Accutons element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Accutons element

Inläggav DanNorman » 2011-05-05 01:33

[url]http://www.accuton.de/drivers/list.php?&m1=2&matID=%&appID=%[/url]

Vad vet vi om dom?

Dom är dyra

Marten design använder dom

Påstås arbeta kolvformigt långt upp i frekvens

Dom har koner i keramik och diamant, vilket de säger ska vara bra

Dom har galler framför alla element

Elementen är bra byggda och har fin ventilation under spindeln och genom polstycket

Konerna är konkava och helt släta förutom "öron" på vissa modeller

Ibland är det två hål i konerna, som kallas öron, som är tänkta att ta ner membranresonanserna, dock bara på vissa element. Varför det?

Enligt databladen distar elementen låg över ganska stora sträckor, men har ofta abrupta distpeakar vi ofta lägre frekvenser. Givetvis även vid högre där de väldigt hårda membranen bryter upp. Mellan dessa områden ser det läskigt bra ut på deras egna mätningar.

En av diskanterna, C23-6, som zaph mätt på, borde spela i flera ligor högre, med tanke på priset.

Det här är ingen kritik mot accuton, utan jag undrar egentligen vad dom håller på med, vad dom hittat på och vad det kan vara bra till. Och varför en del högtalartillverkare väljer att använda nästan uteslutande accuton (Marten), med varierande resultat :)

Har accuton lyckas marknadsföra sig in som nå extremt exklusivt och världsbäst hos poteltiella köra av högtalare, eller väljer högtalarkonstruktören accuton för att dom är bra för just dennes syfte?

Jag ser gärna att det spåras vidare!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-05 08:20

jag har inte speciellt mycket erfarenhet av elementen. men vad jag sett så verkar de inte riktigt så bra som prislappen säger. De verkar sakna lite på motorsidan. Kortslutningsringar och kopparklädda polstycken och dylikt som sänker disten ännu lite mer.
Nu finns det ju flera element med undehängd talspole, de borde vara de som fungerar bäst.
Men tittar man på Zaphs mätning av C23-6 så har den ju inte så speciell distmätning. Men sen kan det ju vara så att det är "rätt" fördelning av deltonerna. Många tycker ju att de låter väldigt "rent" och "rätt".
Men det verkar vara så att man får sålla lite bland deras element för att hitta de som är riktigt bra.

Konen är nog fin i sig själv, även om man kan ha åsikter om skålformen. De bör inte användas speciellt långt över den punkt där de bryter upp, de kan beama nåt fruktansvärt (vilket var tydligt vid en demo av Coltrane).

Lite länkar till åsikter och mätningar om/på accuton element:

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=28746
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=42586.0;wap2
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ers-2.html
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm
http://www.linkwitzlab.com/x-mid_dist.htm

Som man ser så får det väldigt bra betyg men det verkar ändå finnas alternativ värda att fundera på.

edit: fick jag bestämma skulle nog elementen fått ha en konform som Infinitys CMMDelement med talspole i titan kopplat till ett motorsystem liknande SD, Balanced Drive, eller kanske hellre ett kraftigt underhängt neodymn system med kortslutningsringar och koppar på rätt ställe.
Sen är det ju förstås annat som spider och upphängning som spelar roll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-05 22:38

Kraniet skrev:jag har inte speciellt mycket erfarenhet av elementen. men vad jag sett så verkar de inte riktigt så bra som prislappen säger.

Halloj!

Tycker dom är så bra som prislappen anger. :)

De verkar sakna lite på motorsidan. Kortslutningsringar och kopparklädda polstycken och dylikt som sänker disten ännu lite mer.

Ja, vissa element skulle säkerligen kunna förbättras men alla element är ju inte likadana.. Dom har ju diskanter, mellan och basar med överhängda och underhängda talspolar osv.

Men tittar man på Zaphs mätning av C23-6 så har den ju inte så speciell distmätning.

Vilka dome-diskanter menar du mäter bättre? Jag har bara mätt på två bättre, den ena är också från Accuton och den andra från Täby.. ;)

Vidare bör man ha koll på mickens distortion när man mäter på högpresterande element. Såvitt jag vet använder Zap en standard ECM8000 vilken har distortion i nivå med och över diskanter på denna nivå.

Jag har sett kommentarer ang. C-23 tidigare men förstår inte riktigt då trots allt den ju uppvisar bra prestanda i samma mätningar som kritiseras (bättre än alternativen som jag minns).

Många tycker ju att de låter väldigt "rent" och "rätt".

Prexis!

Men det verkar vara så att man får sålla lite bland deras element för att hitta de som är riktigt bra.

Möjligtvis.

Konen är nog fin i sig själv, även om man kan ha åsikter om skålformen. De bör inte användas speciellt långt över den punkt där de bryter upp, de kan beama nåt fruktansvärt (vilket var tydligt vid en demo av Coltrane).

Dom beamar inte så mycket värre än andra halvstyva konstruktioner och de bör delas långt under uppbrytningen.

Try it, you'll like it! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Accutons element

Inläggav Piotr » 2011-05-05 22:56

DanNorman skrev:Vad vet vi om dom?

Dom är dyra

Jag tycker dom ger god valuta för pengarna.

Påstås arbeta kolvformigt långt upp i frekvens

Påstås och gör det.. dvs. är styva och har uppbrytningar som ligger så högt upp som hävdas och som deras egna mätningar visar på.

Dom har koner i keramik och diamant, vilket de säger ska vara bra

Visst är det bra, jättebra i konstruktioner där styva element passar. Styvheten reducerar olinjäriteter från kon/dome. Reducerad olinjäritet=reducerad distortion.

Ibland är det två hål i konerna, som kallas öron, som är tänkta att ta ner membranresonanserna, dock bara på vissa element. Varför det?

Det var ett sätt att förbättra frekvensgången hos de vanliga 6.5" i vissa applikationer.

Enligt databladen distar elementen låg över ganska stora sträckor, men har ofta abrupta distpeakar vi ofta lägre frekvenser. Givetvis även vid högre där de väldigt hårda membranen bryter upp. Mellan dessa områden ser det läskigt bra ut på deras egna mätningar.

Dom mäter väldigt bra om man mäter med professionell utrustning.

En av diskanterna, C23-6, som zaph mätt på, borde spela i flera ligor högre, med tanke på priset.

Vad baserar du det uttalandet på?

C23 är en fantastisk diskant och inte mycket (om något) är signifikant bättre.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 23:11

Det är väl som sagt inte alltid önskvärt med kolvforlig konrörelse, som alltid gäller det att veta vad man vill/behöver.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-06 08:13

ja jag vet inte riktigt så mycket om Zaphs utrustning men man ser ju ändå skillnad på mätningarna. Men nu är det rätt ensida mätningar måhända.

C23
Bild

SS 6600
Bild

Peerless HDS 810921
Bild

Vifa XT25
Bild

Markks kommentar ang det C44 mellanregister han provade. Här är det väl en 1:4 priskillnad mellan accuton och Dayton.

The Accuton C44 and the Dayton RS52 -- Between these, there isn't a clear winner. The C44 has better distortion numbers, but it's very, very close. On the flip side, the sensitivity of the Accuton is low (but the price is not...) and the sensitivity of the Dayton is quite high. The Dayton is more linear in the passband, but some work has to be done to tame the resonant peak. So it's more a "pick 'em" situation.

Jag skulle gärna lyssnar mer på några byggen med accuton. Tyvär har de högtalare från Marten jag lyssnat på lämnat en hel del att önska. Även om det nu börjar vara några år sen. Men jag kommer tex ihåg att jag föredrog Amphion före Mårten Design Miles (första versionen med en bas). Men det har nog mer med implementationen att göra än med själva elementen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-06 16:02

C44 är ett jättefint högtalarelement. Man måste dock göra baffeln så att den passar bra. Jag har använt sådana. Den enda nackdelen var den låga känsligheten. Jag använde dock 2 st parallellkopplade på den tiden så för mig var det inga problem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-06 17:29

vad tycker herr steindl om s-s revelator?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 18:11

Kraniet skrev:ja jag vet inte riktigt så mycket om Zaphs utrustning men man ser ju ändå skillnad på mätningarna. Men nu är det rätt ensida mätningar måhända.

Vet man inte hur mätutrustningen presterar vet man ingenting om mätningarna heller.

ECM8000 har hög distortion och i toppen är det just fråga om andraton. Hur mätningen då slår om elementen har andratonsdistortion i samma nivå beror på fasläget.

Den andraton du ser i mätningen på C23 kommer från mikrofonen.

Tyvär har de högtalare från Marten jag lyssnat på lämnat en hel del att önska. Även om det nu börjar vara några år sen. Men jag kommer tex ihåg att jag föredrog Amphion före Mårten Design Miles (första versionen med en bas). Men det har nog mer med implementationen att göra än med själva elementen.

Ja, med största sannolikhet implementeringen.

Som midbasar och diskanter lirar de i regel i topp om man syr ihop det hela korrekt. Svagheten generellt (dock med undantag) är mellanregistret där mer sofistikerade motorer skulle kunna ge bättre prestanda.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 18:16

Kraniet skrev:ja jag vet inte riktigt så mycket om Zaphs utrustning men man ser ju ändå skillnad på mätningarna.

Ja, man ser att C23 är bättre än de andra. :)

Jag bytte Esotar T330D mot C23.. no contest.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-06 19:11

Piotr skrev:
Kraniet skrev:ja jag vet inte riktigt så mycket om Zaphs utrustning men man ser ju ändå skillnad på mätningarna.

I mätningarna som presenteras ovan tycker jag Peerless HDS ser bättre ut. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-06 19:54

Naqref skrev:
Piotr skrev:

å jag tycker s-s 6600 ser ännu bättre ut :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-06 19:56

piotr skrev:ECM8000 har hög distortion och i toppen är det just fråga om andraton. Hur mätningen då slår om elementen har andratonsdistortion i samma nivå beror på fasläget.

Den andraton du ser i mätningen på C23 kommer från mikrofonen.

faslägena borde väl vara ungefärligen lika för likartade tonkurvor? men å andra sidan ser ju accutonens tonkurva lite svajjig ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 20:51

celef, jag menar inte fasläget vs. frekvens utan fasläget på andratonen i förhållande till grundtonen.

Om mickens och elementets dist (andraton) ligger på samma nivå och med samma fasläge adderas det till +6dB men om den ena andratonen ligger med omvänt fasläge sker en utsläckning.

En god idé är att ta reda på prestandan på mätutrustningen innan man försöker analysera prestandan på DUT.

ECM8000 har distortion (andraton) som ligger på ung. samma nivå eller strax över välpresterande diskantelement och är därför helt oduglig i dessa sammanhang.

En Earthworksmikrofon har ca. 20dB lägre dist och är därför ett bättre val för utvärdering av distortion hos högpresterande ljudalstrare.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 21:02

Naqref skrev:
Piotr skrev:

Den har snarlik prestanda på 4:e och 5:e ton men tvåan är från elementet och inte micken. Hög assymetrisk dist (andraton) ligger ca 12dB över för HDS mot C23 och leder till högre nivåer av IMD.

C23 har förutom mycket bra distortionsvärden dessutom ett termiskt beteende som är bättre än många andra diskanter. Jag vet bara en dome som är bättre och den är inte billigare. 8)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 21:09

celef skrev:
Naqref skrev:
Piotr skrev:

Men går man bara på mätningen rakt av är den ju mer olinjär med mycket högre nivå av andraton??

Hög nivå av andraton = höga nivåer av IMD som viks ner i området där hörseln är som känsligast.

Är herrarna kvar i tänket om att andraton är musikalisk och att distortionen från en diskant hamnar så högt i frekvens att det inte hörs eller är ett problem?

Repeat after me:

IMD IMD IMD IMD IMD

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-06 21:41

fast en del menar ju att all andraton under strecket är ohörbart.

Men samtidigt verkar det svårt att avgöra allt för mycket från så enkla tester. Ta tex Hiquphon som väldigt många håller upp som bland de bästa diskanterna. De presterar dock väldigt höga distorsionvärden.
Vad som är rätt eller fel är inte alltid så enkelt verkar det som.
Öhman menar ju tex att det finns en massa andra parametrar att beakta. Tex verkar han tycka att det är acceptabelt(bättre?) med element som har lite högre distorsion ifall det betyder att de överbelastar/bryter upp på ett lugnt sätt. Till skillnad från andra element som har ultralåg dist upp till ett speciellt ögonblick då allt brister abrupt.

I vilket fall skulle det vara intressant med en jämförande lyssning mellan SS, Accuton, Visaton, Seas. Hade man bara tillgång till elementen så borde man kunna göra ett antal högtalare med samma frekvensgång och sedan lyssna sig till vilken som är "bättre". Men det lär man väl aldrig få uppleva..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-06 22:59

Nu gällde min kommentar enbart baserat på de presenterade kurvorna. Det kan ju finnas annan information någon annanstans men den är irrelevant för just min kommentar. 8)

Det är sant att elektreter har större intrinsisk andratonsdist i o m hur de är uppbyggda och det kan vara ett problem men det behöver inte vara ett problem. Det berättar kurvorna ovan ingenting om. Mäter man på 10 meter och korrigerar nivån eller om man mäter på 10cm och korrigerar nivån så att den blir samma för ett givet ljudtryck hos elementet så har man en skillnad på ljudtryck vid mikrofonen på 40dB. I det ena fallet så kan det bli problematiskt men i det andra så behöver det inte bli så. Dock kan man nog gissa baserat på mängden brus i mätningen att de har skett närmare snarare än fjärrare (sic!) ifrån elementet. Det innebär inte med automatik att andratonsdisten är ett reellt problem i mätningen. Den kan fortfarande vara relativt obetydlig. Det vet vi inte heller något om vilket gör att man får dra upp två scenarier för spekulationerna - antingen påverkar den mätningarna betydligt eller så gör den det inte.

Om vi utgår ifrån att andratonsdisten hos mikrofonen är irrelevant så distar C23 ibland mindre ibland mer än HDS. Andratonen är jämnare hos HDS upp till en given frekvens. Där kommer nog membranets mjukhet in och ställer till problem. Skjuvmodulen för membranet är lite olinjär helt enkelt. Andratonen hos C23 är lite ojämnare och vad det kan bero på är inte helt lätt att säga men det finns flera saker man kan gissa på från att talspolen är limmad med ett för mjukt lim eller har för stor limspalt till att membranet är lite för anisotropt. Tredjetonen är betydligt lägre hos HDS än C23 och det är högst troligt beroende på att HDS har ett betydligt bättre motorsystem. För låga frekvenser så kan även effekter från upphängning komma in.

För det andra scenariet att mikrofonen har så betydande andratonsdist att den påverkar mätningarna så får vi ett nytt problem. Adderas eller subtraheras disten i den ena mätningen men inte i den andra? Eller gör den det för båda? Eller för ingen? Det kan vi inte veta. Dock kan man göra lite enkla beräkningar som visar att ligger andratonen ur fas så att vi får skenbart lägre dist så kommer tredjetonen att öka. Det omvända är inte dock lika självklart. Det är då vi kan notera att tredjetonen är betydligt högre hos C23 vilket kan bero på att mikrofonens andraton samverkar på ett snyggt sätt för den och ger en lägre andraton i mätningarna än vad som elementet i verkligheten alstrar. Och motsats möjlighet finns då för HDS - att andratonen hos mikrofonen samverkar på ett sådant sätt att mätningen ser betydligt värre ut än vad det eg är.

Fast fortfarande kan vi inte veta. Vilket får åtm mig att dra slutsatsen att ovanstående mätningar säger eg inte så mycket. Vilket jag visste när jag fällde min första kommentar. 8)

Vilket får Piotrs spekulation om mitt eventuella tänk om andratonen att bli rätt irrelevant. Vidare så vet vi ju dessutom att tredjeton skapar en massa IMD om det är pålagrat en annan signal. Vilket är ju inte helt ovanligt när man lirar musik. Och med det i åtanke och om mätningarna ovan stämmer så skulle jag fortfarande tycka att HDS är bättre än C23 för allt praktiskt bruk. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-06 23:46

Visst finns det ett visst mått av spekulationer i tråden men jag har mer info om hur mätningarna är utförda och har ju dessutom utfört egna mätningar på C23 med en mikrofon som i flera studier visat på avsevärt lägre dist än ECM8000.

Vidare finns det elektreter med låg dist, avsevärt lägre än ECM8000 där disten antagligen till stor del kommer från kopplingen på FET'en.

Vid jämförelse mot några av marknadens bästa "äkta kondensatormikrofoner" visar elektretbestyckade Earthworks snarlika distortionsnivåer.

Jag hoppas också att herr Naq inte förklarar för undertecknad att avståndet har stor betydelse vid distortionsmätningar.. ;)

Vidare kan har jag ju redan redogjort för effekten av seriekopplade länkar med andratonsdistortion och den maximala minskningen för HDS blir i detta fal -6dB vilket fortfarande gör den avsevärt sämre än C23 (som är mycket bättre.

Självklart ger symmetrisk onlinjäritet också upphov till IMD men inte på samma vis som asymmetrisk olinjäritet och min poäng var i stort att upplysa de som fortfarande lever kvar med uppfattningen om att "andratonsdist är musikaliskt".

Sen vet jag inte hur herrarna läser grafer men ovanstående mätningar redovisade som THD skulle tydligt visa vilken diskant som presterar bäst.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-07 00:13

Jag misstänkte att du hade annan information. ;)

Nu är ju C23-an inte längre aktuell eftersom den har utgått ur sortimentet. Vilket är förvånande om den nu var så bra och prisvärd.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-07 00:24

Har dom inte kvar den men under annan beteckning? Och möjligtvis med en mindre front?

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-07 00:28

Piotr skrev:Har dom inte kvar den men under annan beteckning? Och möjligtvis med en mindre front?

/Peter

Jag hittar bara C25or och de är ju inte desamma. De har ju t o m användbar känslighet. :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-07 09:31

Piotr skrev:celef, jag menar inte fasläget vs. frekvens utan fasläget på andratonen i förhållande till grundtonen.

Om mickens och elementets dist (andraton) ligger på samma nivå och med samma fasläge adderas det till +6dB men om den ena andratonen ligger med omvänt fasläge sker en utsläckning.

En god idé är att ta reda på prestandan på mätutrustningen innan man försöker analysera prestandan på DUT.

ECM8000 har distortion (andraton) som ligger på ung. samma nivå eller strax över välpresterande diskantelement och är därför helt oduglig i dessa sammanhang.

En Earthworksmikrofon har ca. 20dB lägre dist och är därför ett bättre val för utvärdering av distortion hos högpresterande ljudalstrare.

/Peter

det där förstod jag nog inte riktigt, faslägen på dist måste jag nog läsa på om, hur får man fram fasläget på disten?

att mätapparaturens alla ingående delar måste prestera bättre än mätobjektet torde vara känt för alla, men inte att resultatet kunde slå olika för olika mätobjekt, jag trodde nog att mätapparaturens fel endast adderades till mätobjektets egna, så har det iallafall sett ut när jag har mätt med omoddade och moddade panasonicmikar, med omoddade mikar har disten sett värre ut än med moddade mikar
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-07 09:43

Piotr skrev:
celef skrev:
Naqref skrev:
Piotr skrev:

Men går man bara på mätningen rakt av är den ju mer olinjär med mycket högre nivå av andraton??

Hög nivå av andraton = höga nivåer av IMD som viks ner i området där hörseln är som känsligast.

Är herrarna kvar i tänket om att andraton är musikalisk och att distortionen från en diskant hamnar så högt i frekvens att det inte hörs eller är ett problem?

Repeat after me:

IMD IMD IMD IMD IMD

/Peter

hm, jag måste läsa mätgraferna helt galet då jag fortfarnade tycker att 6600 mäter bättre än hds, iallafall om man tittar inom det "normala" diskantområdet från 2k-2,5k och uppåt

2a tonsdisten ligger på samma nivå på båda, men tredjetonen ligger mycket lägre för 6600, resten av övertonerna ligger lite högre för 6600 men ändå med ett långt avstånd till grundton
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-07 09:48

celef skrev:det där förstod jag nog inte riktigt, faslägen på dist måste jag nog läsa på om, hur får man fram fasläget på disten?

Har örat också olika känslighet för dist i olika faslägen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-07 12:01

paa skrev:
celef skrev:det där förstod jag nog inte riktigt, faslägen på dist måste jag nog läsa på om, hur får man fram fasläget på disten?

Har örat också olika känslighet för dist i olika faslägen?

Japp, men det är inte fasen som detekteras utan amplituden på övertonerna. Tänk dig att du har en fyrkantvåg med grundfrekvens 100 Hz. Lägg sedan till 3e ton d v s 300 Hz. Då kan man välja fasläget på denna extra 3e ton. Även om den är mycket svagare än fyrkantvågens 3e ton så hörs det skillnad på förändrat fasläge av den extra överlagrade 3e tonen. Men det innebär också att man förstärker eller försvagar fyrkantvågens egen naturliga 3e ton och denna amplitudändring kan detekteras med hörseln.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-07 12:06

celef skrev:vad tycker herr steindl om s-s revelator?

Jag är faktiskt inte så förtjust i dessa. Även om de skulle vara billigare än den jag själv använder så skulle jag aldrig byta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-07 18:40

Studera grundton och andraton så ser du att fasläget på andratonen påverkar totala vågformen.

att mätapparaturens alla ingående delar måste prestera bättre än mätobjektet torde vara känt för alla, men inte att resultatet kunde slå olika för olika mätobjekt, jag trodde nog att mätapparaturens fel endast adderades till mätobjektets egna, så har det iallafall sett ut när jag har mätt med omoddade och moddade panasonicmikar, med omoddade mikar har disten sett värre ut än med moddade mikar

Ligger mätapparaturens dist i ung. samma nivå som dist från DUT så kan fasläget i värsta fall ge ett resultat som är allt mellan +6dB och "minus jättemånga dB".

För att undvika sådana osäkerheter mäter man först upp mätutrustningen för att säkerställa att den ligger under DUT varpå fasläget blir betydelselöst.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-07 18:42

celef skrev:
hm, jag måste läsa mätgraferna helt galet då jag fortfarnade tycker att 6600 mäter bättre än hds, iallafall om man tittar inom det "normala" diskantområdet från 2k-2,5k och uppåt

Syftade på att både dessa presterar sämre än C23.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-08 09:17

Piotr skrev:

Studera grundton och andraton så ser du att fasläget på andratonen påverkar totala vågformen.

jag tror inte jag förstår, jag skulle nog behöva labba lite, kan man trigga igång detta genom att spela fler toner under kontroll (grund + övertoner) eller ska man dela upp tonerna på fler element?

Ligger mätapparaturens dist i ung. samma nivå som dist från DUT så kan fasläget i värsta fall ge ett resultat som är allt mellan +6dB och "minus jättemånga dB".

För att undvika sådana osäkerheter mäter man först upp mätutrustningen för att säkerställa att den ligger under DUT varpå fasläget blir betydelselöst.

/Peter[/quote]

men hur gör man det, elektroniken är ju inte så svårt men miken är ju grymt svårt om man är en fattig diyare, jag menar, det verkar inte riktigt som man kan lita på uppgifterna från tillverkarna heller, så egna självtester verkar vara ett måste
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum