Optiskt eller Elektriskt digitalt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Optiskt eller Elektriskt digitalt?

Inläggav Kraniet » 2004-12-19 15:40

Vad är egentligen att föredra? Har disskuterat detta lite på ett annat forum och jag kände det att jag egentligen har lite hår på tårna i detta ämne..

har sett att flera här kör med classes optiska kabel. duger den? det finns ju specialslipade fiberkablar för 4 gånger priset av clas isjö kablarna men är det nån vits?
och är egentligen bättre optiskt eller elektriskt? i Stora HiFi-världen ska det ju vara feta RCA kablar för flera tusenlappar men är det bättre? Optiskt är inte känsligt för RF-strålning men optiskt sker det ju en omvadling från elektriskt till optiskt och sedan tillbaka. denn aomvandling har väl betydelse?

så få höra nu.. vad ska man använda?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-19 16:09

utan att svara på frågan om optisk vs elektrisk så är det så att hur bra optisk kabel du behöver är beroende på längden. En kort optisk kabel funkar med plast etc men en längre kräver betydligt dyrarare glas.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-19 16:24

Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-19 18:32

men det där beskriver AC-3 det är som jag förstår det paket-baserat och kan inte bli fel på annat sätt än att det inte låter nåt alls. Men PCM då? Det fungerar inte på samma sätt?
COAX kan reflektera signalen kan detta ske i optiska kablar också? vad är nackdelen med optiskt? är det bara omvandlingen från elektriskt till optiskt som kan erbjuda problem?

edit: stod visst nåt om det
There is a theoretical situation where jitter can in fact affect the quality of digital
audio. In systems where PCM from a CD transport is transmitted to outboard D/A
converters over the S/PDIF interface, there is a mechanism whereby band limiting the
serial bitstream can induce some jitter into the bit clock. If this bitclock is used to
generate a word clock for the D/As, it is possible for an extremely small spurious signal
to appear in the audio.

hur vet man om den optiska omvandlaren är bra?

så för att sammanfatta. COAX kräver impedansmatchning för att det inte ska reflekteras signaler och störa flödet. S/PDIF behöver en bra omvandlare som inte är bandbreddsbegränsad? är det så enkelt? isf så är kabeln inte så avgörande alls?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-12-19 22:12

Kraniet skrev:så för att sammanfatta. COAX kräver impedansmatchning för att det inte ska reflekteras signaler och störa flödet. S/PDIF behöver en bra omvandlare som inte är bandbreddsbegränsad? är det så enkelt? isf så är kabeln inte så avgörande alls?

Kabeln har en liiiiten viss betydelse, vilket har att göra med impedansmatchningen om överförelsen görs via coax kabel.
Kör man obalanserad överföring så bör kabelns karakteristiska impedans ligga på 75 ohm och balanserat dito bör ha en karakteristiskt impedans på 110 ohm.

Annars bör kabeln göra föga (läs nada) skillnad (såvida du inte har en massa högfrekventa/ elektromagnetiska störare i ditt lyssningsrum). :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-19 22:39

Optiskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2004-12-21 08:11

Här finns en riktigt bra och prisvärd glaskabel.
http://www.marcuscables.com/audio_optisk.htm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-21 09:32

Kraniet skrev:så för att sammanfatta. COAX kräver impedansmatchning för att det inte ska reflekteras signaler och störa flödet. S/PDIF behöver en bra omvandlare som inte är bandbreddsbegränsad? är det så enkelt? isf så är kabeln inte så avgörande alls?

Lite definitioner:

S/PDIF = Sony / Philips Digital InterFace

S/PDIF är alltså den standard som används i konsumentelektronik, och det finns två varianter: ELEKTRISK eller OPTISK överföring. Du kallar ovan den elektriska för COAX, men S/PDIF som du sedan verkar vilja kalla den Optiska förbindelsen är fel.

Det som skiljer dom två åt är alltså att den elektriska bygger på en coaxialkabel med en karakteristisk impedans på 75 Ohm, och här kan det vara kul att veta att med vanliga RCA kontakter är det svårt att uppnå (enbart Canare som klarar av). Normalt sett blir det BNC kontakter om man skall vara kritisk.

Den som bygger på den optiska överföringen använder TOSLINK kontakter, och plast eller glasfiber kabel. TOSLINK är i sig en undermålig konstruktion, och om jag minns rätt står det för TOSihba LINK eller något liknande (men här kan jag minnas hur fel som helst).
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-21 14:05

ah ok.. ja jag har alltid fått för mig att S/PDIF är optiskt.. tycker alla tidningar och andra pratar i såna termer.. underligt men det är väl bara ett missförstånd från min sida.

men toslink tycker du är dålig? undermålig konstruktion på vilket sätt? verkar ju fixa uppgiften iaf till AC-3 men det kanske är sämre på PCM överföring.
Hur är det egentligen med DTS, DVD-A och andra format är de paketbaserade som AC-3 eller PCM liknande som cd?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-17 17:45

Det här med jitter. Var orsakas mest jitter? är det av en dålig mekanik i en spelare som inte snurrar i konstant hastighet? Hur mycket jitter Kan det orsakas av en dålig signalkabel? bara nyfiken hur mycket som uppkommer var. Sitter och klurar på hur man ska få minst jitter för minst krona.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-17 17:59

För sakens skull kan man väl påpeka att den 75-ohmskontakt som Canare producerar INTE har 75 Ohms karaktäristisk impedans annat i marknadsföringssyfte. Rent tekniskt är den mer eller mindre som vilken annan RCA som helst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:34

UrSv skrev:För sakens skull kan man väl påpeka att den 75-ohmskontakt som Canare producerar INTE har 75 Ohms karaktäristisk impedans annat i marknadsföringssyfte. Rent tekniskt är den mer eller mindre som vilken annan RCA som helst.

...och vi kan väl också passa på att påpeka att kontakten är så liten i förhållande till våglängden att det inte spelar någon roll...? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-17 18:36

Om en spelare har både och så beror de väl även på hur bra signalen konverteras osv.. Ju färre konverteringar, ju mindre fel borde de ju bli..

Kör just nu med både optisk och koaxial från Tara Labs, har kört med superbillig plast-kabel som medföljde xbox-kontakt o de funkade det oxå, fast dom billigaste har förmåga att gå sönder lättare.. Så länge de är hela e de nog svårt att märka nån skillnad..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-17 18:38

Svante skrev:
UrSv skrev:För sakens skull kan man väl påpeka att den 75-ohmskontakt som Canare producerar INTE har 75 Ohms karaktäristisk impedans annat i marknadsföringssyfte. Rent tekniskt är den mer eller mindre som vilken annan RCA som helst.

...och vi kan väl också passa på att påpeka att kontakten är så liten i förhållande till våglängden att det inte spelar någon roll...? :wink:

Är det så? Jag hade uppfattningen att det var tvärtom. Men jag kan ju ha fel för det brukar jag ju...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-02-17 18:38

Från TheCreator:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4397&postdays=0&postorder=asc&start=90
Jitter måste vara ett överskattat problem, iaf om dessa båda villkor är uppfyllda:

1. Man har tillgång till en hel (o-trasig) CD-transport (eller DVD-spelare) av någorlunda hyffsad kvalitet för att läsa av plattorna med.
2. Man använder en DAC med multibit D/A-omvandlare, eller annan arkitektur som är jittertolerant till sin natur.

Är dessutom följande kriterie uppfylld torde problemet vara obefintligt:

3. Använd en digital mottagare med effekivt "jitter-filter", typ CS8416.

Med dessa tre "stalltips" kan man inte misslyckas (jo, det kan man nog förresten om man inte vet hur en korrekt layout bör se ut).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:41

UrSv skrev:
Svante skrev:

Är det så? Jag hade uppfattningen att det var tvärtom. Men jag kan ju ha fel för det brukar jag ju...

Var vi inte igenom detta i en annan tråd helt nyligen...?

Ah, där, det var om videosignaler, visserligen...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 1364#81364
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-17 18:45

Har testat och kommit fram till följande:
Pioneer 868 Pioneer AX10s-x eller nàt (den största)

Firewire iLink = suck, klart sämst
Optiskt = duktig 2:a pà att vara sämst
Spdif= coax näst bäst
Analogt= klart bäst

Meridian 861 Meridian 598DP
Analogt = gàr ej
Spdif coax= Ok
MHR = digitalt 3*Spdif coax 24/96 klart bäst

Meridian 861 Pioneer 868
Spdif coax bra
Analogt bra ingen skillnad direkt

Har testat optiskt i andra sammanhang och funnit den vara sämst eller ingen hörbar skillnad. Aldrig bäst.

Dock sà kan optiskt vara käckt dà man har problem med brum ifràn centralantenner.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-17 18:47

Svante skrev:
UrSv skrev:
Svante skrev:

Var vi inte igenom detta i en annan tråd helt nyligen...?

Ah, där, det var om videosignaler, visserligen...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 1364#81364

Det verkar onekligen så vilket betyder att jag avstår från att tänka på detta igen. Jag kanske inte bara har fel utan även dåligt minne. Tror jag gjorde ett test i en annan tråd med "ålderskrämpor"...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-18 00:48

Jag har gjort jittermätning på alla typer av kablar...jag menar då optisk, SPDIF och AES/EBU. Jag gjorde också mätningar på olika längder upp till 10 m på AES/EBU....jag fick samma jittervärde på alla kablar. Som jag ser det så är det ingen skillnad mellan optisk och elektriskt utöver att man ibland kan få elektriska knäppar när man använder SPDIF.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-18 03:10

Som jag ser det kan man som vanligt inte mäta och veta hur det låter, för att veta hur det låter måste man lyssna. Ibland stämmer mätvärden med lyssningsintryck och ibland inte.

Återgå till Teknikforum