Vad är en tachogenerator?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Vad är en tachogenerator?

Inläggav Falkis » 2011-07-25 16:35

Har förstått att det ställer varven på något vis, men på vilket sätt? :)

Vore kul om någon kunde förklara, för en okunnig! :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-07-25 17:20

Det är nått med vartal :wink: Kan du specificera lite mer, annars kan det vara vad som helst som ger nån form av styrsignal till en motorstyrning, tex pulser eller en sinusvåg med viss frekvens som används för att styra varvtalet, det kan kanske även avse en varvtalsgivare som återkopplar på nått sätt till en regler/mätkrets men det är som sagt klurigt att veta utan att veta mera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-25 17:28

Taco generator:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 18:53

Kan även kallas servo, motorstyrning, motor controller m.m. I princip genereas väl en signal som talar vilken hastighet som gället? Motorstyrkretsar kan då kompensera för ev. felaktig gånghastighet. Om man överdriver funktionen kan det blir en evig "rundgång" med korrigeringar. Kan vara bättre att ha en svänghjulsliknande effekt hos drivningen så att ständiga korrigeringar uteblir. De lär i alla fall komma för sent, felet är redan där när kommandona skickas. Beogram 8000/8002 hade en hastighetsreglering med starkt servo.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 19:03

väldigt fyndigt där Nattlorden 8)
burning in the eyes of the maker

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-25 19:49

Hej, jag käkade tacos igår!

Jag tänker på en tachogenerator i en elmotor! :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 20:11

Falkis skrev:Hej, jag käkade tacos igår!

Jag tänker på en tachogenerator i en elmotor! :)

visst men jag kunde inte hålla mig, eftersom många är väldigt snabba med bilder/synonymt sin relativa okunskap :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-25 20:29

roggaro skrev:visst men jag kunde inte hålla mig, eftersom många är väldigt snabba med bilder/synonymt sin relativa okunskap :D

Ibland är det roligare att lämna ett roligt svar är ett korrekt.

En tachogenerator brukar väl oftast kallas tachometer och är en varvräknare...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 20:38

Nattlorden skrev:
roggaro skrev:visst men jag kunde inte hålla mig, eftersom många är väldigt snabba med bilder/synonymt sin relativa okunskap :D

Ibland är det roligare att lämna ett roligt svar är ett korrekt.

En tachogenerator brukar väl oftast kallas tachometer och är en varvräknare...

men det visste jag väl att du visste :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 11:07

Falkis
Vi tar exemplet med skivtallriken du vill ska rotera med rätt hastighet.

Om man sätter en form av generator på tallriksaxeln som lämnar en signal/spänning beroende av axelns hastighet och skickar den signalen till en krets som jämför signalens storlek med ett förinställt "börläge" och sen skickar vi resultatet från den jämförelsen till ett "slutsteg" som driver motorn. Då har vi fått ett motkopplat system som strävar after att hålla hastigheten konstant till det satta "börvärdet". Om tallriken bromsas kommer motorn att få mer effekt från styrkretsen för att kompensera hastighetssänkningen som uppstår och tvärs om. Generatorn på axeln kan vara av en magnetisk eller optisk typ. Finns nog fler typer men jag kommer inte på någon mer just nu.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-26 11:59

Flint skrev:Falkis
Vi tar exemplet med skivtallriken du vill ska rotera med rätt hastighet.

Om man sätter en form av generator på tallriksaxeln som lämnar en signal/spänning beroende av axelns hastighet och skickar den signalen till en krets som jämför signalens storlek med ett förinställt "börläge" och sen skickar vi resultatet från den jämförelsen till ett "slutsteg" som driver motorn. Då har vi fått ett motkopplat system som strävar after att hålla hastigheten konstant till det satta "börvärdet". Om tallriken bromsas kommer motorn att få mer effekt från styrkretsen för att kompensera hastighetssänkningen som uppstår och tvärs om. Generatorn på axeln kan vara av en magnetisk eller optisk typ. Finns nog fler typer men jag kommer inte på någon mer just nu.

Första vettiga svaret! :D

Måste man ha någon slags sensor på skivtallriken då, som känner hur fort det går? Eller "känner"motorn det? :)

Kolla här:

Bild

Har visserligen inget behov av en sådan motor, bara undrar, då det suger till lite i kunskapstörsten, när man ser intressanta saker som man inte förstår! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 12:12

Den där motorn verkar ha hela styrsystemet inbyggt och det verkar ju väldigt smidigt. Med en rem till tallriken som inte slirar borde det fungera bra.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-26 12:26

Hehe! :D

"Synd" att bävern byggt en gratis till mig då! :D

en sån här:

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 12:33

Har du börjat meka igång The Beaver Drive? Snurrar tallriken rätt nu?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-26 12:39

Beaver Drive är inte riktigt framme hos mig, då mäster Sundbrigad är en mycket upptagen man, men han kommer att skicka den snart! :D

Det ska bli skojigt!

Jag har beställt lite grejer, en elmotor, en pickup, två st flervarvspottar, för att göra en 33/45 varvsspelare. Bara på kul, det ska bli skojigt! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 12:43

Det är bra Falkis. Jag tror på dig och din inställning. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-26 12:46

Det låter bra i teorin men eftersom återkopplingen släppar efter lite, inträffar först hastighetsändringen och sedan utförs kommandot. Överdriver man funktionen får man ett system som jagar rätt fart hela tiden. Bättre är kanske att låta systemet ha långsamm reglering och ha en stor roterande massa (högt tröghetsmoment) som står för den konstanta farten. Titta gärna på Forsell-spelaren med det stora svänghjulet. Beogram 8000/8002 lät farthållningen vara mera beroende av servot och reglerade då mest hela tiden. Tror inte det är optimalt utan ger "dynamiskt svaj". Svag motor och högt tröghetsmoment ger visserligen långsam start men farthållningen kan bli rätt bra. Fast detta påpekade jag visst längre upp...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 13:05

RogerGustavsson
Visst är det så. Motkopplade system måste förstås trimmas för att allt ska fungera. Det gäller både mekaniska system som rent elektriska typ i ljudförstärkare/slutsteg. Felaktigt använd motkoppling skadar mer än vad den tillför. Men än så länge pratar Falkis bara om principen som jag förstår det. Efterhand dyker nog de praktiska problemen upp de med.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-31 13:20

Flint skrev:Det är bra Falkis. Jag tror på dig och din inställning. :D

Det är mycket skojigt att pyssla, som jag kallar det. En tjej frågade mig om jag höll på med pärlplattor när jag benämnde mina intressen med "pyssel", det sved till i Falkis-hjärtat då, så förklarade jag försiktigt att jag menar att löda och skruva i grammofoner osv.. :)

:D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-05 08:59

Beaverdrivern har väl kanske anlänt men innehåller i sig ingen tacho.
Vet inte vilka dumma svar du fått men på samma sätt som en varierande spänning ger varierande varvtal på en motor kommer en snurrande motor att ge en spänning - en generator alltså.
Det finns motorstyrningar som pulsar spänningen till motorn och mellan pulserna läser den genererade spänningen FRÅN motorn vilken ju då är ett mått på varvtalet. På så vis kan styrdonet justera utspänning/puls för exakt varvtal.

Huggbeaver-bäverns lilla röda plastdosa genererar pulser på 12V och genom att justera längden på pulserna får man till varvtalsstyrningen. Vitsen med 12V-pulser är att det alltid finns kräm att få få motorn att snurra, att övervinna startmoment.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-05 09:04

Nackdelen är att du i princip aldrig håller rätt hastighet, bara nästan rätt. (Fast det kan säkert vara tillräckligt nästan rätt för att man inte behöver bry sig)

Återgå till Teknikforum