Moderator: Redaktörer
Jonka_ skrev:Jag funderar kring detta med olika ordningar av delning.
Kan man i ett tre-vägs system endast använda sig av 2a ordningen? Vad är det som bestämmer ifall man vill ha en brantare/mindre brant delning?
Är det viktigare med en brant delning mellan mid och diskant, än vad det är mellan mid och baselement?
Eller vad är det som avgör vilken ordning som är optimalt för delning mellan det olika elementen?
Någon kanske kan ge mig ett beskrivande svar hur man får fram vilken ordning som är den optimala, och varför man vill ha det så.
Tack på förhand!
Kalejdokom skrev:Sen finns det ju en ekonomisk parameter som spelar in:
1. Logiskt är det ju orimligt att satsa mer pengar på filterkomponenter än på högtalarna.
2. Filterkomponenter blir dyrare ju längre ner i frekvens de skall arbeta.
3. En bas kan ofta klara sig med ett 6dB eller 12 dB LP-filter medan en diskant kan må bra av 18dB filter för att inte få problem med effekttåligheten.
Sammanfattningsvis brukar jag välja delningsfrekvenser så att det funkar med få komponenenter i de lägre registren och kanske lite fler i de övre. Branthet > 18dB torde vara onödigt i alla fall utom vid delning av subbasar/basstöd och då är det alltid aktiv delning som gäller!
Anser en vän av generella åsikter och tumregler
lennartj skrev:Jag har inte sett någon kommentera att man måste veta vad man gör när man kombinerar olika ordningars filter i LågPass respektive HögPass vid delningen mellan två element.
Tumregeln säger att att man antingen ska ha udda eller jämna ordningars filter i LP resp. HP annars får man fas-knas.
Alltså om man har 6 dB/oktav LP (1:a ordningen) ska man ha samma eller 18 dB/oktav (3:ordningen) i HP.
Som redan har sagts måste man ta hänsyn till högtalarelementens elektromekaniska egenskaper.
Ett exempel, mina Carlsson OA52.2 med delningsfrekvens har andra ordningens HP-filter (12 dB/oktav) men första ordningens LP-filter.
Hur går det ihop?
Jo, Scan-Speak 18W/8545 bas/mellanregister har i sig själv ett inneboende elektromekaniskt första ordningens LP-filter som tillsammans med seriespolen i delningsfiltret blir ett andra ordningens LP-filter och därmed faktiskt matchar HP-filtret.
Jonka_ skrev:Du skriver "Branthet > 18dB torde vara onödigt i alla fall utom vid delning av subbasar/basstöd och då är det alltid aktiv delning som gäller!" Men i punkt 3 skriver du att en diskant kan må bra av 18dB och att ett baselement klarar sig fint med 6/12dB?
nadifierad skrev:Du kan ju kika på möjligheten att låta de dubbla basarna ta hand om baffelstegskompensationen!?
Då utnytjjar du den högre känsligheten på ett bra sätt.
Kalejdokom skrev:Jonka_ skrev:Du skriver "Branthet > 18dB torde vara onödigt i alla fall utom vid delning av subbasar/basstöd och då är det alltid aktiv delning som gäller!" Men i punkt 3 skriver du att en diskant kan må bra av 18dB och att ett baselement klarar sig fint med 6/12dB?
Jag menar att det aldrig lär finnas behov av brantare filter än 18 dB/oktav när man jobbar med passiva filter och att det i regel räcker med 6 eller 12 dB/oktav för LP-delning med passiva filter.
Däremot menar jag att när det gäller riktigt låg delning (ca 60-100Hz) som i dedikerade subwoofers krävs det aktiva filter med mycket brant delning, 24 dB/oktav eller mer.
nadifierad skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30205&highlight=baffelsteg
Här är lite av mina försök att ta in det där med baffelstegets, vara eller inte vara.
Det finns mycket att hitta om det, så sök, och du skall finna.
Det hänger ihop med längden på frekvenser (dvs Våglängd) i förhållande till baffelns bredd.
Ljudets hastighet=340m/s, då blir våglängden för 100Hz 3,4m.
Exempel: En högtalarebaffel är 23cm bred. Då blir frekvensen vid vilken känsligheten sjunker, pga baffeln inte är med och förstärker längre,: 340/0,23= 1478 Hz, typ.
Gör du baffeln bredare, så sjunker frekvensen, och vice/versa.
Så, om du tex låter dina dubbla basar spela upp till ca 1500 Hz, som i exemplet, så kompenserar du i princip för baffelsteget.
nadifierad skrev:Baffelstegskompensationen görs ju för att kompensera dippen, du får, där inte baffeln är med och förstärker, längre.
Jag skulle , om jag var du titta närmare på olika program för simulering, och mätning. Som tex Sirp och Basta.
Jag har ännu inte tagit det steget själv, utan jag håller på att trixa med ett aktivt, 2,5 vägs bygge.
Jag använder mig av mätning/lyssning och justerande.
Men det kan bli krångligt att tillämpa på passiva filter, utan att först skaffa sig lite "Know How", med bla hanterandet av mätning/simmulering mm![]()
Jag har insett att ska man göra det rätt från scratch, med passiva filter etc.. så får man nog lära sig det bakomvarande först.
Det är av den anledningen många ofta rekomenderar, att man utgår från ett befintligt bygge först.
Men åandra sidan lär man ju sig mycket på att försöka!![]()
Lycka till!
nadifierad skrev:Exempel: En högtalarebaffel är 23cm bred. Då blir frekvensen vid vilken känsligheten sjunker, pga baffeln inte är med och förstärker längre,: 340/0,23= 1478 Hz, typ.
Kalejdokom skrev:nadifierad skrev:Exempel: En högtalarebaffel är 23cm bred. Då blir frekvensen vid vilken känsligheten sjunker, pga baffeln inte är med och förstärker längre,: 340/0,23= 1478 Hz, typ.
1478 Hz på en 23 cm baffel låter högt... ska man inte dela med två för att få baffelstegsfrekvensen? Det är väl efter en halv våglängd som reflexen får stöd av baffeln? Jag är osäker - bäst att låta Svante tala; Edge har väl svaret på frågan.
Kalejdokom skrev:Still confused. Jag har gjort en snabbsimulering i Edge och googlat runt lite utan att bli klokare. Baffelsteg är intressant men jag har inte lagt så stor vikt vid det tidigare eftersom jag skämt bort mina högtalare med lite equalization...
Kalejdokom skrev:nadifierad skrev:Exempel: En högtalarebaffel är 23cm bred. Då blir frekvensen vid vilken känsligheten sjunker, pga baffeln inte är med och förstärker längre,: 340/0,23= 1478 Hz, typ.
1478 Hz på en 23 cm baffel låter högt... ska man inte dela med två för att få baffelstegsfrekvensen? Det är väl efter en halv våglängd som reflexen får stöd av baffeln? Jag är osäker - bäst att låta Svante tala; Edge har väl svaret på frågan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster