Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:I och med att du postulerat att lyssnarna är tidsinvarianta så borde det väl vara 100% säkert att det blir 88% rätt?
Svante skrev:PS, roligt att du skriver här, givet mina önskemål.
Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Den meningen ska du ha en ryggklapp, för, Nattis!
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Om jag skriver samma sak, befäster jag uttrycket "ryggdunkarklubben" då?
petersteindl skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Om jag skriver samma sak, befäster jag uttrycket "ryggdunkarklubben" då?
Du ökar signifikansen för dess existens och detektering. Typisk mätning
JohanM skrev:hur hårt plågar man en förstärkare i F/E test? Märkeffekten i 8 ohm?
Som resultat av F/E-lyssningen kan man sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen.
Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.
Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.
Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.
Almen skrev:Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.
Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.
Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.
Om jag börjar med (2), hade du tänkt att också räkna felsvar i felaktiga svarsserier? Det känns som korrekt om man vill ha ett bra mått på detektionssvårigheten.
Men då blir det lite problematiskt med (1), eftersom alla svarsserier med mer än tre fel räknas som felaktiga. Då skulle man kunna ha två svarsserier, en med alla rätt och en med alla fel, vilket skulle ge 100% rätt men en väldigt hög detektionssvårighetsfaktor.
Har jag förstått dig rätt?
Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".
Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.
Almen skrev:Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".
Jo, jag tror jag har hyfsad koll på det (tack vare din artikel i MoLt). Jag trodde att du bara slängde "nio fel" såsom felaktig, det var därför jag undrade.
Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Almen skrev:Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.
Jag tänkte annars att det borde ge ett mycket bättre värde på svårighetsgraden. Men i stället för att räkna andelen rätta svar så räknar man andelen felaktiga, och för de icke-signifikanta serierna blir det då samtliga avgivna svar.
Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?
DQ-20 skrev:Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?
Är det här du fiskar efter?
http://www.google.com/search?q=Binomial ... e+interval
Knock yourself out utan statistikprogram, just the way you like it...
Jag har själv aldrig använt annat än normalfördelningsapproximationen men det finns andra estimatorer som är mer teoretiskt attraktiva när man inte har "stora" stickprov. Jag har dock alltid [sic] tänkt på svarsserien i F/E-lyssningar i form av en proportion vars gränsvärde ligger mellan 0.5 och 1.0 och som beror på hur svårt det är att höra skillnad mellan F och E. Om man testar stickprovets proportion mot nollhypotesens proportion (0.5) så får man med normalfördelningsmetoden approximativt samma signfikansvärden som när man räknar på en binomialfördelning, givet en "stort" stickprov. Det blir inte exakt och konfidensintervallen kan ligga utanför 1, men det är själva tankefiguren som är viktig, nämligen att vi försöker estimera en underliggande andel utifrån ett stickprov från en oändlig hypotetisk population av F/E-svar. Om 0.5 ligger innanför konfidensintervallet för stickprovets proportion är inte serien statistiskt signfikant. Ju närmare stickprovets andel ligger 0.5, desto smalare konfidensintervall behöver vi för statistikt signfikanta värden (konfidensintervallet omfattar inte 0.5 och det enda sättet att uppnå detta är ett större stickprov.)
/DQ-20
DQ-20 skrev:Bra, med brasklappen att du nog inte bör använda Gauss-klockor för estimation på små stickprov utan mer som en illustration av vad som händer när stickprovets storlek är stort. Det bygger ju på centrala gränsvärdesteoremet.
/DQ-20
Svante skrev:Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.
Menar du hur man jämför till exempel 15 rätt av 20 med 15 fel av 20? Jag är fortfarande inte med på vad du menar med "växla" - växla mellan F och E - växla FP - växla stimuli - växla fel/rätt mot rätt/fel...?
(Vilket konstigt ord: växla. Ser helt stört ut när man skriver det så många gånger. Nåja.)
Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.
Om jag gör tre serier
9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9
...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.
Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.
Almen skrev:Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.
Om jag gör tre serier
9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9
...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.
Jomen det är jag med på. Vad jag undrade över var följande formulering:Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.
Menar du att du alltså inte vill räkna 9 fel av 9, 12 fel av 13, etc. som korrekta?
Svante skrev:1. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Någon serie ger inte konfidens. Hur väger man in en serie med 4 rätt och 12 fel?
2. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Samtliga serier ger konfidens. Någon ger 9 rätt av 9, någon ger 9 fel av 9, ytterligare någon ger 12 fel av 14. Hur väger man det?
3. Man gör en serie med 12 fel av 13. Ger det 99% konfidens?
I verkliga livet gäller:
På 1 är mitt svar att man nog måste bestämma sig för vad som är rätt och fel rakt över alla serier. Det är alltså ok att byta varje enskilt "rätt" mot "fel" och tvärtom i samtliga serier.
På 2 blir mitt svar att man KANSKE kan vända på de serier som ger "många fel". Magkänslan säger dock att det kommer att ställa till något.
På 3 är svaret "ja".
I den här tråden var tanken dock att fel skulle få vara fel för enkelhets skull, Svaret på fråga 1 och 2 blir då att man räknar antal rätt och fel i svarssekvenserna, och på 3 blir det "nej". Vi struntar helt enkelt i att lyssnaren kan ha förväxlat var som är före och efter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster