Quadraphonic?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Quadraphonic?

Inläggav Renobo » 2011-04-22 20:35

Fyndade Rick Wakemans "journey to the center of the earth" i CD-4 format (compatible discrete 4-channel). Således en quadraphonic inspelning. Vad är det egentligen? Hur funkar det? Har sett quadra-förstärkare, men vilken pickup skall man ha för att det skall funka? Är det någe kul eller...nu spelar jag på vanlig anläggning. Missar jag nått?

/Krister

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-22 23:19

Det fanns i början av 70-talet tre riktiga fyrkanalstekniker. Av dessa tre var CD-4 den som var riktigt riktig om man så säger, för den hade fyra diskreta kanaler. De andra två byggde på två olika matriser(matrix) där den ena vrider fasen för bakkanalerna -90grad och det andra systemet var det väl +90grad. Jag minns nu inte exakt men det var något sådant. i vilket fall som helst måste man ha en avkodare för varje system. CD-4 däremot skulle först och främst spelas av med en shibata nål om man vill ha fyra kanaler. Skivan innehåller en bärvåg som tar hand om bakkanalerna. För att kunna gravera fyra kanaler måste man göra det med halvfart, alltså 16 2/3 rpm. Samtidigt var man tvungen att begränsa bandbredden på frontkanalerna till 15KHz för att kunna få plats med bakkanalerna som också är frekvensbegränsade till 7,5KHz. En CD-4 skivan kan spelas av med en vanlig nål i två kanaler. Men vill man ha fyrakanalsljud, måste man alltså ha en nål med shibata slipning plus en avkodare. CD-4 är den tekniken som har den störta kanalseparationen mellan front och bak. SQ som var kom från Sony/CBS hade i början kanske 10dB men införde senare en teknik som medgav 20dB kanalseparation mellan front och bak. Med Sansui som hade QS hade liknande värden som Sony/ SQ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 11:14

Det krävs inte en Shibata-nål som ju tyvärr hackar sönder CD-4 graveringen. Det går utmärkt att använda en pickup med t.ex. VdH-1. Huvudsaken att man kan spåra upp till 45kHz nånstans vil jag minnas.

mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-23 14:17

Det är möjligt att det är så men det var ändå shibata som gällde från början. Jag har egentligen aldrig kunnat lyssna hos mig på quadraphoni trots att jag har flera skivor för dom olika teknikerna. Quadraphoni på vinyl låter aldrig bra. Om det är så att Shibata slipningen är förödande för skivor så tycker jag att det är väldigt konstigt att Ortofon just släpper en ny nålmikrofon, 2M black.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 20:06

På den tiden det begav sig kunde man bara slipa i plan på diamanterna.
För att få en så smal anliggningsyta som möjligt slipade man 2 plan på baksidan av nålen för att få en skarpare kant än en eliptisk nål. Dock så blir det så att när en 2-dimensionell ytan möter den 3-dimensionella så blir gränsen lite som bågformad. Den hackar upp och ner i skivspåret. Sedan då VdH lyckades få sin nål slipad 3-dimensionellt så blev anligningsytan rak uppifrån och ner och skarven mellan framsida och baksida därmed symmetrisk.
Därmed slapp man lyftkraftenskomponenten som ville lyfta nålen ur spåret.
Möjligen har Ortofons variant förfinats men jag skulle aldrig vilja spela mina skivor med en Shibatanål.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-24 10:14

Finns det inga återutgivningar av såna här inspelningar för vanliga 5.1-system?

...eller var det bara obskyr hifimusik som gavs ut?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-24 12:04

Jag vet inte om jag vill kalla det för just obskyr hifimusik. Jag har själv en skiva "Abraxa" med Santan som är en SQ. EMI släppte en hel del klassiskmusik både som QS och SQ. Det släpptes en del covers av filmmusik. I Sverige gjordes det som jag känner till en skiva i CD-4 med Laxblecket och en skiva, jag tror att det var Bohuslän Big Band. Skivan var en QS och ett samarbete mellan Sansui och SR. Båda produktionerna var det SR som stod för tekniken. Blood Sweat and Tears fanns också utgiven som SQ, men jag tror inte att någon av de här fyrkanalsproduktionerna i dag finns utgivna som 4.0 eller 5.1.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-24 20:11

Svante skrev:Finns det inga återutgivningar av såna här inspelningar för vanliga 5.1-system?

Jodå. Dessutom är det många som rippar själva och lägger ut som DTS eller DVD-A.

Nejdå. I slutet på 60- och början på 70-talet var det om inte standard så ändå ganska vanligt med quad-utgåvor. Pink Floyd, Frank Zappa, Deep Purple, Yes, Jethro Tull, Aretha Franklin, Chicago, för att nämna några.

Finns ett helt forum om detta: QuadraphonicQuad Forums
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-24 20:34

Rockfolket, första repetitionen, har jag sett på Kupan en gång. Köpte den inte, så dum som jag var.

Den var alltså i fyrkanal!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-24 21:14

Harryup skrev:Det krävs inte en Shibata-nål som ju tyvärr hackar sönder CD-4 graveringen. Det går utmärkt att använda en pickup med t.ex. VdH-1. Huvudsaken att man kan spåra upp till 45kHz nånstans vil jag minnas.

mvh/Harryup

Räcker det att nålen spårar upp till 45kHz, eller är det något mer med själva pickupen som krävs?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 18:47

Finns en relativt ny sida som är tänkt att samla information: Quadraphonic Info
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-27 22:42

Svante skrev:Finns det inga återutgivningar av såna här inspelningar för vanliga 5.1-system?

Jo, jag har för mig att det finns. Jag vet att det gjordes eller möjligtvis fortfarande görs en del för SACD multikanal. Det var både pop och klassisk musik som gavs ut i quadrafoni. RCA, CBS och EMI var stora inom klassisk musik.

Jag var dock aldrig förtjust i 4-kanal.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 08:45

Ragnwald skrev:
Harryup skrev:Det krävs inte en Shibata-nål som ju tyvärr hackar sönder CD-4 graveringen. Det går utmärkt att använda en pickup med t.ex. VdH-1. Huvudsaken att man kan spåra upp till 45kHz nånstans vil jag minnas.

mvh/Harryup

Räcker det att nålen spårar upp till 45kHz, eller är det något mer med själva pickupen som krävs?

CD-4 systemet har ju en bärvåg som en decoder skall behandla så hela skivspelarkombinationen måste vara bredbandig. Däremot vet jag inte inom vilka toleranser som frekvensgången är tillräcklig.

mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-28 10:34

Jag minns nu inte heller vad det är för bärvåg. Jag vet och har provat att spela skivan med lägre hastighet. Då kan man höra bärvågen som finns ingraverad i skivan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 10:54

Jag tror bärvågen för CD-4 var på 30 kHz, med subcarriers på 18/45 kHz.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-28 11:07

Jag undrar om det verkligen var så högt med tanke på att högsta frekvensen på en CD-4 skiva är 15KHz och för bakkanalerna 7,5KHz. När man graverade CD-4 skivor så gjordes det med halva hastigheten eftersom dosan inte kunde förmå högre frekvenser än 25KHz och då med lägre nivå.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 11:19

Jag läste om det bara för någon vecka sedan, minns inte var det var...

Men wikipedia har en artikel:
The audio frequencies (20 Hz to 15 kHz), often referred to as the sum channel, would contain the sum of the left front plus left back signals in the left channel and the sum of the right front plus the right back signals in the right channel. In other words, if you looked at the audio frequencies only, you had an ordinary stereo recording. Along with this audio, a separate 30 kHz subcarrier was recorded on each groove wall. The subcarrier on each side carried the difference signal for that side. This was the information that enabled a combined signal to be resolved into two separate signals. For the left subcarrier it would be left front minus left back, and for the right subcarrier it would be the right front minus the right back. These audio signals were modulated onto the carriers using a special FM-PM-SSBFM (frequency modulation-phase modulation-single sideband frequency modulation) technique. This created an extended subcarrier frequency range from 18 kHz to 45 kHz for the left and right channels. The algebraic addition and subtraction of the sum and difference signals would then yield compatible and discrete quadraphonic playback. CD-4 was responsible for major improvements in phonograph technology including better compliance, lower distortion levels, pick-up cartridges with a significantly higher frequency range, and new record compounds such as Q-540, which were highly anti-static. A typical CD-4 system would have a turntable with a CD-4 cartridge, a CD-4 demodulator, a discrete four-channel amplifier, and (ideally) four full-range loudspeakers. Some manufactures built the CD-4 demodulator into complete four-channel receivers.

Rhino har börjat återutge quadutgåvor på DTS, jag har köpt de som släppts hittills, Chicagos Chicago Transit Authority och Aretha Franklins The Best of Aretha Franklin.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-28 11:52

Ja det var ju kul att dom har börjat med det. Hur låter dom som du köpt? Vinylskivorna var ju lite basfattiga som jag minns det. Det var ju t.ex en väldig skillnad på Santana - Abraxa mellan SQ och den vanliga vinylen som jag då tyvärr gjorde mig av med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 12:07

De låter väldigt olika. CTA har det bättre ljudet, tycker jag. Arethas sång är dränkt i reverb och utlagd i alla fyra kanalerna, så det blir väldigt mycket "rum" där jag mycket hellre hade haft en närmare upplevelse. Även basen är lite tunn.

Basen på CTA är bra däremot, och mixen är tydlig och med mindre reverb. Jag tror till och med att mastringsteknikern lade på lite reverb för att det var så extremt torrt. Har även för mig att han gjorde minimala justeringar i EQ, bland annat höja basen. För min del låter elbas och baskagge väldigt naturligt, men det finns de som tycker att det är för lite bas generellt.

Skall se om jag hittar... Jo! :)

Bob Vosgien skrev:The 1/2" 4-tracks were in excellent shape although they did need baking. The Quad mixes seemed to have less reverb on them compared to the original stereo mixes, so when I could, I added a little "air" on the top without making the horns harsh or edgy. "Beginnings" and "Questions" were the best mixes and I used those as the benchmark for mastering the rest of the DVD. They were basically cut "flat" with just some level compensation added. "Listen" and "I'm A Man" were very thin mixes for some reason and needed a good bass boost to bring them in line with the rest of the tracks. In general, my mastering technique when dealing with older recordings is to try to get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived.

Återgå till Teknikforum