Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Passiva filter har fortfarande fördelen med att du har relativt högimpendativ drivning av elementen vilket ger lägre distortion.
-Martin- skrev:Farbror Linkwitz rekommenderar bara aktivt...![]()
Crossovers may be implemented either as passive RLC networks, as active filters with operational amplifier circuits or with DSP engines and software. The only excuse for passive crossovers is their low cost. Their behavior changes with the signal level dependent dynamics of the drivers. They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion. They are a waste of time, if accuracy of reproduction is the goal.
-Martin- skrev:[url=http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm] They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion.
jonasp skrev:-Martin- skrev:[url=http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm] They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion.
Det här är ju verkligen inget vidare listigt uttalande tycker jag.
LR Website skrev:Spiritual search - LSD
UrSv skrev:Nä, men är det inte så att Linkwitz egentligen inte har någon formell bildning inom området högtalare utan själv brukar fundera lite på kammaren för att sen presentera det som varandes den allenarådande sanningen?
-Martin- skrev:PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
-Martin- skrev:Intressant diskussion det blev... Dock orkar inte jag gå i polemik i ämnet för jag är redan övertygad.Min uppfattning är att passiva filter i mångt och mycket är en kvarleva från högtalarens barndom då op-förstärkare var ovanliga (och DSP-er överhuvudtaget inte fanns). Därav inte sagt att de "duger" i vissa applikationer. T ex i surround-högtalare.
Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt...
PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
rikkitikkitavi skrev:Jag är helt övertygad om att med en DSP går det att göra otroligt mycket roligt, framför allt med delay på de olika frekvensbanden.
Annars hade jag inte försökt trycka in en DCX2496 i min AVR7300 förstärkare så allt är samlat (planerna är tämligen övergivna nu, det blir för trångt)
-Martin- skrev:PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
Kraniet skrev:betyder det att det ligger nån sanning i att element som har låg induktans låter bättre i mellanregistret? Det finns ju nämligen en del personer som påstått detta.
Om jag förstår resonemanget korrekt så är det just från olinjär drivning pga talspolens induktans som ger upphov till disten? I voice coil magazine mäter de också hur induktansen ändras med avseende på konrörelse, denna vill man då ska vara så låg som möjligt? (ändringen i induktansen alltså.. )
-Martin- skrev:Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt...
rikkitikkitavi skrev:dsp motorn är helt ok i dcx2496 m 24 bitars 96khz AD och DA. det är analogstegen som är junk och anpassade till fel signalnivåer för hemmautrustning. fördelen är att det är skiljda moduler och anslutningar är väl dokumneterade är det ett trevligt litet (ha ) projekt att bygga nya analoga delar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster