Låter kompression bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Låter kompression bra?

Inläggav Svante » 2004-12-23 17:45

Satt och filosoferade. Det finns ett par saker som har likheter med mastrings- och reklamradiokompression.

Jag tänker på en "master-class" som jag var på en gång. För er som inte vet är en masterclass ett tillfälle för tex en sångelev att få träffa en riktigt stor, välkänd sånglärare. Det blir som en sånglektion med publik. Iaf så var det två elever som skulle sjunga nåt romantiskt och finstämt, de skulle visst vara kära eller nåt. När de var klara sa läraren nåt i stil med, "That was very nice. I loved it standing here next to you. But I can imagine that the people on row 15 couldn't hear a bit". Vad hon bad om var alltså att de skulle sjunga starkt, men så att det lät som om det var svagt. Hon ville att de skulle komprimera ljudet, med våra termer.

Den andra saken gäller stränginstrument med fler än en sträng per ton, tex piano. Där sitter det ju ofta två eller tre strängar för samma ton. Orsaken till det är att man vill ha en stark ton som klingar länge. Det är svårt att åstadkomma med en sträng som anslås, all energi som exciterar strängen måste ju dit i anslagsögonblicket. Om tonen ska bli stark, så suger man ju mycket energi ur strängen (per tid) och tonen dör fort.
När man har flera strängar händer det nåt fiffigt. Vid och strax efter anslaget rör sig strängarna i fas. Det betyder att de kopplar bra till resonansbotten och det låter starkt. Men eftersom strängarna inte är identiskt stämda, så kommer de efter en stund att svänga lite ur fas, och därmed koppla sämre till resonansbotten. Tonen klingar därmed länge. Örat luras alltså att tonen är både stark och har ett långt utklingningsförlopp. Inte helt olikt kompression.

Min undring är som följer: Finns det något grundläggande lyssningsmässigt positivt med komprimerade ljud? Det verkar ju som om man även med oelektroniska medel försöker åstadkomma det. Ger det associationer till kraft och styrka, eller varför dyker det annars upp både här och där?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-23 18:27

Förhoppningsvis låter inte kompression nånting. Om den är smakfullt använd märks den ju inte, men hade man däremot avstått helt från kompression kanske resultatet hade varit mindre tilltalande.

Följande upplevde jag tidigare idag...
Har nyligen gjort en liveupptagning av en konsert (Dark Side of the Moon faktiskt) och satt idag på förmiddagen och försökte få den att låta hyggligt. För att uppnå någorlunda naturligt ljud EQ:ade jag upp diskanten relativt kraftigt, vilket fick som följd att de hårda anslagen från virveltrumman stod ut ordentligt och gjorde musiken jobbig att lyssna på (något jag även upplevde till viss del under konserten). Genom kompression minskade jag så "virveltransienterna" till en lägre nivå, och vips så blev hela kalaset mycket njutbart.

Komprimera mera! :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-23 18:52

Filosofisk Svante så här på julhelgen :-)

Jovisst finns det anledning till komprimering, även om vi kanske just inte uppfattar den som en sådan. Precis det du nämner med att sjunga högt fast på så sätt som man gör när man sjunger svagt. Det är väl samma princip som används av radiostationer för att nå längre med begränsad sändareffekt.

Jag är ganska övertygad om att vi som lyssnar på musik vill ha intrycket av dynamik men inte nödvändigtvis ha den rent tekniskt. Full dynamik på en symfoniorkester är tex inte så lämpligt i en enklare anläggning eller en miljö som inte accepterar utbrotten.

Jag tror att många gånger när man upplever hög dynamik och en närvaro av "detaljer man inte hört förut" så är det just komprimering man drabbas av. Och det kanske inte alls fel! Alla miljöer har sina positiva sidor och sina begränsningar. Det är bekymmerssamt att återskapa tex en jazzgrupp från en pub in i ens egna vardagsrum.

Samma sak gäller om man är ett gäng som sitter och snackar. En likartad volym på alla är klart behagligast att lyssna, och det gör inget om något plötsligt faller ut i ett högt skratt. Men om en person pratar väldigt tyst och en annan bullrigt blir det bekymmer.

Jag tycker mig också kunna märka att apparater låter olika dynamiska (dvs komprimerar olika mycket), tex kan rörsteg ibland låta som om de med lätthet kan avge en kraftig signal vilket kanske ett motsvarande transistorsteg inte kan. Men kanske kan ett rörsteg spela högt fast det låter lågt? Dvs komprimera utan att det märks?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-23 20:23

Väldigt få anläggningar låter tonalt lika oavsett volym. I princip inga, efter ett tag känner man alltid att det låter för högt och så sänker man lite, och efter ett tag så sänker man lite till vid nästa starka passage. Ytterst få rum och anläggningar i kombination "stör inte" om man spelar med hög dynamik. Även kraftiga transienter vid låg lyssningsvolym upp till normal lyssningsvolym låter "dämpade" och "långsamma" om man jämför basreflexer mot exempelvis horn (bortse ifrån dålig hornkaraktär). Och eftersom hornen inte har någon accelerator inbyggd så betyder det ju att det upplevda ljudet ifrån en vanlig högtalare är till en del komprimerat eftersom den "missar" attacken.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 20:26

Svante: Virvel och gitarr kan vara intressant att använda kompression på. Genom att variera attacktiden kan man få intrycket av att ljudet är starkt, även fast det egentligen bara är början av ljudet som är starkt, eftersom det sedan komprimeras. Det blir bättre attack i det helt enkelt...bättre tugg, bättre snärt. Eller ja, det anses så av vissa iaf :)

Anledningen till att man använder kompressor på sång och liknande live är mest för att "talangerna" ofta har svårt att hålla ett visst avstånd till mikrofonen.

Kompression i sig tycker inte jag är något negativt, men man ska inte förstöra dynamik!
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-23 23:34

Låter kompression bra?

Svar: Nej.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-24 00:24

Hej!

Om man gör popmusik och man inte komprimerar trummor & bas då ljuda det helt enkelt
inte bra! Livlöst o tafatt men släng på bra kompressor medels lätt komprimering... oj oj
Oj det svängA* kA*tten måhändA* sjungA*lla börjar dansA* och blir lyckligA*! (Tänk ett
tajt shyyysst 70-tals groove i bakgrunden) ReklamRadio däremot är som ovan komprimering
men 3ggr mer, ta ner språren till en master o därefter komprimerar ngn nisse mastern rejält o
ovanpå allt detta komprimerar slutligen radiostationen ytterligare en gång... till, voilà radioskval!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-24 00:43

3 ggr? Snarast 100 ggr mer 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-24 11:52

Hotspur skrev:
Låter kompression bra?

Fast, tanken är väl litegrann att kompression inte ska låta utan finnas där ändå? Lagom applicerad kompression ska vara svår att upptäcka, imho!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-24 22:46

Hotspur skrev:
Låter kompression bra?

OK, låt säga då att du gillar opera. Ska sångerskan komprimera, som i mitt exempel?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-24 22:59

Svante skrev:
Hotspur skrev:
Låter kompression bra?

OK, låt säga då att du gillar opera. Ska sångerskan komprimera, som i mitt exempel?

Absolut inte 8O !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-24 23:24

Morello skrev:
Svante skrev:
Hotspur skrev:
Låter kompression bra?

Absolut inte 8O !

Då tror jag du är oense med ungefär alla operasångare av klass.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 03:36

Morello skrev:3 ggr? Snarast 100 ggr mer 8O

- 3ggr mer men "därefter komprimerar ngn nisse mastern" x 6ggr (= 18 ) samt "ovanpå allt detta
komprimerar slutligen radiostationen ytterligare
" x 6 ggr = 108 ggr mer (... för att varA* exakt 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-01-04 01:54

Liknande frågor är "låter eq bra?", eller "låter volym bra?".

Väl utförd komprimering kan få en inspelning att låta bättre (som avsedd). Idealet är naturligtvis att göra allt perfekt från början, men...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-04 07:02

Jag fattar inte denna frågeställning (eller liknelse) riktigt. På något vis måste kompression definieras. Under vilka tidsförlopp pratar vi om? Jag menar, är det kompression av skillnader mellan svaga och starka partier i ett längre musiksstycke du menar Svante? Eller av transienter? Det förstnämnda skulle jag inte kalla kompression, utan 'dynamisk' volymreglering :) . Eller möjligen volymanpassning?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jolunda

Inläggav jolunda » 2005-01-04 21:48

Jag vet inte om jag håller med om uttrycket att "komprimera" när det gäller operaexemplet. När det gäller scenisk sång handlar det ju om, som sagt, att nå ut med budskapet, och det gör man genom att tala tydligt, och andända sig av samma princip som teaterviskning innebär. Dvs tala/sjunga i samma röstläge som man gör när man talar/sjunger innerligt och svagt, men förställa och fokusera sin klang på ett sådant sätt att det når ut i publiken. Detta är något som vi musiker jobbar med hela livet, att ha ett "fokuserat piano", eller att spela en svag ton som når långt ändå.

Vad detta innebär rent frekvens- och nivåmässigt tänker jag inte ens ge mig på att förklara, eftersom man vet vad man vill, man får verktygen av sin lärare, man övar och övar och övar, och sen funkar det, eller inte :?

Återgå till Teknikforum