Brummande Pioneer DV-668

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doppler

Brummande Pioneer DV-668

Inläggav doppler » 2011-02-18 23:50

Jag har just införskaffat en begagnad 668 som tycks skapa brum så snart den kopplas in på elnätet. Även om spelaren är avslagen och inte har några signalkablar anslutna så börjar det brumma ur högtalarna så snart jag sätter 668:ans stickpropp i vägguttaget.

Signalkedjan ser ut som följande:

668 (ojordad) -> Onkyo SR707 (ojordad) -> Ino bc60 -> Rotel RB1090 (jordad).

Allt anslutet till ett jordat uttag, dock märks det ingen skillnad om jag kopplar bort jorden. Testade även att ansluta DVD-spelaren till ett uttag på en annan säkringsgrupp med samma resultat, det började brumma direkt. Brummet låter som ett typiskt jordbrum, typ pulsvåg.

Spelaren tycks fungera klockrent i övrigt, åtminstone till att spela CD.
Någon som har några idéer på vad det här är för fenomen?
#faktiskt.se på Quakenet.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2011-02-19 03:16

Det låter allvarligt när det uppstår brum redan då stickkontakten sätts i väggkontakten utan att enheten ens behöver vara påslagen.

Förefaller vara nåt vajsing i strömförsörjningen i spelaren. Jag tror att strömförsörjningen alltid är ansluten mot nät i 668 och andra spelare från Pioneer.

Har du haft allt signalkablage till spelaren urkopplat - även från videoutgångar?

Testa byt nätsladd. Inte för att jag tror på att felet ligger där men i vart fall kan du eliminera den som fel i kedjan.

I värsta fall är det den switchade strömförsöjningen i 668 som genererar störningar på nätet.

Tag av locket på spelaren och titta efter på strömförsörjningskortet om där finns någon elektrolytkonding som fått en liten bula (förhöjning) på toppen.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-19 03:37

n-puh skrev:Har du haft allt signalkablage till spelaren urkopplat - även från videoutgångar?

Testa byt nätsladd. Inte för att jag tror på att felet ligger där men i vart fall eliminerar man fel som ligger utanför spelaren.

Jepp, allt signalkablage, den används som renodlad CD-spelare så inga videoutgångar är inkopplade till något. Har testat ett par olika nätsladdar också.

n-puh skrev:Tag av locket på spelaren och titta efter på strömförsörjningskortet om där finns någon elektrolytkonding som fått en liten bula (förhöjning) på toppen.

Allt ser helt och anslutet ut under locket.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-19 14:20

Bild

Så ser nätdelen ut, inget jag reagerar på. Ska prova att testa spelaren med sovrumsanläggningen.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-19 16:14

Testade att köra den i sovrummet nu till sammans med en integrerad Denon-förstärkare, totalt brumfritt.

Huvudbry.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2011-02-19 18:06

Hum, ok, med tanke på att du har en hembioreceiver i kedjan så förmodar jag att det finns fler apparater i anläggningen än de du har angett då 668:an bara används som CD-spelare.

Kommer brummet från högtalare kopplad till Rotelslutsteget då 668:an är nätansluten? (Jag uppfattar det som om det var bashögtalare som drivs av Roteln som du hör brummet komma från)

Uppstår då brum även när bara Rotel-slutsteget och 668:an är anslutna mot nätet, dvs då övriga apparater inte är nätanslutna (stickproppar utdragna)?

Frågan är alltså om slutsteget alltid ger brum så fort 668:an är nätansluten.

Om inte så kan du försöka med att koppla in Onkyo receivern i kedjan.

Om det är så som jag förmodar att Onkyo-receivern driver frontar och surroundhögtalare och det även hörs brum från tex frontarna så skulle jag testa om det är Onkyon som har problem med 668:an genom att isolera de två.

Alltså, försök utesluta receiver och slutsteg i kombination med 668 först. Sedan tror jag att Ino burken kan kopplas in (temporärt) före receiver alternativt slutsteg för att möjligen utesluta denna.

Annars om det funkar så långt tror jag att det bli svårt att peka ut nån specifik apparat som problematisk även om urkoppling av just en apparat gör att brummet försvinner. Då handlar det om att du får arrangera om i apparatparken och sladdragning tills brummet ger med sig och försvinner.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-19 19:06

Den enda apparaten i anläggningen som inte nämnts är en Squeezebox 3, Onkyo-recievern används som renodlat tvåkanalsförsteg.

Brummet kommer från fullregisterhögtalarna, och det uppstår även med bara 1090 och 668 anslutna till elnätet. Nu upptäckte jag dock att brummet försvinner om jag kopplar ur signalkablarna mellan försteget och 668:an och ställer den några decimeter bort från slutsteget.

Alltså: om apparaterna står staplade på varandra brummar det alltid när 668:an är inkopplad på elnätet, oavsett signalkablar.

När 668:an står på golvet en bit bort brummar det endast när signalkablarna ansluts, det är tyst om den bara är inkopplad på elnätet.

Huruvida Onkyon och SB:n är inkopplad på elnätet tycks inte ha någon som helst inverkan på brummet som uppstår när 668:an kopplas in, men om jag har Onkyon avslagen ökar slutstegets normala bakgrundsbrum en aning.

Jag funderar lite på att försöka hitta någon galvanisk avskiljare för signalkablarna och se vad som händer då.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-02-19 20:09

Galvanisk avskiljare för lågnivå är nog svårt att hitta som inte påverkar ljudet.

Är det bara när 668an är i standby som det brummar eller även när den är påslagen?

Testa även med att vrida 230-kontakten 180grader.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-02-19 23:05

Mich skrev:Galvanisk avskiljare för lågnivå är nog svårt att hitta som inte påverkar ljudet.

Är det bara när 668an är i standby som det brummar eller även när den är påslagen?

Testa även med att vrida 230-kontakten 180grader.

//Michael

Nu kom olje kannan fram.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-02-20 04:58

Hardu provat optisk koppling mellan 668:an och Onkyon ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-20 14:15

Mich skrev: Testa även med att vrida 230-kontakten 180grader.

//Michael

Som sagt, prova att vända stickproppen, en i taget i DVD eller försteg, eller båda.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 16:42

i skrev:Hardu provat optisk koppling mellan 668:an och Onkyon ?

Det ger samma effekt som att inte ha några signalkablar inkopplade, så det blir brumfritt om 668:an står en bit bort. Dock så tar det bort vitsen med att använda den, eftersom det är dess goda omvandlare jag vill åt.

phon skrev:Som sagt, prova att vända stickproppen, en i taget i DVD eller försteg, eller båda.

Detta hade ingen effekt överhuvudtaget. Det känns lite otrevligt att det smäller till från nätsladden när jag ansluter den till DVD-spelaren när alla andra apparater är påslagna.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-02-20 16:45

Jag tycker det låter som ett alvarligt elfel och jag skulle lämna in den på service.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 17:53

Om nu något är trasigt förstår jag inte hur den kan fungera brumfritt tillsammans med andra apparater i ett annat rum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-02-20 19:10

Det beror på hur känsliga de andra apparaterna är. För just den störning som 668an skickar ut.

Är det någon skillnad på brummet om 668an är i standby eller påslagen?

Anledningen till min fråga är att jag har sett störningar på ett oscilloskop, då en 668a stog i standby läget. Oscilloskopet batteri drivet och probarna inte anslutna till något.

Är signalkablarna mellan Onkyo-bc-Rotel, separata monokablar eller sitter höger/vänster kanal ihop?

//Michael

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 19:26

Mich skrev:Det beror på hur känsliga de andra apparaterna är. För just den störning som 668an skickar ut.

Är det någon skillnad på brummet om 668an är i standby eller påslagen?

Anledningen till min fråga är att jag har sett störningar på ett oscilloskop, då en 668a stog i standby läget. Oscilloskopet batteri drivet och probarna inte anslutna till något.

Är signalkablarna mellan Onkyo-bc-Rotel, separata monokablar eller sitter höger/vänster kanal ihop?

//Michael

Jag hör ingen skillnad på brummet om jag slår på och av 668:an.

Alla signalkablar är separata monokablar, RG62 med neutrikkontakter. Jag har dock testat att använda vanlig "lakritsrem" mellan 668:an och Onkyon utan att märka någon skillnad.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-20 20:17

Du säger att det brummar oavsett du har signalkablarna kopplade eller inte, det räcker att 668:an står intill försteget.

Prova att dra ur kablarna ur båda apparaterna och lägg kablarna i soffan. Brummar det då också?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 20:41

Ragnwald skrev:Du säger att det brummar oavsett du har signalkablarna kopplade eller inte, det räcker att 668:an står intill försteget.

Prova att dra ur kablarna ur båda apparaterna och lägg kablarna i soffan. Brummar det då också?

Att jag inte testat det tidigare. Med signalkablarna urkopplade ur både försteg och DVD-spelare blev det brumfritt även med nätkabeln ansluten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-20 21:24

Va bra. Läge att prova andra kablar. :)

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 22:32

Ragnwald skrev:Va bra. Läge att prova andra kablar. :)

Jag har testat med vanliga "lakritsremmar" och ett par lite rejälare RCA-kablar som jag tror kommer från Biltema, ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-20 22:57

Hur är det när du ställer andra DVD/Blu Ray-spelare på samma plats?
Uteblir fenomenet helt då?

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-20 23:02

Ragnwald skrev:Hur är det när du ställer andra DVD/Blu Ray-spelare på samma plats?
Uteblir fenomenet helt då?

Ja, hade en annan CD-spelare där tidigare, det var inga problem med den.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-20 23:11

Att jag inte nämnde CD-spelare, var med avsikt.
Tänkte att ditt försteg är känsligt för switchade nätdelar i dess närhet.
Hur långt bort måste 668:an stå, för att oljudet ska upphöra?
Prova med långa kablar. Bara för att utröna problemet.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-22 01:07

Ragnwald skrev:Hur långt bort måste 668:an stå, för att oljudet ska upphöra? Prova med långa kablar. Bara för att utröna problemet.

Provade med riktigt långa kablar, och inte ens två meter bort upphörde brummet så länge det finns signalkablar anslutna. Kopplar jag bort signalkablarna räcker det med att ställa 668:an på golvet brevid försteget och slutsteget istället för direkt ovanpå.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-02-22 06:58

doppler skrev:
Ragnwald skrev:Hur långt bort måste 668:an stå, för att oljudet ska upphöra? Prova med långa kablar. Bara för att utröna problemet.

Provade med riktigt långa kablar, och inte ens två meter bort upphörde brummet så länge det finns signalkablar anslutna. Kopplar jag bort signalkablarna räcker det med att ställa 668:an på golvet brevid försteget och slutsteget istället för direkt ovanpå.

Du har inte byt slutsteget om den går problemfritt i sovrum så måste det vara något annat som spökar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-02-22 14:00

doppler skrev:Alla signalkablar är separata monokablar, RG62 med neutrikkontakter.

Se till så att höger o vänster kanalskablar ligger tajt ihop med varandra. Tvinna de lite, eller ha något runt om.

Ett förslag på lösning kan vara att använda XLR ingången på Rotel'n, men den lär ha lite sämre ljud. Du skulle dock kunna testa bara för att se om brummet försvinner.

Ytterliggare ett test:
Dra ur ena lågnivåkabeln in i Rotel'. OBS: Ha slutsteget avstängt och vänta så strömmen i nätdelen laddas ur.

//Michael

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-23 22:06

Mich skrev:Ytterliggare ett test:
Dra ur ena lågnivåkabeln in i Rotel'. OBS: Ha slutsteget avstängt och vänta så strömmen i nätdelen laddas ur.
//Michael

Tvinnade signalkablar mellan 668:an och Onkyon gjorde ingen skillnad.

Men med ena signalkabeln urkopplad från Roteln fick jag ett mycket starkt brum i båda kanalerna. :o

Det tycker jag känns väldigt underligt, vad kan det tyda på?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-23 22:21

Att det är avbrott på jorden i andra kabeln kanske.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-23 23:44

Då skulle det i så fall, gälla det andra kabelparet också. :wink:

Tror det är fel på försteget, någon filterkrets som inte fungerar, prova att ställa andra störningsproducerande apparater intill, om du kan få fenomenet att upprepa sig.
Måndagsex som är störningskänsliga, har jag faktiskt hört talas om.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-02-24 00:31

Ragnwald skrev:Då skulle det i så fall, gälla det andra kabelparet också. :wink:

Tror det är fel på försteget, någon filterkrets som inte fungerar, prova att ställa andra störningsproducerande apparater intill, om du kan få fenomenet att upprepa sig.
Måndagsex som är störningskänsliga, har jag faktiskt hört talas om.

Nu testade jag att använda Denon-förstärkaren som 668:an lirade bra ihop med i sovrummet som försteg, finns pre out, och det brummar precis likadant som med Onkyon.

668:an och Roteln tycks inte komma så väl överens.

Nästa

Återgå till Teknikforum