Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:1. Är det vanligt med brända talspolar i den här branschen?
Nattlorden skrev:Har en polare som spelar i ett Sleaze-band, så här kan det t.ex. låta:
http://www.youtube.com/watch?v=t8YK-AI07Z0
Nefilim skrev:@ perstromgren! Vad är normal användning för en tonåring?
perstromgren skrev:Jag har diskuterat med junior rätt mycket, detta med att lyssna så starkt i replokalen, och han försöker förklara för mig att trummorna (som han spelar) anger nivån. Han säger att han inte kan spela svagt. Detta medför hörselskydd. Sedan ska allt annat upp till den nivån, och då blir det tydligen varmt i några talspolar...
perstromgren skrev:Tack för kloka ord och tips!
Vad skiljer de billiga från de dyra elementen? Jag tycker att specarna ser rätt lika ut, men de billiga kanske är överpecade?
PetterPersson skrev:perstromgren skrev:Tack för kloka ord och tips!
Vad skiljer de billiga från de dyra elementen? Jag tycker att specarna ser rätt lika ut, men de billiga kanske är överpecade?
Det tror jag inte, men vad händer med termisk kompression och andra
olinjäriteter vid höga effekter...Det är mest där du får vad du betalar för.
Kvalitétselement pallar att spela starkt länge utan att låta illa eller gå sönder.
2. Hur får man tag på ett par billiga tolvor som kan duga? Kraven är mycket måttliga på allt utom effekttålighet...
Larsen skrev:Jag tolkade det som det var en mixerstärkare de använde, mixer med inbyggt slutsteg?
De här har väl redan skrivits kanske...
I vilket fall kanske steget är för klent för den nivå de vill ha. Det kanske saknar limiter också och klipper det är risken stor att det bränner talspolen, även om du byter till effekttåligare element.
Är kraven låga (och jag tror jag hört någon version av dessa Wharfedale med piezo...ryys) så tryck in någon billig, men "riktig", pa-bas så grabbarna kan repa. Jag bytte i ett liknande fall ett okänt märke mot... mmm... tror det var en hyfsat billig bas från Eminence... Chansning och det gick bra.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster