Moderator: Redaktörer
LasseA skrev:name=Forums&file=viewtopic&p=301292#301292
LasseA skrev:Jag simulerar med room-gain på, orkar inte göra något mer avancerat.
Trådar med lite info om Basta! och room-gain:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =room+gain
(som länkar vidare till):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 292#301292

LasseA skrev:Ta bort "Box is mounted on a wall" helt så slipper du de där störande topparna och dalarna.
Eri skrev:Nu har jag testat lite mer i Basta. Jag satte mik. avståndet till 0,18 m vilket ungefär motsvarar baffelbredden. Det är det avstånd jag brukar mäta på (det är ju ett mätavstånd som ofta brukar rekommenderas här på faktiskt).
LasseA skrev:Har du köpt elementen redan eller funderar du bara? Jag tycker att Discovery 15w ser trevligare ut mätmässigt, inte så mycket uppbrytning att hantera i den:
12w:

Svante skrev:Eri skrev:Nu har jag testat lite mer i Basta. Jag satte mik. avståndet till 0,18 m vilket ungefär motsvarar baffelbredden. Det är det avstånd jag brukar mäta på (det är ju ett mätavstånd som ofta brukar rekommenderas här på faktiskt).
Mja, det är bra att simulera så om du vill jämföra simulering med mätning (och det rekommenderar jag verkligen ur pedagogisk synvinkel). Däremot kommer du nog inte att sitta och lyssna på 0,18 m avstånd och eftersom simuleringen inte besväras av ett rum så är det lätt att flytta "mikrofonen" till lyssningspunkten då och optimera där i stället.
Anledningen att man vill mäta nära är ju att man oftast har ett rum som ställer till det, så vid mätning blir det ofta en kompromiss mellan rumsinflytande och representativitet.
Om man jämför simulering nära med fjärra så kan man också få en uppfattning om hur mycket närmätningen skulle skilja från en mätning i ekofritt rum, och det kan vara ganska nyttigt.

Fasen som simuleringen visar är den fasen som man bör få att passa ihop mellan elementen under delningsfrekvensen, och fasen är ett resultat av filtergrenarna plus elementet/en.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster