Internkablage till baslådor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Internkablage till baslådor?

Inläggav David_A » 2004-12-22 10:32

Äntligen så är mina nya baslådor monterade och nästan klara! Två torn bestående av 3*Ino W104 med en nettovolym på totalt 3*50 liter per kanal. Men för att allt ska börja ljuda så behövs självklart även lite internkablage. Eftersom Öhman själv använder EKUA i sina alster så tänkte jag gå ungefär samma väg själv. Eftersom det kan bli lite längre längder än 1m så hade jag tänkt att EKK1.5 skulle kunna fungera bra.
Men innan jag smäller i det så tänkte jag höra efter om någon annan hade något bra alternativ att föreslå?
Dessutom hade jag en fundering gällade EKK... Spelar det någon roll om man använder en 3*1.5 istället för en 2*1.5, för sådana har jag liggandes en massa. Eller kommer den tredje fria ledaren(som blir oinkopplad) att fungera som en antenn och bidra med något oönskat till signalen?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-12-22 11:52

undrar också hur pass vikigt det är att de tre elementen får lika långa kablar till sig. Eftersom jag tänkt sätta anslutningspanelen längst ner, så blir ju avståndet till översta basen cirkus 1.7m totalt. Det blir således en ganska stor orm med kabel i den understa kaviteten om den också ska ha 1.7m kabel.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-22 12:11

Jag tycker både EKUA och EKK är jobbiga att jobba med. Jag skulle nog valt något annat som är smidigare att jobba med.

Längden, ja. Jag tror inte det spelar någon roll om det skiljer en meter eller så i längd. Skulle du vilja ha samma längd, så undvik att rulla ihop överflödig kabel. Dra slingor istället.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-22 12:20

I mina i56:or går det olika längder EKUA mellan elementen. Tror inte det är så kritiskt. Håll dig till den rekommenderade kabelsorten. EKUA är inte särskilt svårt att arbeta med. Fäst mot väggarna med smältlim eller liknande.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 12:23

EKUA är utmärkt i lådor, men man måste vara uppmärksam när man skalar kabel; en liten brottanvisning och tråden går lätt av.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-12-22 12:44

hmm.. EKUA rekommenderas väl upp till 1m. Här blir det närmare två till övre basen. På i56 sitter ju anslutningspanelen på mitten av högtalaren eller hur? Då blir ju således längden inte mer än max 1m till elementen.. Eller går det att använda EKUA upp till 2m utan några negativa biverkningar?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-22 13:57

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

DO IT !

8O
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-22 14:08

Ja, för att förtydliga: i i56 går t ex två meter EKUA mellan det översta och understa 8-tumselementet, som är seriekopplade om jag inte minns fel.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-22 14:10

David, tänk dig hur lång tråden i en talspole är. :o
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-22 15:30

NNord skrev:David, tänk dig hur lång tråden i en talspole är. :o
Så kan man naturligtvis inte tänka, det inser du väl själv.... :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-22 15:47

Rydberg - eftersom han skrev så, så får vi ju förmoda att han tänkt så också... så då är det ju möjligt... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-12-22 16:31

Jaha.. ja då blev det enkelt! EKUA har jag en massa kvar sedan jag drog till mina bakkanaler. Tunn och smidig är den också. Om än ganska omanligt med en sytrådstunn kabel som heter "ringledning" på Coop....
Well well, mina i28 har ju den, så då kan det ju inte vara fel!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 17:57

Hmm...BILDER! :P :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-22 18:26

David_A skrev:hmm.. EKUA rekommenderas väl upp till 1m. Här blir det närmare två till övre basen. På i56 sitter ju anslutningspanelen på mitten av högtalaren eller hur? Då blir ju således längden inte mer än max 1m till elementen.. Eller går det att använda EKUA upp till 2m utan några negativa biverkningar?

Längdrekommendationen som Öhman ger handlar om EKUA som anslutningskabel utanför lådan. Internkablaget ingår ju integrerat i högtalarkonstruktionen så där kan man designa in kablen i konstruktionen så det passar. Öhman designar ju också in anslutningkablaget, därav rekommendationen. Det är alltså ingen absolut gräns utan lagom för en viss konstruktion. En meter EKUA är inget att oroa sig för förlustmässigt. Om du är orolig kan du ju räkna på tonkurveförändringen och nivåförlust. Skala gärna kabeln med tänderna så att du inte gör brottanvisningar i kabeln med exvis en avbitare och limma gärna kabeln utmed lådväggen så att den inte skallrar.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-22 19:11

Dahlqvist skrev: Skala gärna kabeln med tänderna

Yes! Manligt! :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 19:13

Svante skrev:

Inte så bra för tänderna kanske. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-22 19:33

Morello skrev:
Svante skrev:

va!!?? det gör ju jag jämt.. fungerar bra upp till 2,5kv! 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 19:52

Jag har faktiskt läst om en kille som kapade en trefaskabel fast den var inkopplad. Hans Gerber (multiverktyg) blev blå 8O

Allt skitprat om "ljudtekniker" är inte obefogat :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-22 21:58

Morello skrev:
Svante skrev:

Ja, ehh... Man får ju vara lite lugn när man gör det så att man inte biter igenom av bara farten. Inga uppdämda aggressioner alltså. (Morello får inte ha tänkt på mastringstekniker mindre än en halvtimme före. ;) ) Faktum är att om man inte gör det på löpande band är tänderna fin-fina instrument att skala EKUA med. Man känner direkt när man är igenom, tänder gör inga märken i kardelen (om man inte är rågothare och har skarpslipat tänderna för att man lajvar som vampyr) och kabeln är mycket lättskalad så man slipper drag i tänderna. Och så känner man sig som sagt ganska manlig. Känslan förstärks om man i förbifarten spottar ut isoleringen lite snett över axeln så där... Metoden rekommenderas dock inte till 3-fas oljebeständig för utomhusbruk. Det finns gränser vad man bör göra för att komma i kontakt med sitt inre djur: tugga gummikabel är overkill.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-23 00:46

Kniv är det bästa sättet att skala kabel med. Sidavbitare bara knager på isoleringen och när man äntligen är igenom så blir det märken på ledarna, om de inte går av. En vass kniv går lätt genom isoleringen och stannar precis vid metallen utan att skada.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 01:19

Jag tycker sidavbitare är utmärkt. Det är bara en fråga om träning. Det vanligaste felet, IMO, är att man vänder tången fel. Tången ska vändas som på bilden.

Bild

Det går utmärkt att skala utan åverkan på tråden. Här har jag skalat av tråden i två omgångar, isoleringen ligger på bordet. Ingen anvisning på tråden!

Bild
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-23 01:27

Svante: Jag vet inte vad jag gör för fel, förutom att vända tången åt helt fel håll :oops: ... , men det känns som att tången bara nyper åt isoleringen, sedan får man klämma gärnet och samtidigt slita av isoleringen. Det kanske är tängerna som är slöa (har en bra tång iofs) med det känns inte bra. En vass kniv bhöver man bara lägga mot isoleringen lite löst och vrida runt kabeln ett varv, sedan är isoleringen borta... mycket lättare och smidigare. Blir finare också, utan slitmärken på isoleringen eller bitmärken på ledarna.

Fast nu pratar vi om subtila detaljer här... :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-23 01:39

svantes sunkiga gamla rostiga sidavbitare :oops:
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 01:41

Ja, det är just det, man ska inte klämma för hårt. Jag satt just och provade på några bitar för att komma underfund med vad jag egentligen gör. Så härgör jag, tror jag:

Nyp först åt precis så hårt att innerledaren inte skadas. Då får isoleringen en liten brottanvisning. Om kabeln är tjock kan man vrida den ett kvarts varv och klämma en gång till. Sen lättar jag på trycket litegrann, så att tången precis nätt och jämnt håller kvar i isoleringen. Det är nu som det är viktigt att tången är rättvänd, så att den får tag i isoleringen. När isoleringen släpper så ska tången inte skrapa i innerledaren, då har man klämt för hårt. Isoleringen ska gå av vid anvisningen för att man drar, inte för att man nyper.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 01:43

NNord skrev:svantes sunkiga gamla rostiga sidavbitare :oops:

Den är sk*tbra. Kan man klippa naglarna med också. Äkta Bahco! Verktygens motsvarighet till JBL. 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-23 01:47

Dont´t even go there !

:cry:

NN har en speciell nagelsax..
Står JBL på den !

:oops:
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 16:47

Knipex gör rätt trevliga tångar annars, enligt mina erfarenheter!

Bahco, verktygens motsvarighet till JBL? No no no... Leatherman! 8)
Senast redigerad av dawen 2004-12-23 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 17:23

dawen skrev:Bahco, verktygens motsvarighet ill JBL? No no no... Leatherman! 8)

Har jag sagt att JBL är bäst, kanske? :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 20:19

Nej, men det har jag och Niklas upprepat antal gånger försökt få dig att förstå, så vad menar du? :? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-23 20:21

Svante skrev:
dawen skrev:Bahco, verktygens motsvarighet ill JBL? No no no... Leatherman! 8)

Har jag sagt att JBL är bäst, kanske? :wink:

JBL= Jäsikens Bra Ljud
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Teknikforum