Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:jag har en passiv förförstärkare som består i princip bara av en volymkontroll och en ingångsväljare för fyra källor.
Den fungerar fint, men utgångspänningen är ju vad den är så att om det inte är tillräckligt tryck i källan så blir det ju inte gasen i botten så att säga.
Kan man bygga om detta på något enkelt sätt?
Jag tänker mig något i stil med att den kanske finns någon färdig modul för ändamålet?
paa skrev:Jag tycker du ska prova att bygga om den till en passiv integrerad förstärkare.
Wolfie skrev:paa skrev:Jag tycker du ska prova att bygga om den till en passiv integrerad förstärkare.
![]()
Ett buffertsteg är väl ungefär lika bra som ett passivt försteg vad gäller
att kunna dra på mer eftersom de har en gain på 0 dB (om det är en ren buffert alltså)...
Ragnwald skrev:Passivt är fint.
Men prova rör på påkarna.
Morello skrev:Ragnwald skrev:Passivt är fint.
Men prova rör på påkarna.
Tycker man passiva försteg är fint förstår jag att att man ser förstärkarkonsten som en stor kompromis.. Faktum är att passiva försteg på många sätt är direkt olämpliga. Sök i arkiven så finenr du svaren.
RogerGustavsson skrev:Nja, det kan göra skillnad i "kabeldrivningsförmåga". Det finns inget som hindrar att buffertsteget förses med lite förstärkning om så skulle behövas.
Det tog mig ett tag innan jag förstod vad du menade...Wolfie skrev:Ja i form av att driva en signal längre sträckor så är ju en buffert bra, men inte för att få en högre utsignal.
I min värld är en buffert förstärkare ett förstärkarsteg med förstärkning = 1
Wolfie skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, det kan göra skillnad i "kabeldrivningsförmåga". Det finns inget som hindrar att buffertsteget förses med lite förstärkning om så skulle behövas.
Ja i form av att driva en signal längre sträckor så är ju en buffert bra,
men inte för att få en högre utsignal.
I min värld är en buffert förstärkare ett förstärkarsteg med förstärkning = 1
Buffer Stage
a stage of an amplifier of a radio transmitter or receiver using an electron tube or transistor. It serves mainly to eliminate or diminish the effect (reaction) of the following stage (after the buffer stage) on the preceding stage (in general, to eliminate the effect of load variations on a highly stable signal source).
Wolfie skrev:paa skrev:Jag tycker du ska prova att bygga om den till en passiv integrerad förstärkare.
![]()
Ett buffertsteg är väl ungefär lika bra som ett passivt försteg vad gäller
att kunna dra på mer eftersom de har en gain på 0 dB (om det är en ren buffert alltså)...
Ragnwald skrev:Var i ett linje-buffersteg ska volymkontrollen placeras, på ingången i mitten eller på utgången?
Var den sätts så påverkar den ändå, men var är skadan minst?
KarlXII skrev:Jag hade ju tänkt att peta in den precis efter, eller snarare på, volymkontrollen/poten. Den kommer alltså att förstärka signalen innan den kommer till slutsteget.
Botar det pojkrumsfasonerna/fasorna, Morello?
paa skrev:LP-filter är det rumble eller RIAA-filter?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster