Startade en ny tråd eftersom jag tänker mig att i den här behöver vi *inte* snacka om vad en mätning är. I den här tråden så är en mätning då man tar fram en kvantitet relativt en känd och tidsinvariant referens. Mäta längd med stållinjal kvalicerar som en mätning, exempelvis.
En tanke slog mig.
1) Med LTS F/E tester kan man *inte* visa om en apparat är transparent.
2) Man kan *inte* avgöra om en apparat är svår att höra eller inte för någon annan än testpanelen där och då, eftersom hörseltröskeln är okänd och individuell.
3) Man kan inte heller verifiera panelens subjektiva utsagor på något sätt. Man kan endast förkasta dem som blajj vid icke-detektion om de avviker från "jag hör ingen skillnad".
4) Allt man kan visa är att testpanelen troligtvis kan skilja mellan F/E eller inte.
Så varför ens bry sig? Man får ju inte ut någonting objektivt som hjälper mig när jag ska köpa utrustning
Man kan inte ens använda metoden för att hitta förstärkare man inte vill köpa. Bara för att panelen tycker sig höra något, så betyder ju inte det att jag hör något störande hemma. Helt omöjligt att veta.
Såatte, helt öppna lyssningar med sköna lirare som man gärna vill tro på måste ju ge ungefär samma värde. Eller hur? (Läs; inget alls förutom en kul artikel att läsa.)
Förövrigt är vi sjukt strikta i den här tråden och accepterar inte något som inte kan *bevisas*.
Så vart felar min logik?