Bränna talspolar i PA-system, är sån't vanligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Bränna talspolar i PA-system, är sån't vanligt?

Inläggav PerStromgren » 2011-04-07 21:45

Junior har ett par Wharfedale-monitorer i replokalen av enkelt slag. De har lyckats bränna talspolarna på bägge högtalarna under, vad de säger, normal användning. Nu hör det till saken att de har hörselskydd på sig, när de lirar. (Galet, om ni frågar mig!)

Det är litet extra märkligt, eftersom den mixer med inbyggt slutsteg som hör till, är det som använts.

Vad vill jag med detta inlägg? Jo, två saker:

1. Är det vanligt med brända talspolar i den här branschen?
2. Hur får man tag på ett par billiga tolvor som kan duga? Kraven är mycket måttliga på allt utom effekttålighet...

Systemet heter Wharfedale PM-600
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-07 21:49

Jag har bara blåst en bas i hela mitt liv. Det var en Cerwin Vega 12", med en för klen Denon förstärkare på full överstyrning :D .

Så PA talspolar är nog inte immuna mot klippande småförstärkare dom heller...

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 2w-p78413/

Edit: Har på skoj blåst mindre element, med kraftigare slutsteg, och det är förvånansvärt vad de tål, när det inte klipps :)

mike34

Inläggav mike34 » 2011-04-07 22:14

Jag har sett högtalare som lyckats lyfta bobinen över magneten och fastnat i det läget.
Jag har sett upphängningar som mekaniskt havererat.
Jag har sett inverterade koner.
Jag har tom sett högatalare fatta eld, men jag kan inte minnas att jag sett ett PA element med endast bränd talspole, möjligen nån diskant men jag är inte säker.
Måste va junk i de där wharfedale.

Jag tror inte det är så vanligt med brända PA-spolar. Men å andra sidan så är det monitorer? Kanske inte PA-main för maxblås.

2. Ska du inte passa på och höja verkningsgraden lite när du ändå moddar ? Det behöver inte bli billigt :lol: men JBL E120 eller nyare har ju bra verkningsgrad. (edit dålig kandidat ser jag.) Finns ju fler att välja på, massor. Eminence kappa PRO. Lite bättre slaglängd än p-audiobasen.
Hifikit ?
Den här kanske ? http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/SM-112%20N.pdf

Fast alla dom där högverkningsgrad PA-tolvorna rullar ju av ungefär där basen börjar enligt mig, så de har kanske lirat elbas i dom eller nått sånt och det blir nog för mycket press.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

RogerJoensson

Re: Bränna talspolar i PA-system, är sån't vanligt?

Inläggav RogerJoensson » 2011-04-08 10:17

perstromgren skrev:1. Är det vanligt med brända talspolar i den här branschen?

Ja, ovanligt är det då inte. Om stegen är för starka, inte har skyddskretsar anpassade för aktuellt element och går i kontant klipp, vilken inte är ovanligt, så är det inte så konstigt om överhettning sker.
När du dessutom säger att de spelar med hörselskydd, är det väl inte särskilt svårt att tänka sig att de eldat på ordentligt och att signalen från slutsteget kanske inte varit av hälsosammaste slag...

Det händer det också att, framför allt baselement, slits ut, överhettas, på annat sätt skadas, att spidern tröttnar eller konen skadas (mekaniskt, pga fukt osv) så att talspolen delvis släpper eller hamnar snett och skrapas sönder. Detta kan leda till delvis kortslutning, följt av bränd, förkolnad talspole och i värsta fall brand (som dessbättre brukar slockna av sig själv).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 10:49

Tack för kloka ord och tips!

Vad skiljer de billiga från de dyra elementen? Jag tycker att specarna ser rätt lika ut, men de billiga kanske är överpecade?

Jag har diskuterat med junior rätt mycket, detta med att lyssna så starkt i replokalen, och han försöker förklara för mig att trummorna (som han spelar) anger nivån. Han säger att han inte kan spela svagt. Detta medför hörselskydd. Sedan ska allt annat upp till den nivån, och då blir det tydligen varmt i några talspolar...

Diskantsystemet i monitorlådorna är av piezo-typ i plasthorn. Låter troligen förfärligt, men det märks nog inte; grabbarna spelar något som kallas "sleaze", vad det nu är...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 11:40

Har en polare som spelar i ett Sleaze-band, så här kan det t.ex. låta:
http://www.youtube.com/watch?v=t8YK-AI07Z0
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 11:48

Nattlorden skrev:Har en polare som spelar i ett Sleaze-band, så här kan det t.ex. låta:
http://www.youtube.com/watch?v=t8YK-AI07Z0

Aha! Ja, det där låter bekant; jag agerade "senior advisor" vid en mixning för några veckor sedan. Mixmonitorer den gången var Quad ESL-63/SW-63. :D
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-08 17:05

@ perstromgren! Vad är normal användning för en tonåring? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 17:06

Nefilim skrev:@ perstromgren! Vad är normal användning för en tonåring? :)

Jo, det var just det... 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-04-08 21:54

perstromgren skrev:Jag har diskuterat med junior rätt mycket, detta med att lyssna så starkt i replokalen, och han försöker förklara för mig att trummorna (som han spelar) anger nivån. Han säger att han inte kan spela svagt. Detta medför hörselskydd. Sedan ska allt annat upp till den nivån, och då blir det tydligen varmt i några talspolar...

Måste hålla med honom. Spelade själv i band för ett tag sen och trummorna överröstar rejält om man inte har stora förstärkare och högtalare. Finns inte som är mycket mer störande än att inte höra sin gitarr för trummorna... Blir helt omöjligt att repa vettigt då :) men det förstod du nog.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-09 08:53

Jag var med i ett hobbyband i 15 årsåldern. Vi hade bara råd med en mic, så sångaren Låg med huvudet i bastrumman och sjöng. :D

Vi var alla överens om den lösningen, då det blev fetare tryck i baskaggen, vid inspelning, om den var mickad... :roll:

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-04-09 20:58

perstromgren skrev:Tack för kloka ord och tips!

Vad skiljer de billiga från de dyra elementen? Jag tycker att specarna ser rätt lika ut, men de billiga kanske är överpecade?

Det tror jag inte, men vad händer med termisk kompression och andra
olinjäriteter vid höga effekter...Det är mest där du får vad du betalar för.
Kvalitétselement pallar att spela starkt länge utan att låta illa eller gå sönder.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-10 09:44

PetterPersson skrev:
perstromgren skrev:Tack för kloka ord och tips!

Det tror jag inte, men vad händer med termisk kompression och andra
olinjäriteter vid höga effekter...Det är mest där du får vad du betalar för.
Kvalitétselement pallar att spela starkt länge utan att låta illa eller gå sönder.

"Olinjäriteter"? Har du hört ett sån't här garageband spela någon gång? :D

Det där med att tåla effekt länge trodde jag var väldefinierat, när man anger max effekt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-10 10:54

Nej du Per - branchen verkar kunna hitta på de mest vansinniga effekttålningssiffrorna :D

Det finns standarder, men många skiter i dom!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-04-10 14:20

Jo, jag har hört :roll:

Standarder talar inte om hur länge ett element elementet håller, bara att de håller som minst...exempelvis 100h full flås. Sannolikt är att elementen kommer gå tusentals timmar...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-10 15:00

Jo, men håller det för den stipulerade effekten i 100h i sträck är ju chansen rätt stor att man inte bränner talspolen med den iallafall.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-10 19:00

MagnusÖstberg skrev:Jo, men håller det för den stipulerade effekten i 100h i sträck är ju chansen rätt stor att man inte bränner talspolen med den iallafall.

Javisst.. equilibrium lär nog uppnås på nån timme eller ett par för de flesta system.

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-04-11 08:24

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-16 13:54

perstromgren skrev:
2. Hur får man tag på ett par billiga tolvor som kan duga? Kraven är mycket måttliga på allt utom effekttålighet...

Jag skulle nog kolla av blocket efter begagnade pa högtalare.
Brukar finnas rätt mycket och har man tur så kan man få tag på en uppsättning väldigt bra grejor, otroligt billigt.

Edit: La till lite länkar Bara som några förslag....

http://www.vend.se/ad.php?55105

http://www.vend.se/ad.php?57606

http://www.vend.se/ad.php?57587

http://www.vend.se/ad.php?57504

http://www.vend.se/ad.php?57061

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2011-05-05 10:42

Jag tolkade det som det var en mixerstärkare de använde, mixer med inbyggt slutsteg?
De här har väl redan skrivits kanske...
I vilket fall kanske steget är för klent för den nivå de vill ha. Det kanske saknar limiter också och klipper det är risken stor att det bränner talspolen, även om du byter till effekttåligare element.

Är kraven låga (och jag tror jag hört någon version av dessa Wharfedale med piezo...ryys) så tryck in någon billig, men "riktig", pa-bas så grabbarna kan repa. Jag bytte i ett liknande fall ett okänt märke mot... mmm... tror det var en hyfsat billig bas från Eminence... Chansning och det gick bra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 12:41

Larsen skrev:Jag tolkade det som det var en mixerstärkare de använde, mixer med inbyggt slutsteg?
De här har väl redan skrivits kanske...
I vilket fall kanske steget är för klent för den nivå de vill ha. Det kanske saknar limiter också och klipper det är risken stor att det bränner talspolen, även om du byter till effekttåligare element.

Är kraven låga (och jag tror jag hört någon version av dessa Wharfedale med piezo...ryys) så tryck in någon billig, men "riktig", pa-bas så grabbarna kan repa. Jag bytte i ett liknande fall ett okänt märke mot... mmm... tror det var en hyfsat billig bas från Eminence... Chansning och det gick bra.

Tack för råd!

Ja, det var en mixer med inbyggt slutsteg som användes. Jag har allid trodd att fyrkantvågen, som skapas vid klippning, ställer till det för diskantregistret. Eller är det bara en skröna?

Det blir nog billigt, men med känt logga åtminstone, som ersättning. Den unge manen har kroniskt tom plånbok...
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum