Woofer Tester 3 (WT3) Uppgraderad

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

roren

Woofer Tester 3 (WT3) Uppgraderad

Inläggav roren » 2011-07-03 18:39

Hej,
Jag köpte idag senaste programvaran till min WT3:a. En trevlig grej
är att nu har jag en L C R mätare i programmet, och det är väl kul.

Det följde åxå med en smart 'QC' (Quality Control) funktion som ska kunna
detektera mekaniska fel på högt.element.

Tänkte bara tipsa om det.

Vänligen

Rolf

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-03 19:45

woofertester verkar vara en trevlig sak, enkel och så, men hur mäter den, upplevs resultaten tillförlitliga? har du jämfört resultat mot mätningar med arta eller clio eller mlssa eller ap eller atb-precision?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 20:01

Instämmer. Den där verkar kul.

roren

Inläggav roren » 2011-07-03 20:21

Jag har tyvärr inte jämfört den med nå't annat mätprogram. Jag mätte ett
element den hårda vägen, tongenerator och allt, å det stämde bra :)
Däremot stämmer det inte alltid så bra mot tillverkarens data. Själva mätgrejen
ser ut som en leksak men jag får för mig att jag kan lita på Mr John.L.Murphy 'True Audio'

Så nu kan jag i alla fall skaffa fram en massa data på högtalarna. Men sen ska
det ju helst bli nåt av det hela :wink: Är lite skrajsen för passiva filter, kan för lite.

Men kul är det i alla fall.

Rolf

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 21:04

roren skrev:Jag har tyvärr inte jämfört den med nå't annat mätprogram. Jag mätte ett
element den hårda vägen, tongenerator och allt, å det stämde bra :)
Däremot stämmer det inte alltid så bra mot tillverkarens data. Själva mätgrejen
ser ut som en leksak men jag får för mig att jag kan lita på Mr John.L.Murphy 'True Audio'

Så nu kan jag i alla fall skaffa fram en massa data på högtalarna. Men sen ska
det ju helst bli nåt av det hela :wink: Är lite skrajsen för passiva filter, kan för lite.

Men kul är det i alla fall.

Rolf

Troligen är burken ett usb-ljudkort anpassat med hög impedans på ingångarna för att inte lägga sig i belastningen och mäta fel och med ett litet slutsteg som orkar driva högtalaren som ska mätas via en probe på säg 100 ohm. Sen gör mjukvaran resten. Behövs ju inte mycket mer. LRC-mätaren har man ju på köpet om man lägger in den funktionen i programmet. Så tror jag att det är tänkt. Mät ett 1% motstånd och se om toleransen stämmer inom hela det mätta frekvensområdet. Om den stämmer gör nog högtalarmätningen det med. Så kollar jag min "mätstation" som består av Arta och en hembyggd mätdel. Följer det med någon instruktion för hur prylarna ska kalibreras?

roren

Inläggav roren » 2011-07-03 22:40

Hej Flint,

Jo nog är det ett USB kort, rätt gissat. Man kalibrerar med ihopkopplade mätsladdar. Då får
man bort deras resistans och inductans. Sen kopplar man in ett känt motstånd vars värde
man skriver in i programmet. Det verkar ju trovärdigt.

Man hör ju ett svep när man mäter, sinus? vet ej. Jo en sak till den ska vara inkopplad
ca90 sek. innan mätning. Detta för att den ska bli stabil ända ner mot 1 Hz enligt
manualen.

Rolf

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 23:00

Tjenare.

Det där verkar trovärdigt så det räcker. Inte minst för att dom rekommenderar en viss uppvärmningstid. Smidig sak. Nu får du bråda dagar med att mäta igenom allt som går att mäta ett tag . T.ex. Ri i kondingar. Om man tar en spole på säg 0.4mH (delningsfilter) och sätter i serie med kondingen och mäter resistansen vid deras resonansfrekvens så kan man räkna bort spolens resistans och då har man kvar kondensatorns. Fasföskjutningen är ju noll grader vid resonans och alltså återstår bara ren resistans. Spolens resistans går ju att först ohmmäta med en vanlig multimeter eller genom att seriekoppla ett motstånd (probe) på säg 3.3 ohm och mata med en spänningskälla på nån volt och sp.mäta båda och sen räkna fram resistansen i spolen med det fasta motsåndet som referens. Möjligheterna äro många.

roren

Inläggav roren » 2011-07-03 23:16

Där fick jag lite att fundera på. Jag förstår vad du menar. Det finns mycket man kan
lattja med.
Den visar förresten även spolens resistans vid induktansmätning. Man har ingen
kontroll på signalen. Den gör helt enkelt sitt svep. Men det hela presenteras sen
i en statisk graf plus en massa 'boxar' med olika värden. Så det du beskrev går nog
fint att testa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 23:23

roren skrev:Där fick jag lite att fundera på. Jag förstår vad du menar. Det finns mycket man kan
lattja med.
Den visar förresten även spolens resistans vid induktansmätning. Man har ingen
kontroll på signalen. Den gör helt enkelt sitt svep. Men det hela presenteras sen
i en statisk graf plus en massa 'boxar' med olika värden. Så det du beskrev går nog
fint att testa.

Så visar Arta med. Alltså både R och L när man mäter spolar men R ändrar sig beronde på vid vilken frekvens man tittar och så borde det ju inte vara. Bara L ska ju ändra sig. Därför litar jag inte på det uppgivna R-värdet. Jag vet inte varför det blir så men det finns säkert en vettig förklaring som dyker upp förr eller senare även på det. Ju mer man mäter ju mer inser man hur finurligt det här med mätprogram fungerar. Vi har ett lämpligt läge här att gemensamt reda ut hur det här fungerar.

roren

Inläggav roren » 2011-07-04 22:12

WT3an ger ju bara två torra värden när jag mäter en Inductans alltså induktansen mH
samt DCR. Dessutom visar den en graf där man ser impedansen mot frekvensen. Jag provade
att mäta en filterspole och det stämde ruskigt väl med tillverkarens angivna värden. Det var en
spole på 0.74mH och R 0.25 Ohm. Jag har tyvärr inte nån precisions Ohmmeter för så
låga värden. Jag undrar hur WT3 an mäter detta.
Jag har läst på lite om programmet, det står bl.a. detta: wt3 kör ett sinus svep på 1Hz till 20KHz.
Ur detta tas det 30.000 mätpunkter. Undrar om detta även sker vid Induktans och kapasitans mätning?

Då det gäller mätning av resistans så säger manualen att wt3 klarar att mäta från 0,005 til 10K Ohm.
Perfekt då har man ju en lågOhm meter :)

Flint skrev:men R ändrar sig beronde på vid vilken frekvens man tittar och så borde det ju inte vara.

Nej man tycker ju det. Har lite problem att förstå hur DC kan variera i frekvens. Jag tänker ju på R såsom DCR alltså trådens resistans. Och den borde väl alltid vara närvarande och konstant?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 22:31

roren
Jag har kollat på det där idag. Om man tittar på låga frekvenser för spolar och höga för kondingar så stämmer det angivna värdet på ri. Jag är helt övertygad om att det inte är något fel på programmet. Det här beror säkert bara på att jag inte förstår principen för hur uträkningarna är tänkta. Det kommer. Bara man vet om det och kanske även mäter på något annat sätt som man vet funkar så är det OK tills det är löst.

roren

Inläggav roren » 2011-07-05 20:44

Hej Flint,

Ja nog är det klurigt nog för mig alltid. Jag förstår ju att en konding i praktiken inte
kan vara enbart kapasitans. Dess delar har ju förstås en resistans, som alltid är närvarande.
Att isolera detta värde måste vara knepigt i.o.m att kapasitansen spelar med. Däremot att
mäta resistansen i en spole är väl någorlunda trivialt. Säg gärna till om mina inlägg är
på rätt nivå. Jag har en känsla av att du befinner dig på ett mera avancerat plan :wink:
Det är nog jag som har störst chans att lära mig något ur detta.

Arta är nog ett bra redskap, bl.a så kan det ju jobba med en mikrofon. Med WT3an
går det inte att göra några akustiska mätningar. Jag laddade hem ARTA en gång men
jag ides liksom aldrig skaffa ett dugligt ljudkort. Då kom WT3:an där med sin färdiga hårdvara.
Bekvämt av mig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-05 22:17

roren
Nivå och nivå. Det tar lite tid bara innan man lär sig programmen så att man inser både för och nackdelar och begränsningar. Det släpper mer och mer efterhand. Nu har jag fastnat för Arta av den anledningen att det gick i första försöket att få fram vad som verkade vara en vettig mätning. Då blev det kul att gå vidare och på den vägen är det. Men utan själva mätjiggen med slutsteg och högohmiga ingångsbuffertar vore det inte lika kul. Då skulle jag hellre välja ditt kort eftersom det verkar vara väl genomtänkt och fungerar bra. Arta har ju som du säger möjlighet att mäta med mick också i olika syften. Jag är bra sugen på att börja snoka i rumsefterklang och akustik även om jag inte är intresserad av akustik i sig så hör det ju liksom till.

roren

Inläggav roren » 2011-07-09 08:40

Jag förstår precis vad du menar. Man kan liksom inte gå runt rumsakustik om man vill ha hela bilden.
Jag tror jag väntar lite med att fördjupa mig i rummets inverkan. Först bör jag få lite kontroll
över själva högtalardesignen, med filter och allt. Sen när det gäller mätningar med mick
så tänkte jag använda 'Tolvan' (Svantes) koncept. Har köpt hans program för länge länge sen.

Återgå till Teknikforum