Pontus91 skrev:Fick en liten idé. Om man har en ram av något material, säg mdf, som är lite halvt nedsänkt i vatten (eller rent av en mdf-balja med vatten i) , hur pass likt beter sig vågorna på vattenytan ljudvågor från högtalare i ett rum, om man bara tänker tvådimensionellt då, titta ner genom taket så att säga.
Är reflexionsmönstren någorlunda lika? De behöver inte vara helt samma, jag tänkte bara om det är samma principer bakom?
Väldigt olika om man talar om vågorna som man ser på vattenytan.
Till att börja med breder vågorna bara ut sig i två dimensioner, i rummet går de i tre.
Allvarligare är dock att vågutbredningshastigheten är frekvensberoende på en vattenyta. Om man skickar ut en impuls kommer det fram en chirp till väggen, eftersom impulsens frekvenser delas upp i tidsled. Du kan se det här om du ligger på badstranden och en båt åker förbi och vågen når land. Först börjar ytan gunga långsamt, sedan ökar frekvensen mellan vågtopparna eftersom de höga frekvenserna kommer fram sist.
Ovanstående gäller när våglängden är väsentligt kortare än vattendjupet.
Är det tvärtom, att våglängden är väsentligt längre än vattendjupet så finns det inget frekvensberoende hos utbredningshastigheten. Ibland kan man därför se fysiklärare lägga en mycket grund vanna på overheadapparaten för att visa vågors utbredning i två dimensioner.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.