Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Hur mycket kan man påverka Systemets Q i en sluten subbas med hjälp av elektronik, innan andra nackdelar blir påtagliga?
Höja från 0,4 till 0,5 eller sänka från 0,7 till 0,5 tex.
Det blir ju en klart hörbar skillnad till det bättre, som jag uppfattat det, men vad händer egentligen?
phon skrev:Hade dom inte alltid två element från början?UrSv skrev:Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.
Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.
Klart att skillnaden blir påtagligt bra, men vilka nackdelar kan dölja sig?
Kraniet skrev:Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.
fast det är ju bara EQ, det påverkar inte elementets Qtc på nåt sätt om jag förstår det rätt.
Inte ens LT gör det utan den ändrar bara systemets tonkurva så den motsvarar en låda med annat Q. Men elementets Q är ju densamma även om systemet uppför sig frekvensmässigt som om det hade ett annat Q.
Fast jag kanske har missförstått.
Naqref skrev:Kraniet skrev:Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.
fast det är ju bara EQ, det påverkar inte elementets Qtc på nåt sätt om jag förstår det rätt.
Inte ens LT gör det utan den ändrar bara systemets tonkurva så den motsvarar en låda med annat Q. Men elementets Q är ju densamma även om systemet uppför sig frekvensmässigt som om det hade ett annat Q.
Näe. Det där har du inte missförstått.
celef skrev:var det inte något med disten, att denna är högre i system med högre q jämfört med system med låg q
nadifierad skrev:celef skrev:var det inte något med disten, att denna är högre i system med högre q jämfört med system med låg q
Jag har för mig att det hängde ihop med motorstyrka, eller nått...
IÖ förklarade det i en tråd, jag glömt namnet på
petersteindl skrev:phon skrev:Hade dom inte alltid två element från början?UrSv skrev:Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.
Även 4 element fanns.
UrSv skrev:phon skrev:Hade dom inte alltid två element från början?UrSv skrev:Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.
Jo.
Naqref skrev:Kraniet skrev:Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.
Näe. Det där har du inte missförstått.
paa skrev:Men, det är väl systemets Q som är intressant, och om man spär på systemets Q med en elektrisk resonans så blir det väl akustiskt samma sak som om det skulle varit en mekanisk resonans med motsvarande högre Q?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 15 gäster