Moderator: Redaktörer
n-puh skrev:Har du haft allt signalkablage till spelaren urkopplat - även från videoutgångar?
Testa byt nätsladd. Inte för att jag tror på att felet ligger där men i vart fall eliminerar man fel som ligger utanför spelaren.
n-puh skrev:Tag av locket på spelaren och titta efter på strömförsörjningskortet om där finns någon elektrolytkonding som fått en liten bula (förhöjning) på toppen.
Mich skrev:Galvanisk avskiljare för lågnivå är nog svårt att hitta som inte påverkar ljudet.
Är det bara när 668an är i standby som det brummar eller även när den är påslagen?
Testa även med att vrida 230-kontakten 180grader.
//Michael
i skrev:Hardu provat optisk koppling mellan 668:an och Onkyon ?
phon skrev:Som sagt, prova att vända stickproppen, en i taget i DVD eller försteg, eller båda.
Mich skrev:Det beror på hur känsliga de andra apparaterna är. För just den störning som 668an skickar ut.
Är det någon skillnad på brummet om 668an är i standby eller påslagen?
Anledningen till min fråga är att jag har sett störningar på ett oscilloskop, då en 668a stog i standby läget. Oscilloskopet batteri drivet och probarna inte anslutna till något.
Är signalkablarna mellan Onkyo-bc-Rotel, separata monokablar eller sitter höger/vänster kanal ihop?
//Michael
Ragnwald skrev:Du säger att det brummar oavsett du har signalkablarna kopplade eller inte, det räcker att 668:an står intill försteget.
Prova att dra ur kablarna ur båda apparaterna och lägg kablarna i soffan. Brummar det då också?
Ragnwald skrev:Hur långt bort måste 668:an stå, för att oljudet ska upphöra? Prova med långa kablar. Bara för att utröna problemet.
doppler skrev:Ragnwald skrev:Hur långt bort måste 668:an stå, för att oljudet ska upphöra? Prova med långa kablar. Bara för att utröna problemet.
Provade med riktigt långa kablar, och inte ens två meter bort upphörde brummet så länge det finns signalkablar anslutna. Kopplar jag bort signalkablarna räcker det med att ställa 668:an på golvet brevid försteget och slutsteget istället för direkt ovanpå.
doppler skrev:Alla signalkablar är separata monokablar, RG62 med neutrikkontakter.
Mich skrev:Ytterliggare ett test:
Dra ur ena lågnivåkabeln in i Rotel'. OBS: Ha slutsteget avstängt och vänta så strömmen i nätdelen laddas ur.
//Michael
Ragnwald skrev:Då skulle det i så fall, gälla det andra kabelparet också.![]()
Tror det är fel på försteget, någon filterkrets som inte fungerar, prova att ställa andra störningsproducerande apparater intill, om du kan få fenomenet att upprepa sig.
Måndagsex som är störningskänsliga, har jag faktiskt hört talas om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster