Har precis införskaffat rörförstärkare och lekt lite med dessa. Iom detta så uppstår det ju en massa frågor speciellt som att tekniken är såpass enkel att labborera med själv, typ byta rör.
Byter man effektrör skall man ju justera bias och det finns en massa bra info på internet om detta för de olika typerna av rör osv men det finns inget om detta vad gäller "små" rören typ 12AX7, 12AU7 osv. Behövs det inte för dessa? dessa säljs ju inte heller som matchade.
Blev lite glad ihågen och köpte 2st EL84 rör på tradera, tänkte mest testa att buda lite men jag råkade vinna auktionerna så nu har jag 2st EL84 från 1961 från samma batch om det spelar någon roll.
Dessa är enligt säljaren inte 2st matchade rör (han har inte kontrollerat) och då hade jag förstått det som att man skall justera bias individuellt.
Det är nu jag börjar fundera igenom detta på allvar och inser att jag inte vet hur man bias justerar den lilla förstärkaren och i den så hittar jag heller inga pottar för att justera detta. Betyder detta att den har auto-bias och behöver man isf använda sig av matchade rör?
Om man inte använder sig av matchade rör kan man råka ut för något värre än att man får obalans i kanalerna?
I och med detta köpet började jag även fundera på hur jag använder den och kom fram till att det är nästan enbart med hörlurar. Används effektrören överhuvudtaget i hörlurskretsen?
Hoppas någon kan förbarma sig över en förundrad vilsen själ som mig.
//Niklas