Beaver Drive 78-rpm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Beaver Drive 78-rpm

Inläggav Falkis » 2011-08-05 19:40

Fick en fin drive av SB härom dagen.

Bild

Bild

Eldosan/driven/motorn har vissa problem...

Motorn tjuter, ju mer man modulerar ju högre tjuter den.

Motor EG-510ED-2B
12VDC (2400) CCW
Diameter x längd 39 x 34 mm
6 st gängade hål för montering.
Axel 2 x 9,5 mm Anslutningskabel 140 mm.

Bild

Eldosa inte kompatibel med drive?

Eldosan har fyra tåtar, den ger 9 volt ggr. två och kör man ggr ett så ger den dryga 13 volt.

Nu när jag kört en stund, med stroboskiva, och ställt in farten, och T.B. Blues går i klingande F-dur, så slår jag av skiten, samt kliar mig i nacken och petar näsan en stund, varpå jag slår på grammisen igen, samma låt. Men nu går den i F#-dur, och jag tror jag skjuter skallen av mig snart, om jag inte får reda på VAD som felar!!! Bäver-drajven håller jag högt i kurs, så jag tror det kan vara motorn eller kanske strömdosan, transformatorn, väggbulan, eller i hela hälsinge rike man ska kalla den.

Men en sak är säker, SNART blir jag vansinnig. Här har bävern suttit och lött och tänkt åt mig, något som jag med blandad framgång prövat själv, och så skiter skiten sig så brutalt. Jag blir tokig om jag inte kan lösa mitt problem.

Jag tror att det kan vara väggbulan. Jag tror jag behöver någon pryl som gör att strömstyrkan är konstant. Finns det såna? Hjälp mig please...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-07 10:50

Kanske motorn ogillar pulsad likspänning? Kanske ändra frekvensen på 555:an??
Att peta sig i näsan är en dålig idé, dock. Gör bara saken värre.

Jag hittade en annan och mer komplicerad krets för bandspelarmotor. jag kan fundera lite.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-07 11:16

Är det någon återkoppling mellan varvtal och drivspänning i motordrivningen?
Annars lär det ju bli omöjligt attt få en likströmsmotor att gå med ett exakt varvtal.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-07 12:14

Så klart det inte är, det är alldeles för komplicerat!!!! JUH!!!! :x

Jag hittade den lilla kretsen:
Bild
misstänker att den har lite återkoppling.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-08-07 15:30

Kanske motorn ogillar pulsad likspänning? Kanske ändra frekvensen på 555:an??

Med erfarenhet från min andra hobby, modelljärnvägar, vågar jag påstå att det är så. I en DC-motor blir en eventuell AC-spänning (pulsad DC kan ju betraktas som en DC som överlagrats med AC) till just ljud och värme.

I första generationen av s.k. digitala dekodrar (till MJ, då) från 1990-talet pulsade man med en rätt låg frekvens, det låter för j****t, som om något håller på att gå sönder. Nyare dekodrar pulsar över 20 kHz och resultatet blir helt tyst.

Det finns återkoppling i dekodrar också, de känner av s.k. back-EMF, och gör att loken går lika fort uppför som nedför. Men hastighetshållningen lär inte vara tillräcklig för en skivspelare = svaj. Det kanske är sådant prylen ovan använder?

JohanR

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-07 16:23

Det är bara en 555 med variabel pulsbredd.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-07 17:06

Så här ser motorstyrningen ut till Thoréns TD-125 mk2.
Ser inte så komplicerat ut, men kretsschemat är omfattande.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-08 10:20

soundbrigade skrev:Kanske motorn ogillar pulsad likspänning? Kanske ändra frekvensen på 555:an??

Jag hittade en annan och mer komplicerad krets för bandspelarmotor. jag kan fundera lite.

Tror du inte, högt ärade mästarbäver, att den skulle gå rätt hela tiden om bara strömmen från väggbulan höll sig exakt hela tiden? :)

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2011-08-08 19:07

Den där Mabuchi-motorn har väl en egen inbyggd hastighetsreglering. Det finns ett litet hål i bakstycket där man kan stoppa in en liten skruvmejsel och justera hastigheten. Det brukar gå att ersätta en inbyggda poten med en yttre om man vill kunna justera lättare.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-08 21:32

soundbrigade skrev:Kanske motorn ogillar pulsad likspänning? Kanske ändra frekvensen på 555:an??

Hur ändrar man frekvens på den? :O :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-08 21:53

Byter en konding. men vilken??? Jag får kolla. Ett mindre kondensatorvärde ger högre frekvens och vise versa.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-10 20:34

Jag har plockat undan min Micro Seiki Solid-78 och väntar på bäverhjälp. Om du löser detta åt mig... så ja... du ska få några glädjetårar, sannerligen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-08-10 22:05

Hoppas inte för mycket .... det där var lite av ett one-shot, dessutom hade jag ju kretsen liggande. Att starta på nytt funkar inte för mig, riktigt.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-11 10:46

alltså, din pryl fungerar ju bra, problemet är att jag skulle behöva löda ihop något som stabiliserar strömmen, på nåt vis... för min adapter lämnar olika strömstyrka beroende på hur varm den är :(

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-19 14:31

Ni är förmodligen förbaskat leds på mina grammofån-historier... Men kan ingen tala om för mig vad man behöver för typ av pryl, för att liksom göra så att strömmen inte ändrar sig?

9v adapter

x-pryl

beaver drive

elmotor till grammofonen

det finns ju en sådan, i min gamla portabla Phillips... iaf på batteriingången... Så det borde inte vara jättesvårt att sno från en gammal apparat eller vad tror ni? (vad vet ni, menar jag) ;)

så denna x-pryl, kan man bygga en sån, eller kan man sno från gammal bandspelare eller liknande?

SNÄLLA JAG BEHÖVER JÄMN STRÖM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :cry: :cry: :cry: :cry:

Den som löser detta ska få ett hjälteepos.

Det som är lite märkligt, och som förmodligen inte hade rättats till med n3mm3rs förslag, är att transformatorn ändrar strömstyrka.

NU kläckte jag en idé!

Kanske vore det något, att ta ett gammalt nätaggregat eller likande, från en dator, och använda (klumpigt men fult) för att få ett jämnt flöde beaverdriven? :idea:

Jag är ju inte dummare, än att jag fattar att om strömmen höjs/sänks så ändras hastigheten på motorn! (ursäkta om jag använder fel term, men vet inte om "spänning" är rätt ord här, även om det är spännande!)

Jag ska leka lite med detta nu, tror jag.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-08-19 15:52

Nu måste jag tyvärr regna på din parad :(

Troligen är det nog så att du aldrig kommer få till en jämn och stabil drivning med den motorn du har. Jag har googlat lite på motorn och det verkar vara en motor som används i kassetdäck. Alltså en ganska liten och svag motor. Dessutom har den ingen som helst reglering av rotationshastigheten.

Det innebär att alla variationer i matningsspänningen och i den totala friktionen kommer att påverka hastigheten.

Saker som skulle kunna tänkas påverka friktionen är t.ex. temperaturen, hur länge skivspelaren varit igång, remspänningen och om du spelar ytter eller innerspår på skivan.

För att få en likströmsmotor gå med konstant hastighet behövs någon typ av återkoppling från den faktiska hastigheten som jämförs med önskad hastighet och sedan reglerar motorn.

Den vanligaste lösningen förr var att använda sig av en asynkron växelströmsmotor. Den styrs av frekvensen i nätströmmen som är relativt stabil här i Sverige med 50 Hz. Tillräckligt stabil för att det inte skall vara några problem för drivningen av skivspelaren med jämn fart. I och med att det är frekvensen som styr varvtalet är den inte alls lika känslig för belastningen utan håller sitt varvtal trots olika friktion i skivspelaren.

Det finns ju givetvis problem med asynkronmotorn också. Den har bara en hastighet, vilket gör att man mekaniskt måste styra utväxlingen med storlek på remskivan (förhållandet mellan motor och skivtallrik). Därför hade man ofta flera storlekar på remskivan påmotorn som man mekaniskt flyttade remmen mellan för att få 33, 45 och 78 varv/min. Dessutom blir det svårare att ha finjustering av hastigheten för att få exakt rätt pitch.

På Thorens TD-125:an som nämndes här ovan har man också en asynkronmotor, men där löste man problemen genom att inte använda frekvensen i nätet som referens utan man har en egen oscillator som genererar den styrande frekvensen. Då kan man ändra denna frekvens och därmed både få olika hastigheter och finjustering trots att man bara har en remskiva på motorn. Det fungerar utmärkt, jag har en sådan och är supernöjd med den. Den är dock dyr i inköp och har inte 78 rpm (fast det går att modifiera så den får det).

Jag tror det enklaste för dig vore att hitta en asynkronmotor och försöka få till en passande remskiva. Alternativt hitta en likströmsmotor med inbyggd reglering.

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen.

/Christer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-19 17:01

Ååh!!! Tack för info! :D

Jag återkommer, efter middagen, med frågo! :)

TACK!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-08-26 15:27

Du, capelux, tänkte bara fråga...

om jag har en väldigt stark dc-motor, som inte bryr sig så mycket om att den blir belastad, får jag samma problem då? tänker med pullsbreddaren? :)

Återgå till Teknikforum