Canton Ergo RC-A - knäpper

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Finanskrisen

Canton Ergo RC-A - knäpper

Inläggav Finanskrisen » 2011-06-27 21:12

Hej!

Skaffade mig idag ett par Ergo RC-A, är helsåld ännu så länge. Köpte dem beggade i butik till ett bra pris.

Har dock en fundering, när jag stänger av vippströmbrytaren till de inbyggda stegen så knäpper det till i högtalaren. Låter faktiskt väldigt högt. Händer på båda högtalarna. Har kopplat högtalarna till förstärkaren med vanliga högtalarkablar, och kopplat in lågnivå från förstärkaren till ingången på högtalarna. Samma sak händer iofs om jag inte har några kablar alls kopplade till högtalarna, så det borde inte spela roll...

Är det normalt? Om inte, vad kan det bero på? Och är det isf skadligt för högtalaren på något sätt?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-06-28 10:10

Uppträder samma fenomen oavsett om du har förstärkaren på eller av
när du slår till strömbrytarna? Vore jag du skulle jag låta den aktiva delen i högtalarna alltid vara på. Drar nog minimalt med ström i standbyläge.
Tror inte att detta knäpp är skadligt. Mina aktiva subbor uppträder på
samma sätt när jag sätter på dem.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Finanskrisen

Inläggav Finanskrisen » 2011-06-28 10:52

Det är både när förstärkaren är på och av, och oavsett om jag har kopplat förstärkare till högtalarna eller inte, så det verkar vara helt isolerat till högtalaren med dess inbyggda slutsteg. Låter oavsett om de är i standby eller gång med. Det låter ungefär som om man skulle ha en vinylspelare inkopplad och slå med ett finger på nålen.

Hade tänkt köra på att alltid ha dem på, dock är de inte hemma ännu utan har mellanlandat hos en kompis för provkörning (köpte dem i en annan stad än där jag bor), men när de kommer hem ska de få vara igång. Dock vill man ju ibland slå av och dra ur kontakten, inte minst i åsksäsong, så några gånger i framtiden kommer det ju vara tvunget att ske, mest därför jag vill veta så att det inte riskerar att slita på dem i onödan.

1947

Inläggav 1947 » 2011-07-06 00:52

Eftersom det händer på båda högtalarna så är det mest troligt att det skall vara så som du beskriver. Har nog haft någon förstärkare som uppträtt likadant som du beskriver och som beviserligen varit helt felfri. Inte lär det hända något med högtalarna pga av knäpparna för då hade man säkert satt dit relä på utgången.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-07-07 18:37

Ja inget att oroa sig över.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Teknikforum