan man gissa bättre vilka signaler som skulle kunna skilja de två lägena.

Troligen har det störst betydelse om man har nån annan utrustning med dålig störtålighet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-02-14 19:09

Min Yamaha har "Pure Direct" och "CD Direct Amp" och enda skillnaden är att "CD Direct Amp" även bypassar ingångsväljaren och kör på CD ingången.

Är det inte typ same shit förutom att den heter "Direct" för dig istället för "CD Direct Amp"?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-16 01:18

Kalejdokom skrev:Men allvarligt talat - hur många skulle höra skillnad på "vanlig" STEREO och "PURE DIRECT" i ett blindtest? Som audiofil är det lätt att bli lite nördig och tro att det faktiskt låter bättre i PURE DIRECT. Är det någon som gjort några mätningar på t.ex. sinustoner för att avslöja störningar av något slag (som försvinner i PURE DIRECT). Eller är det möjligen mindre brus i PURE DIRECT? Jag kan inte höra någon skillnad...

Främst vill jag slippa extra AD/DA-omvandlingar på analoga insignaler (för att DSP'n ska kunna göra sitt). Om man kör digitalt är det kanske mer strunt samma...

Om skillnaden är "hörbar" är säkert tveksamt i många fall. :)

Återgå till Teknikforum