Dynamic Expander

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Dynamic Expander

Inläggav Vinylcalle » 2011-04-13 00:59

Har införskaffat en ny rolig apparat. Skaffade den ursprungligen då det var en Denon apparat ifrån rätt tid (-85).

Det var en fin Equalizer med 12 band per kanal. Den har dessutom inbyggt något som heter Dynamic Expander. Detta är vad jag förstått det en funktion som ska öka dynamiken i musiken och den verkar eventuellt göra det (testat för lite).

Någon som känner till detta och bör det inte vara en ganska bra funktion i så fall? Den är även reglerar bar hur stor påverkan man vill ha.

Apparaten heter Denon DE-70.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Expander

Inläggav lennartj » 2011-04-18 00:54

Nja,
dagens avancerade multibandskompressorer är för svåra att "rå på" med gott resultat med 1980-talsprodukter, enligt mina tämligen begränsade erfarenheter från expanderfunktionen i min DBX 128 Dynamic Range Enhancer and Noise Reduction System
Bild
som jag skaffade för 30 år sedan, i första hand för den senare funktionen för att försäkra mig om headroom vid inspelning av körkonserter på rullband, där jag själv är med.

De 2.500 kr som begärs av http://www.jam.se/studio/effektprocessoreq/A49337/ tycker jag är i överkant. I USA byter de ägare för under 100 Dollars.

Expansion av "moderna" (re-)masteringar antar jag var huvudfrågan.
Ibland kan det fungera, men alltför ofta får man "pump-effekter" för att tidskonstanterna i den egna expandern inte stämmer överens med kompressorerna som använts vid inspelning/mastering
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-22 16:36

Jag har en trebands expander från dBX (4Bx) som jag har använt för vinylavspelning och vid annat brusigt material. Jag har också en dBx encoder/decoder för avspelning av dBx kodade vinylskivor. Men den senare är något helt annat än singelband expandern typ dBx128. Jag provade en sådan i slutet av 70-talet och tyckte väl då att den inte gav så bra resultat. Med tanke på hur mycket man komprimerar och limiterar ljudet idag så finns det nog ingenting som biter. Det är som att försöka ta bort reverbet i från en inspelning som badar i reverb. Det är helt enkelt en omöjlighet.

Återgå till Teknikforum