Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Vad har det för fördelar och nackdelar med olika antal
transistorer i slusteg. I vissa steg ser man bara 4st per
kanal och så finns det sånna med över 300 stycken.
vad spelar typen för roll..
NNord skrev:Jaha...
Men en 8-12 är bra eller?
![]()
![]()
NN har festat hela helgen..
ojoj
Morello skrev:Ovanstånde gäller inte alls D*
Faktum är att den bipolära transistorn är sådan att dess transkonduktans ökar med strömmen, varför transistorns intrinsiska olinjäritet får en allt mindre betydelse med ökande ström. Detta beror på att utgångsimpedansen från en emitterföljare är inversen av transkonduktansen plus den impedans som avbildas på emittern från basen.
Anledningen att man använder parallellkopplade trissor är bara en konsekvens av att en ensam transistor ofta inte kan hanetra den ström som krävs.![]()
Detta om detta, nu ska jag dricka upp min pilsner och dra till en fest
NNord skrev:Vad är det i ett slutstegs konstruktion som gör att det kan ge
bra med effekt även i lågohmiga laster?
NNord skrev:Vad är det i ett slutstegs konstruktion som gör att det kan ge
bra med effekt även i lågohmiga laster?
NNord skrev:Ja självklart TRANSKONDUKTANSEN ja.. det förstår jag väl !!
Svante skrev:NNord skrev:Ja självklart TRANSKONDUKTANSEN ja.. det förstår jag väl !!
En konduktans är ju 1/motstånd. Förhållandet mellan utström och inspänning får dimensionen konduktans eftersom I/U=1/R. Trans- betyder "överförings-" ungefär. Så transkonduktans betyder ungefär ÖverföringsFörhållandeMellanUtströmOchInspänning. Men det är ännu jobbigare att skriva.
lazyworm skrev:Mina förhoppningar är att den kommer ge runt 200W i 8ohm med 0.005% THD vid 1Kz och 0.02% vid 20kHz. Jag tror inte att det är omöjligt att nå den gränsen heller men det återstår att se, kommer nog ha caddat klart PCB innan Julafton iaf.
NNord skrev:Aha, kan man simulera hur mycket effekt slutsteg kan ge?
skapligt fräsigt...
jag kan tänka mig att morello har sånna prylar
Max_Headroom skrev:lazyworm skrev:Mina förhoppningar är att den kommer ge runt 200W i 8ohm med 0.005% THD vid 1Kz och 0.02% vid 20kHz. Jag tror inte att det är omöjligt att nå den gränsen heller men det återstår att se, kommer nog ha caddat klart PCB innan Julafton iaf.
Låter intressant. Blir det svårbyggd? Lägg gärna ut PCB-bilder här, så fler kan bygga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster