Böcker om akustik, högtalare och hifi

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 15:22

Hejsan,

Så var det dags att runda av hifiåret 2004.
Jag har flyttat ihop med min tjej och vi har kommit i ordning. Otroligt nog 8O så finner jag mig ha (mer) tid att läsa och lyssna nu för tiden. :roll:
Jag har beställt en bok, från Eargle, men funderar på vad det finns fler för matnyttiga böcker som tar upp akustik, högtalare och hifi.

Har ni några ninna-ninna-nina-naaa-tips!??
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-12-29 16:40

Sound System Engineering är en bok som tar upp i princip allting runt ljudteknik i livesammanhang, men jag kan tänka mig att den är väldigt intressant även för hifimänniskor. Otroligt faktaspäckad, jag har aldrig orkat läsa hela eftersom den är så fylld med information.

Författad av Don och Carolyn Davis.

Jag har en bok som heter Audio Engineering författad av Eargle och Foreman i samma ämne, men den går inte i närheten av lika djupt som SSE.

Kul att ni flyttat ihop och så!
Common sense is not that common.

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 17:31

Hej,

Tack för tipsen! Skall kolla upp nogsamt!

Ja det är jättekul! Plötsligt mindre hyra att dras med...eller var det inte enda fördelen? 8O 8)

Tack!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-12-29 17:41

Jag har ingen hyra alls, och jag tycker fortfarande inte min boendesituation är speciellt rolig, så jag tror nog att det finns minst en till fördel :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2005-01-03 11:44

Pär,

ELAK-kompendiet från KTH behöver väl knappast nämnas (eftersom Svante gjort ett så bra jobb med att sälja in det :wink:).

För den som är intresserad av ordentliga fördjupningar kan jag starkt rekommendera AES Special Publications
Anthology Series, Loudspeakers Vol 1-4. Det handlar om utvalda papers från JAES och totalt bortåt 2000 sidor späckade med det mesta man behöver veta om högtalare:
http://www.aes.org/publications/anth.cfm

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-03 12:02

Tack Isidor.

Svante må ha gjort ett bra jobb, men inte lyckats notifiera mig iaf.

Hur får jag tag på ELAK - jag vill ha en.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Inläggav Tank » 2005-01-03 12:20

Error 42 - signature not found.

Användarvisningsbild
GrodanB
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-11-06
Ort: Göteborg

Inläggav GrodanB » 2005-01-03 15:00



Var finns denna ELAK kompendie på denna sida?

Hittar bara en kursbeskrivning...

Bor inte i Stockholm så det blir lite svårt att pendla för en kurs :)

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-01-03 15:11

Kolla bland laborationerna
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-01-04 01:25

mike34 skrev:Kolla bland laborationerna


Än bättre blir det om man mailar till kursansvarig och säger att man vill köpa ett, ty det kostar några hundralappar. Kompendiet antar jag vi pratar om dårå...

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Ix
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2004-01-22

Inläggav Ix » 2005-01-04 01:36

Jag sticker ut hakan och rekommenderar inte ELAK-kompendiet. Måste finnas trevligare böcker om ljud att få tag i. Visst är den omfattande, men inte något vidare pedagogisk.

Trots detta ska jag denna vecka (för andra gången i mitt liv) gräva ner mig i den. Hatkärlek månne? :oops:

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Inläggav Tank » 2005-01-04 02:17

GrodanB skrev:


Var finns denna ELAK kompendie på denna sida?

Hittar bara en kursbeskrivning...

Bor inte i Stockholm så det blir lite svårt att pendla för en kurs :)


Vad menas? På sidan står:
Kurslitteraturen består av:

Kompendium i Elektroakustik, Johan Liljencrants, Svante Granqvist 2004, KTH.

Exempelsamling med lösningar.

Laborations-PM (delas ut senare). Kan också laddas laddas ner från TMH.

Pris:
Kursdeltagare: 300:- inklusive ett konsertbesök i Berwaldhallen.
Icke kursdeltagare: 300:- plus porto. Kontakta cathrin@speech.kth.se
(Reservation för tillgänglighet)


D.v.s. maila adressen och begär kompendiet! :wink:
Error 42 - signature not found.

Användarvisningsbild
aolite
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav aolite » 2005-01-10 03:21

Går den att förstå utan matematikkunskaper på högskolenivå undrar ja?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-01-10 20:41

Mycket riktigt finns kompendiet att köpa via cathrin@speech.kth.se. 300 pix.

Själv tycker jag att Johan Liljencrants har gjort ett mkt bra jobb med att sammaställa nödvändigheter för högtalarakustikern, men jag är kanske lite hemblind eftersom jag har spenderat de senaste 14 åren med boken på nattygsbordet (nåja). Jag öppnar den åtminstone varje vecka för att slå upp något jag glömt. Jag tror visst att en utan högskolematte kan få ut något av den, men vissa bitar blir nog definift obegripliga utan det. Som Johan själv säger i inledningen:
-----------------
"
Detta kompendium tillsammans med material för övningar och laborationer utgör Din kurslitteratur i elektroakustik för E och F i fjärde årskursen vid KTH. Meningen är att komplettera amatörlitteraturen med en teoretisk grund. Det är alltså ingen barnbok, jag bygger också på att Du redan någorlunda behärskar ellärans matematiska apparat för komplexräkning och elementär kretsteori. Det är ändå inte mer än en introduktion.
Ämnet är i strikt mening ganska smalt, det handlar om ljudreproduktion och omvandlare som t ex mikrofoner och högtalare. Men detta går knappast att täcka utan utflykter i närliggande fält om man skall begripa hur och varför. Jag kommer att beröra navet och ekrarna i Lindsay's hjul, figuren till vänster. Den grundläggande akustiken har fått ganska stort utrymme eftersom den har många elektroakustiskt intressanta följder, och jag har försökt få teoridelen att hänga ihop. Elektro-mekano-akustiska analogier är det centrala område, som man måste behärska för dimensionering av omvandlare. Här går jag något mera in på detaljer och hoppas att materialet kan tjäna som grundläggande handledning och formelsamling. Praktiska tillämpningsområden berör jag däremot ganska kortfattat.
"
-------------------
Jag minns dock att jag själv inte gillade boken när jag själv gick ELAK-kursen, för många år sen ( -88 ), men jag tycker annorlunda nu. Kunskapen är rätt kondenserad, och det kan vara svårt att se igenom det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aolite
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2003-08-29

Inläggav aolite » 2005-01-10 23:28

Var nog det svaret jag räknat med, men något kanske man kan snappa upp...

Användarvisningsbild
Ix
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2004-01-22

Inläggav Ix » 2005-01-11 00:44

Svante skrev:Kunskapen är rätt kondenserad, och det kan vara svårt att se igenom det.

Precis så. Mycket förklaras bara lite halvt och man förväntas räkna ut resten själv. Alltsom oftast ställer man sig själv frågan "Hur i hela friden kom han fram till det??". Kräver definitivt engagerad läsning, vilket väl är bra i någon mening.

Svante skrev:"...jag bygger också på att Du redan någorlunda behärskar ellärans matematiska apparat för komplexräkning och elementär kretsteori."

Detta stämmer verkligen. Jag som saknar den delen har fått kämpa på duktigt för att hjälpligt hänga med i alla svängar. Detsamma bör nog sägas om mekanik, tror jag. (Svårt att säga säkert eftersom jag på min utbildning inte läser det heller...morr...)

Generellt sett tycker jag delen om akustik är mycket bättre än den om högtalare och mikrofoner. Kanske för att jag är bättre på det tidigare...vet inte. De senare kapitlena tycker jag definitivt lider mer av kondenseringsfenomenet i alla fall.

Med detta sagt vill jag dock påpeka att tränger man igenom det våtvarma grötomslaget på texten så är allt jäkligt intressant och kul! Fråga om du kan få med övningshäftet och labpeken också när du köper boken. De är väldigt bra! Både dessa och boken mår nog dock bra av lite förklaringar utöver texten...kontenta: gå kursen! :wink:

Så...det var lite mer nyanserad kritik än mitt tidigare inlägg.
Nu ska jag inte tänka mer på den nedrans boken mer förrän imorgon då pluggandet fortsätter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-01-13 12:36

Alla akustikböckers moder:
The Theory of Sound by John William Strutt, 3rd Baron Rayleigh, från 1877.
Första kapitlet finns på internet:
http://www.measure.demon.co.uk/docs/Theory.html
Edit: Nytryck finns, se tex:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 52-3879603
Senast redigerad av paa 2005-01-23 02:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-01-13 23:20

paa skrev:Alla akustikböckers moder:
The Theory of Sound by John William Strutt, 3rd Baron Rayleigh, från 1877.
Första kapitlet finns på internet:
http://www.measure.demon.co.uk/docs/Theory.html



Beranek: Acoustics är den moderna klassikern. Använder konstigt nog
MKSA, dvs SI-enheter, trots sitt ursprung.

Förklarar mycket väldigt bra: ofta först renodlat teoretiskt, men sen förklaras
m h a teorin dessutom visserligen förenklade men realistiska
(för sin tid) verkliga apparater.

Formler och matte: Jomenvisst. Men hur i hela friden skulle man kunna
förstå fysik utan matte? Differentieringsregler för sammansatta uttryck
underlättar ju om man kan, t ex. Mina ganska rostiga mattekunskaper
räcker, men jag har ju försökt att doktorera i fysik på 70-talet. (huvaligen!
Hemskt minne!) Mina katter påstår faktiskt att ingenting alls funkar utan matte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav jonasp » 2018-03-08 21:52

Bra tråd detta, men varit lite inaktiv några år va? :) Bümp-ele-BüMP!

Jag tar mig friheten att hijacka tråden så här lite ett plus ett dussin år senare. Vilka är böcker är egentligen mycket läsvärda inom akustik och elektroakustik?

- Beranek, "Acoustic", har både den något äldre (1954) och något yngre utgåvan (2012, med Tim Mellow). Något tungrodd men går på djupet.
- Olson, Massa, "Applied Acoustics" - precis beställt denna i någon nytryckt from för en spottstyver. Läst vissa delar av den online.
- Liljencrants, "Elektroakustik", (1993) - denna har jag tittat mycket i. Svante reviderade väl denna till en nyare upplaga?
- Floyd E Toole, "Sound Reproduction" har väl halva forumet (nåja) läst vi det här laget.

Fler förslag? Vad tycker ni om ovanstående?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav JM » 2018-03-08 22:14

jonasp skrev:Bra tråd detta, men varit lite inaktiv några år va? :) Bümp-ele-BüMP!

Jag tar mig friheten att hijacka tråden så här lite ett plus ett dussin år senare. Vilka är böcker är egentligen mycket läsvärda inom akustik och elektroakustik?

- Beranek, "Acoustic", har både den något äldre (1954) och något yngre utgåvan (2012, med Tim Mellow). Något tungrodd men går på djupet.
- Olson, Massa, "Applied Acoustics" - precis beställt denna i någon nytryckt from för en spottstyver. Läst vissa delar av den online.
- Liljencrants, "Elektroakustik", (1993) - denna har jag tittat mycket i. Svante reviderade väl denna till en nyare upplaga?
- Floyd E Toole, "Sound Reproduction" har väl halva forumet (nåja) läst vi det här laget.

Fler förslag? Vad tycker ni om ovanstående?

Viktig tråd!
Saknar Liljencrants kompendium. Var kan jag hitta/köpa kompendiet? Någon som har flera ex?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav Almen » 2018-03-08 22:24

jonasp skrev:Bra tråd detta, men varit lite inaktiv några år va? :) Bümp-ele-BüMP!

Respekt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav Cortado » 2018-03-08 23:29

Master Handbook of Acoustics av F.Alton Everest och Ken C. Pohlmann, i skrivande stund är den sjätte utgåvan nyast.

mhoa6.jpg
mhoa6.jpg (10.43 KiB) Visad 4744 gånger


Bra bok för att komma in i akustik, man får ut mycket utan några avancerade mattekunskaper och säkert mer med.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav jonasp » 2018-03-09 07:30

Den har jag i äldre utgåva, men aldrig haft tid att läsa ordentligt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav JM » 2018-03-09 10:02

jonasp skrev:Bra tråd detta, men varit lite inaktiv några år va? :) Bümp-ele-BüMP!

Jag tar mig friheten att hijacka tråden så här lite ett plus ett dussin år senare. Vilka är böcker är egentligen mycket läsvärda inom akustik och elektroakustik?

- Beranek, "Acoustic", har både den något äldre (1954) och något yngre utgåvan (2012, med Tim Mellow). Något tungrodd men går på djupet.
- Olson, Massa, "Applied Acoustics" - precis beställt denna i någon nytryckt from för en spottstyver. Läst vissa delar av den online.
- Liljencrants, "Elektroakustik", (1993) - denna har jag tittat mycket i. Svante reviderade väl denna till en nyare upplaga?
- Floyd E Toole, "Sound Reproduction" har väl halva forumet (nåja) läst vi det här laget.

Fler förslag? Vad tycker ni om ovanstående?

Som jag ser det kan akustiken uppdelas i 3 områden.
1 Teknisk akustik - mätbar med tekniska mätinstrument - data ofta på "kvotskalan/absolutskalan" där mer avancerade matematiska analyser ofta kan användas.
2 Psykologisk akustik - mätbar med psykologiska metoder - ofta "ordinal data" med begränsade möjligheter till matematiska analyser.
Tekniska akustik (stimuli) - "black box" hjärnan - svar på psykologiska test (psykologisk respons).
3 Neuofysiologisk akustik - mätbar med neurofysiologiska metoder - ofta "ordinal data" men högre ordningens data kan förekomma med möjlighet till mer avancerade matematiska analyser.
Teknisk akustik (stimuli) - neurofysiologiska metoder mäter reaktioner (neurofysiologisk respons) i "black box" hjärnan - ofta relateras resultaten till (psykologisk respons).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätskala

Beranek "Acoustic" senast versionen, Olson Massa "Applied Acoustics" och Master Handbook of Acoustics av F.Alton Everest och Ken C. Pohlmann är bra böcker med avseende på tekniska sidan av akustiken.

Floyd E Toole, "Sound Reproduction" snuddar lite i hur hjärna responderar psykologiskt på den tekniska akustiken. Tyvärr verkar 3:e upplagan tappat delar där han snarare borde utvecklat hur det ligger till. Kollade speciellt på precedence effekten som är så central i hur vi faktiskt hör i små rum. Har bara skummat nya boken. Återkommer när jag läst 3:e upplagan.

I boken "An Introduction to the Psychology of Hearing" (6:e upplagan) beskriver Brian Moore hur hjärnan responderar psykologiskt på yttre stimuli. Hans resultat kan lätt extrapoleras till hur vi reagerar psykologiskt på teknisk akustik.

Neurofysiologisk akustik finns inte beskriven i någon bra bok. Genom att läsa mina tidigare inlägg med länkar till senaste forskningen fås en fragmentarisk information av var neurofysiologiska akustiken står idag.

Således är förståelsen av den tekniska akustiken en nödvändig men ej tillräcklig kunskap. Hur vi hör återspeglas i den psykologiska och neurofysiologiska akustiken.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav jonasp » 2018-03-09 13:17

Bra inlägg. Jag får be att återkomma. Äger ett ex av Moore men har inte läst den (noggrannt) än!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav jonasp » 2018-03-26 16:25

Hej, hallå, går det fortfarande att få tag på den nyare utgåvan av ELAK-kompendiet? Vad säger Svante?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav paa » 2019-07-17 16:33

jonasp skrev:Hej, hallå, går det fortfarande att få tag på den nyare utgåvan av ELAK-kompendiet? Vad säger Svante?

Svante säger:
Jag tror att det är studentexpeditionen på CSC-skolan på KTH som tog över de sista exemplaren. Du kan höra med dem.

Men jag tror det är gammal info, bl.a eftersom CSC-skolan bytt namn till EECS.
Dessutom är det extremt svårt att nå in dit via hemsidorna om man inte är inskriven på KTH.
Finns det någon annan kontaktväg så är jag mycket intresserad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav petersteindl » 2019-07-17 18:44

Knoppen kanske har nåt?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Böcker om akustik, högtalare och hifi

Inläggav paa » 2021-01-25 16:16

Det ser helt omöjligt ut att köpa ett ELAK-kompendium i dag, dom verkar slutsålda.

En ganska ny, inbunden bok, som inte är precis billig, men som verkar högintressant för dom som är intresserade av hornhögtalare är denna:
https://hornspeakersystems.info
The book "High Quality Horn Loudspeaker Horn Systems" by Bjørn Kolbrek and Thomas Dunker has been released this autumn (2019).
This website will keep you up to date on the availibility, signing events and so on.
We will also add supplementary material to the book, and tell our story about how the book came about, and the process of writing.

Currently the book is available from Lean Business Audio and Parts Express.
Den är på över 1000 sidor! Och Innehållsförteckningen finns här:
https://hornspeakersystems.info/images/pdf/TOC.pdf



Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst