Grund låda; magneten nära botten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Grund låda; magneten nära botten

Inläggav -Martin- » 2011-05-31 14:31

Vad händer om man gör en låda väldigt o-djup, dvs magneten hamnar så nära botten att det inte finns plats*) för absorberande material mellan botten och magnet**)?

*) Dock finns det tillräcklig glipa för att luften ska flöda fritt inífrån motorn/talspolen.

**) Resten av lådan är fylld med fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-31 16:40

jag får inte ihop delarna, du skriver om en odjup (grund) låda och du skriver om botten, med botten menar du bakstycke?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Grund låda; magneten nära botten

Inläggav Svante » 2011-05-31 17:27

-Martin- skrev:Vad händer om man gör en låda väldigt o-djup, dvs magneten hamnar så nära botten att det inte finns plats*) för absorberande material mellan botten och magnet**)?

*) Dock finns det tillräcklig glipa för att luften ska flöda fritt inífrån motorn/talspolen.

**) Resten av lådan är fylld med fluff.

Det spelar ingen roll. Man kan tom fräsa ur lite ur bakstycket om man vill göra lådan ännu grundare. Det vill man ibland med vägghängda högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-31 21:43

Kan bero på vilket element det är, om det har lufthål bakåt.

Smal basmodul - SB Acoustics SW26DAC76-8

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-31 23:19

Mich skrev:Kan bero på vilket element det är, om det har lufthål bakåt.

Smal basmodul - SB Acoustics SW26DAC76-8

//Michael

Ah, ja det är sant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-01 08:58

Det är precis så; lufthål för kylningen i SEAS CA22RNY. Dock borde det väl räcka att tillhandahålla "tillräckligt flöde" för att det ska bli bra(?)
Precis som Svante är inne på planerar jag en liten urfräsning för att allt ska få plats.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-06-01 18:18

Med baselement som är ventilerade bakåt har Magnus Östberg nämnt 10 cm bakåt. Peter Steindl höll med om cirkus 10 cm "generellt". När jag var ihärdig angående "absolut minimimått" med fortfarande bra resultat för Bremenbasarna trodde Peter att ca 7 cm fortfarande borde duga. Jag fick till 80 mm bakåt genom att fräsa ett stort hål i bakstycket och lägga in en "avsats" för en 3 mm tätande plåt. -Blev perfekt för grunda takmonterade basar där projektorn skjuter mot duken ca 8 a´10 mm under baslådorna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-01 18:51

mina tankar då...

Minst den arean som hålet har bör det vara bakåt&utsidorna. Så luften inte skulle behöva trängas. Jag ville också undvika en helt plan yta som luften träffar på och eventuellt stutsar tillbaka från. Därav min spets/kona.

//Michael

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-01 18:53

Adhoc skrev:Med baselement som är ventilerade bakåt har Magnus Östberg nämnt 10 cm bakåt. Peter Steindl höll med om cirkus 10 cm "generellt". När jag var ihärdig angående "absolut minimimått" med fortfarande bra resultat för Bremenbasarna trodde Peter att ca 7 cm fortfarande borde duga. Jag fick till 80 mm bakåt genom att fräsa ett stort hål i bakstycket och lägga in en "avsats" för en 3 mm tätande plåt. -Blev perfekt för grunda takmonterade basar där projektorn skjuter mot duken ca 8 a´10 mm under baslådorna.

MÖ-s och Steindels "findings": Vore intressant att del av teorierna bakom detta. Speciellt en sammanställning med elementstorlekar, frekvensområden, box-konfigurationer etc... :)

Mig veterligen har inte (kyl-)luftfödet någon påverkan på akustiken (även om strömningshastigheten säkert är hög) utan rimligtvis borde det räcka att se till att "tillräckligt bra flöde" råder. Eventuellt med en liten "pigg" i mitten så som Mich visat i en tidigare tråd. :!:

Som sagt, sedan beror det ju på vad elementen ska sitta i för applikation. I mitt fall handlar det om Surround-kanaler som spelar ner till 80 Hz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-01 19:32

det är intressant att se hur basens impedanskurva ändras med ändrade avstånd till reflekterande ytor och om polstycket pluggas eller halvpluggas, kanske kan vara något att studera om man känner för det, vid olika drivspänningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-01 20:58

-Martin- skrev:
Adhoc skrev:Med baselement som är ventilerade bakåt har Magnus Östberg nämnt 10 cm bakåt. Peter Steindl höll med om cirkus 10 cm "generellt". När jag var ihärdig angående "absolut minimimått" med fortfarande bra resultat för Bremenbasarna trodde Peter att ca 7 cm fortfarande borde duga. Jag fick till 80 mm bakåt genom att fräsa ett stort hål i bakstycket och lägga in en "avsats" för en 3 mm tätande plåt. -Blev perfekt för grunda takmonterade basar där projektorn skjuter mot duken ca 8 a´10 mm under baslådorna.

MÖ-s och Steindels "findings": Vore intressant att del av teorierna bakom detta. Speciellt en sammanställning med elementstorlekar, frekvensområden, box-konfigurationer etc... :)

Mig veterligen har inte (kyl-)luftfödet någon påverkan på akustiken (även om strömningshastigheten säkert är hög) utan rimligtvis borde det räcka att se till att "tillräckligt bra flöde" råder. Eventuellt med en liten "pigg" i mitten så som Mich visat i en tidigare tråd. :!:

Som sagt, sedan beror det ju på vad elementen ska sitta i för applikation. I mitt fall handlar det om Surround-kanaler som spelar ner till 80 Hz.

Mina findings gäller enkom mitt eget element d v s det element som går under namnet Bremenbasen på detta forum. Det är inga matematiska teorier bakom, utan det är praktisk erfarenhet. Det handlar inte om kylning, utan om att ha så fritt bakom magneten och konen som behövs för att konen skall röra sig så "tyst" som möjligt då man styr ut den.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-01 21:45

petersteindl skrev:
-Martin- skrev:

Mina findings gäller enkom mitt eget element d v s det element som går under namnet Bremenbasen på detta forum. Det är inga matematiska teorier bakom, utan det är praktisk erfarenhet. Det handlar inte om kylning, utan om att ha så fritt bakom magneten och konen som behövs för att konen skall röra sig så "tyst" som möjligt då man styr ut den.

MvH
Peter

Ok :)
/M

Återgå till Teknikforum