Högtalarmotordesign och konrörelse

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Högtalarmotordesign och konrörelse

Inläggav Alexi » 2011-05-21 11:04

Det har i ett par trådar pratats om att kornrörelse är dåligt, helst ska konen visuellt se ut att stå helt still när man spelar musik.

Själv tror jag att man kan designa ett motorsystem som tillåter att talspolen rör sig inom ett begränsat område större än några få millimeter (för baselement då, eftersom man naturligt inte ser diskant och mellanregister element göra större konrörelser.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 11:32

Klart det går ;)

Men allt är inte linjärt för att magnetsystemet är det och att kraftfaktorn är jämn i hela rörelsen.

Att man bestämt sig för att Xmax är den punkt där disten tangerar eller ligger under 10% är ju något att ta fasta vid, men vad säger det om hur distökningen ser ut?

Något element kanske har ultralåg dist som sedan ökar drastiskt med konutslag över en viss nivå, andra kanske ökar sin dist propertionellt mot konutslaget.

Högtalarelement har ju upphängning, surround och en massa andra saker som inte är helt linjära, och en riktigt duktig konstruktör kan säkert balansera det där rätt bra mot varandra. Andra kan det inte och disten ligger kanske runt 10% relativt tidigt!

Det som ofta stör mig är renoverare som tror att surround är surround och att skumkant kan ersättas med vilken jäkla skumkant som helst. Det ligger en hel vetenskap i att få alla parametrar samspelta för bästa resultat.

Om disten är hörbar är en annan sak, men allt som rör sig har förluster på ett eller annat sätt och jag har dessutom hellre element som tar hänsyn till andra parametrar än sitt eget beteende, tex deras luftpumpningsförmåga i relation till den lådvolym de kräver för bästa transientegenskaper. Sjuk slaglängd kombinerat med parametrar för liten låda är för mig exempel på dåligt totaltänk och "imponatordesign".

En 18" som trivs i en 200 liters låda och som slår 20-25mm one-way känns mer genomtänkt än en dylika som vill ha 70 liters låda för bästa transientegenskaper med en slaglängd på 40mm. Vill man spela lågdistroerat är ju typ de sista 30mm eller så oanvändbara..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-05-21 12:09

10% dist nivån tror jag är för hög, jag skulle gärna vilja se 1% och 0,1% X-max mätningar.
En 18" som trivs i en 200 liters låda och som slår 20-25mm one-way känns mer genomtänkt
Ja det vore helt lagom :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-21 15:15

Det som ofta stör mig är renoverare som tror att surround är surround och att skumkant kan ersättas med vilken jäkla skumkant som helst. Det ligger en hel vetenskap i att få alla parametrar samspelta för bästa resultat.

många anser nog att visuellt lika element är helt kompatibla, det är dom ju såklart inte, inte ens element från samma serie är alla gånger kompatibla, dom allra flesta blundar nog för det mesta och så låter sakerna därefter
Bikinitider

Återgå till Teknikforum