vilket material ringer mest och högst när man slår på det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

vilket material ringer mest och högst när man slår på det?

Inläggav celef » 2004-12-12 18:42

i plåt/skivform i ett par mm i tjocklek
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-12-12 21:54

Jag vet att KTH har tagit fram något superstål som ska ringa mer en något annat material.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-12 23:27

Vanliga kyrkklockor ringer väl ganska länge - vad är det för material i dom?

Skämt åsido, formen på materialet måste väl betyda en del? Och "behövs" det olika form till olika material för längsta möjliga ringning?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-12 23:32

det låter lite dyrt

vilket vanligt material kan man istället använda, lätt och hårt tror jag är ute efter

aluminium?

kyrkklockor är väl av brons?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 23:38

Formen spelar roll, framför allt bör upphängningen vara placerad i en nod för de moder som man vill ska ringa. Jämför med en stämgaffel eller xylofon. Det är nog likadant med kyrkklockor.

Roligt experiment: Ta en planka och håll den 22,4% ifrån änden och banka på mitten. Lägg örat till mitten och förundras över hur länge det sjunger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-13 00:57

Annat kul expriment:

Tag en kopp varmt kafe. Rör om med en skid i rostfritt stål så skeden blir varm. Ta upp skeden och knacka mot kanten knack-knack-knack-knack-knack-knack-knack! Märk hur klangen snabbt förändras när skeden kommer upp i luften och avkyls medan d knack-eli-knackar. Varför det sker vet jag inte, men en gissning är att ljudhastigheten i materialt är starkt temperaturberoende. Och varöfr den skulle vara det har jag ingen aning om.

Svante kanske vet, annars är det väl ett utmärkt ämne att undersöka.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-13 01:13

Max_Headroom skrev:Svante kanske vet, annars är det väl ett utmärkt ämne att undersöka.

Haha, det har forskats på det där, jag tror tom att det finns beskrivet i en vetenskaplig rapport (!). Det lär ha att göra med att luftbubblor som finns i kaffet sänker ljudhastigheten i det, och då verkar koppen akustiskt stor. När man sedan knackar så avgår luftbubblorna och koppen blir akustiskt mindre. Det har inte med skedens temperatur att göra, alltså.

Har jag för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-13 12:54

ok, ändrade förutsättningar, för en diskform, vilket material är lämpligast som "transportör" mellan alstrare och mottagare för vibrationer?

alu?

koppar?

mässing?

rostfritt?

plast?

mjukt stål?

trä?

sand?

plywood?

härdat stål?

gummi?

glas?

kartong?

filt?

sten?

vatten?

betong?

etc...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-13 16:57

Stål, mässing och aluminium har, liksom flertalet metaller, försvinnande små inre förluster. För fritt upphängda strukturer i dessa material kan man mäta förlustfaktorer (eta) ned till någon tiondels promille. 8O Vid så pass små förluster kan t.o.m. ljudavstrålningsförluster vara dominerande, varför de inre förlusterna är närmast helt försumbara. 8O

I praktiken med friktionsförluster och diverse kopplingsförluster i sammansatta metallkonstruktioner ser man dock oftare eta på ca 0.5 % - 5 %.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-12-13 18:04

Isidor skrev:Stål, mässing och aluminium har, liksom flertalet metaller, försvinnande små inre förluster.

Det stämmer generellt sett bra men legeringsämnen kan ha stor inverkan. [OT] Jag minns en demonstration med två stavar i blyertspennstorlek gjorda i olika aluminiumlegeringar, den ena var i vanlig 7075 och den andra en speciallegering (högt magnesiuminnehåll). De kändes och såg väldigt lika ut men när man släppte dem på ett metallbord studsade 7075-staven som man förväntar sig: pling pling pling pling. Den andra staven landade på metallbordet med ett dovt plonk och studsade inte alls. Imponerande och intressant men inte särskilt typiskt för metaller. [/OT]

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-13 18:27

så bra, då kan jag välja alu då det oxå är rel lätt att bearbeta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-13 18:39

Jo, det går som bekant att få legeringar att uppträda annorlunda när det gäller samtliga fysikaliska egenskaper och inre förluster är inget undantag.

Det finns metaller som har relativt höga inre förluster, t.ex. gjutjärn, magnesium, koppar, silver och guld. Dessa metaller har dock fortfarande ganska låga förluster jämfört med andra material. Sega metaller/material har generellt sett högre förluster än spröda material.

Återgå till Teknikforum