Frekvensmultiplikatorer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Frekvensmultiplikatorer

Inläggav dawen » 2004-11-29 09:54

Hur fungerar dessa rent principiellt? Vad avgör multiplikationsfaktorn? Vad avgör vilka frekvenser som kan behandlas? :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-29 10:04

Det är knepigt att ändra tonhöjden på en signal utan att ändra uppspelningshastigheten. De varianter som jag har fått förklarade för mig bygger på att man tar FFTer av chunkar av signalen, transponerar och sen tar iFFT för att komma tillbaka till en vågform. Det svåra är att "sy ihop" det återtransponerade så att det blir klickfritt. Efter vad jag förstår, iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-29 10:10

Du tror väl inte att jag menar musik Svante? :roll: Vi pratar riktig vara - vi pratar sinus! Så, om vi inte bryr oss om uppspelningshastighet, hur pass mycket enklare blir det då, och hur bygger vi upp vår frekvensmultiplikator? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-29 14:17

dawen skrev:Du tror väl inte att jag menar musik Svante? :roll: Vi pratar riktig vara - vi pratar sinus! Så, om vi inte bryr oss om uppspelningshastighet, hur pass mycket enklare blir det då, och hur bygger vi upp vår frekvensmultiplikator? :)

Ah, jag trodde du var som alla de andra musiknördarna :lol: på forumet. Leta reda på rutan märkt "frequency" i programmet som genererar sinussvepet. 8) Visst är det bättre med sinus?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 16:34

I datorn gör man det lätt i Matlab, annrs får man bygga en multiplikator. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-29 20:14

Morello skrev:I datorn gör man det lätt i Matlab, annrs får man bygga en multiplikator. 8)

Ungefär hur? Jag har fått för mig att om det ska bli riktigt bra, spå är det inte särskilt lätt. Eller matlab kanske tar hand om det svåra?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-02 10:51

Morello: Det är just det jag undrar över! Hur fungerar principiellt en analog frekvensmultiplikator om man inte behöver ta hänsyn till signalens förvanskning tidsmässigt?

Är jag tydlig nog nu Svante? :wink:

Återgå till Teknikforum