Digitalkabel och analogkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Digitalkabel och analogkabel

Inläggav Nagrania » 2004-12-03 12:54

Det är så här att jag har en rulle 8 pars digitalkabel (110 ohm) från Klotz. Nu hade jag tänkt mig att även ha 8 parskabel för de analoga signalerna... frågan är om jag kan köra med 110 ohms ballad digitalkabel också till analogt ljud. Hur många ohm är en analogkabel...för eller nackdelar med digitalkabel?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Digitalkabel och analogkabel

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-03 13:27

Analoga kablar brukar ha lägre karaktäristisk impedans. Därför gor det alldeles säkert utmärt att köra denna kabel även analogt. Du skriver analogt, och då kan man ju dela upp det på obalanserad och balanserad överföring. Om du ska köra obalanserat, skulle jag hellre titta på en koaxialt utformad kabel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-03 14:26

Jo jag har provat coaxialkabel den där miljö (gröna)kabeln men den tar större plats och är styvare. Jag har ganska trångt bland mina kablar och det var därför jag tänkte mig att gå över helt till en mjuk multikabel. Jag har också köpt en hel del optiskakablar från Kjell & Co som fungerar utmärkt enligt mitt omdöme. Det vore ju bra att kunna köra med en sort så att man slipper att köpa en rulle multikabel till det analoga. Den är ju inte så billig precis.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-03 14:38

110 ohm passar ofta utmärkt till analog transmission. Senaste jag gjorde ett ballat försteg hade det faktiskt exakt 110 ohms (dvs 55 ohm per "ben") utgångsimpedans på den ballade utgången. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum