Högtalarelement med variabel elektromagnet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Högtalarelement med variabel elektromagnet?

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 14:47

Har inte givit detta någon längre funderare och kan för lite om linjäriteter/olinjäriteter i högtalarelement... men tanken dök i alla fall upp när jag läste i tråden om extra magneter..

Om man istället för (eller tillsammans med) magneten i ett högtalarelement använder en elektromagnet... skulle man då kunna göra något fiffigt med att justera strykan hos denna dynamiskt efter musiksignalens utseende... för att kompensera för olinjäriteter (fjädring? tröghet?) ? Eller skulle det ge värre problem än de man har idag?

Ps. skulle någon av er patentera detta, please remember me... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:53

För länge sedan, tom innan jag var född, så kunde man inte göra så starka magneter. Då använde man en elektromagnet i stället som matades med likström, och den fick ofta en dubbel användning som drossel i nätdelen. 8O

Inte den användning som du hade tänkt dig kanske, men folk har byggt högtalarelement efter den principen tidigare iaf.

Fö så är det nog inte lättare att lägga kompensation i den spolen än det skulle vara att lägga till nåt litet till den vanliga talspoleströmmen.

...så jag tror patentansökan får vänta för min del. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 15:01

Jo, att man gjort element med elektromagnet vet jag, det var variationen på den som jag undrade över.

Skillnaden mot att justera signalen är definitivt en puristisk fråga... pillra eller inte pillra på signalen... iofs skulle ju man kunna ha olika lindningar på talspolen.. men man bli ändå begränsad av magnetens storlek... en elektromagnet skulle man väl kunna göra "snudd på oändligt stark" under korta stunder. (Typ när man vill stoppa elementets rörelse i endera hållet kanske?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:12

Nattlorden skrev:Jo, att man gjort element med elektromagnet vet jag, det var variationen på den som jag undrade över.

Skillnaden mot att justera signalen är definitivt en puristisk fråga... pillra eller inte pillra på signalen...

Eh, ja, det låter lite som hjärnspöken om du ursäktar. Det viktiga är ju att det som kommer ur högtalaren är likt det som man stoppar in i förstärkaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-10 15:15

Kanske droppar en groda här men jag måste fråga.
Hur starkt är magnet fältet från talspolen i förhållande till magnetsystemet ?
Generellt kanske bäst att tillägga
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 15:26

Svante skrev:Eh, ja, det låter lite som hjärnspöken om du ursäktar. Det viktiga är ju att det som kommer ur högtalaren är likt det som man stoppar in i förstärkaren.

Okej. Kör dock enligt principen att det är bättre att lufta en dålig idé och få stryk av proffsen än att vi skulle missa en bra idé för att jag inte vågade lufta den. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:34

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Eh, ja, det låter lite som hjärnspöken om du ursäktar. Det viktiga är ju att det som kommer ur högtalaren är likt det som man stoppar in i förstärkaren.

Okej. Kör dock enligt principen att det är bättre att lufta en dålig idé och få stryk av proffsen än att vi skulle missa en bra idé för att jag inte vågade lufta den. :)

Javisst, självklart! Det är alltid kul med nya idéer! Gamla kan också vara roliga, fö... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 16:05

Risken är ju självklart uppenbar att nån annan tänkt samma sak nån gång tidigare. Det är ju mer konstigt om någon inte gjort det. 8)

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 16:12

Nattlorden skrev:Risken är ju självklart uppenbar att nån annan tänkt samma sak nån gång tidigare. Det är ju mer konstigt om någon inte gjort det. 8)

Det brukar vara så, nymodigheter som separata tändspolar för varje tändstift sitter standard på T-ford och det fanns toppar med 4 ventiler per cylinder att köpa.

Återgå till Teknikforum